شنبه 14 مهر 1403 - 19:56

کد خبر 652811

شنبه 14 مهر 1403 - 16:16:34


هشدار دامپزشکی اردستان درباره خرید گوشت غیربهداشتی


ایسنا/ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: آن موضوعی که همواره باعث نگرانی شبکه دامپزشکی از لحاظ بهداشتی در اردستان بوده، استفاده از گوشت‌های کشتار غیرمجاز و لاشه‌هایی است که کشتار آنها خارج از کشتارگاه ذبح شده و وضعیت سلامت و بهداشتی مشخصی ندارد.

سعید راعی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان اظهار کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان در طول یک سال گذشته با مقدار نیروی محدودی که در اختیار داشته توانسته بیش از ۲۳۰۰ مورد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی از مراکز عرضه گوشت سفید و قرمز و رستوران‌های سطح شهرستان داشته است.

وی با بیان اینکه در طی یک سال گذشته ۱۰ پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال و دو واحد متخلف پلمب شده است، افزود: با توجه به بازرسی‌های انجام شده همکاران ما حدود ۳۰۰ کیلوگرم مواد خامی فاسد که غیرقابل مصرف بوده است را توقیف و سپس معدوم کردند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: با حضور همکاران ما که در کشتارگاه دام اردستان مستقر هستند بر کشتار ۳۴۳۴ رأس دام سبک و سنگین نظارت مستمر انجام شده که نتیجه آن حذف و خارج کردن ۱۰ رأس کامل گاو، دو رأس گوسفند و دو نفر شتر از چرخه مصرف انسانی بوده است. همچنین ۱۳۳۶ قطعه از انواع لاشه‌ها و اندام‌ها به دلیل برخی بیماری‌ها و عوارض ناشی از انگل و تزریق داروهای غیرمجاز از چرخه مصرف و مصرف انسانی خارج شدند.

حذف ۶۶ رأس گاو به دلیل بیماری تب برفکی

راعی با اشاره به بروز بیماری تب برفی در گاوداری صنعتی مهاباد، گفت: به منظور جلوگیری از ورود دام‌هایی که داروی آنتی بیوتیک برای آنها مصرف شده بود و اجازه مصرف انسانی نداشتند تعداد ۶۶ رأس گوساله پرواری به صورت کامل از مصرف انسانی حذف شد.

وی با اشاره به خدمات واکسیناسیون رایگان توسط شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان، تصریح کرد: با تلاش همکاران ما بیش از ۲۵۰ هزار نوبت واکسیناسیون برای انواع دام‌های موجود شهرستان انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان با خطاب قرار دادن مردم و شهروندان، خاطرنشان کرد: اگر نگران سلامتی خود و اعضای خانواده‌های خود هستید از لاشه‌هایی استفاده کنید که مهر دامپزشکی و لیبل مشخصات و تاریخ کشتار روی آن قرار دارد. آن موضوعی که همواره باعث نگرانی شبکه دامپزشکی از لحاظ بهداشتی در اردستان بوده، استفاده از گوشت‌های کشتار غیرمجاز و لاشه‌هایی بوده که کشتار آنها خارج از کشتارگاه ذبح شده و وضعیت سلامت و بهداشتی مشخصی ندارد.

راعی استفاده از گوشت‌های ناسالم را زمینه بیماری‌های مانند تب کریمه عنوان کرد و گفت: تابستان امسال تعداد مبتلایان به تب مالت به دلیل مصرف لبنیات غیر پاستوریزه مانند شیر و مخصوصاً بستنی‌های دستگاهی که وارد شهرستان شده بود افزایش قابل توجهی را داشته است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط