یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 04:08

کد خبر 653323

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 10:30:00


رادیو فردا: حمله ایران سنگین‌ترین عملیات موشکی در تاریخ جهان بود


کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ارگان رسمی سازمان سیا در ارزیابی عملیات وعده صادق ایران به تل‌آویو و دو پایگاه نظامی اسرائیل عنوان کرد: این بزرگ‌ترین عملیات موشکی در تاریخ جهان بود.
 
وب‌سایت رادیو فردا هرچند که گرایش‌های کاملا صهیونیستی دارد، اما در ارزیابی خود نوشت: تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوائی «نِواتیم» پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، ظاهراً یک حفره بزرگ ایجادشده در سقف آشیانه هواپیماهای این پایگاه را نشان می‌دهد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر با شلیک ۱۸۱ فروند موشک بالستیک از مدل‌های مختلف به نقاط مختلفی از اسرائیل حمله کرد. این دومین حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل بود و نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از این حمله گفت «به لطف سامانه دفاع هوائی اسرائیل که پیشرفته‌ترین در جهان است، این حمله خنثی شد».
به گزارش آسوشیتدپرس و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز از فراز پایگاه هوائی «نواتیم» در جنوب اسرائیل، وارد شدن آسیب به سقف آشیانه، آوار ریخته‌شده در کنار سازه و سوراخی در باند فرودگاه دیده می‌شود.
دانیل هگاری سخنگوی ارتش اسرائیل گفت برخی سازه‌ها، مراکز نگهداری و دفاتر اداری در چند پایگاه هوائی آسیب دیدند، اما به نام آنها اشاره نکرد. «نواتیم» آشیانه جنگنده‌های نیروی هوائی اسرائیل از مدل رادارگریز اف-۳۵ و از سری دوم این هواپیماهای پیشرفته موسوم به Lightning II است. سابقه پایگاه «نواتیم» در بخش شمالی صحرای نگب، به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد، اما مدل مدرن پایگاه در سال ۱۹۸۳ میلادی ساخته شد که در سال‌های اخیر آشیانه چند اسکادران از جنگنده‌های اف-۳۵ شده است.
بنیامین نتانیاهو و همچنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، بارها با ایستادن در کنار جنگنده‌های اف-۳۵ از این پایگاه به حکومت ایران هشدار داده و گفته بودند این هواپیماها قادر به رسیدن به هر نقطه‌ای در خاورمیانه از جمله ایران هستند
ایران در عملیات موسوم به «وعده صادق ۲» اعلام کرد به «مقر موساد» و سه پایگاه هوائی اسرائیل حمله کرده است. به گزارش هاآرتص، براساس ویدئوهای منتشرشده‌، غیر از چندین موج حمله موشکی سپاه در شب دهم مهر برای ضربه زدن به پایگاه هوائی «نواتیم»، حملات دیگری نیز در آن شب به نزدیکی پایگاه‌های دیگر نیروی هوائی و همچنین یک منطقه در شمال تل‌آویو صورت گرفت. منطقه مورد هدف در شمال تل‌آویو ظاهراً مقر موساد بود که اسرائیلی‌ها خود اصطلاح منطقه «گلیلوت» در نزدیکی شهر ساحلی هرتصلیا در شمال تل‌آویو را برای آن به کار می‌برند.
شهرداری «هود شارون» در مرکز اسرائیل هم اعلام کرد حدود ۱۰۰ خانه در این شهر هر یک به میزانی آسیب دیده‌اند. این شهر که یکی از شهرهای قوی در اقتصاد اسرائیل است و ساکنین آن طبقات متوسط رو به بالا هستند، در فاصله نزدیکی با همان «مقر موساد» قرار دارد.
روزنامه هاآرتص به نقل از منابع اطلاعاتی و نیروی هوائی اسرائیل نوشت که ایران پیشرفته‌ترین موشک‌هایی را که در اختیار دارد، در حمله دهم مهر شلیک کرد، اما برخلاف ادعای سپاه پاسداران، هیچ‌یک از آنها از نوع هایپرسونیک نبود. نهادهای امنیتی اسرائیل اصولاً گزارشی از وجود چنین موشک‌هایی در دست ایران ندارند.
رادیو فردا در عین حال از قول بوعاز لوی، رئیس صنایع هوائی اسرائیل افزود: حمله ایران به اسرائیل، سنگین‌ترین حمله موشکی تاریخ جهان بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط