یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 16:01

کد خبر 653741

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:20:00


لایروبی‌نکردن دهانه اروندرود صدای نماینده مجلس را درآورد


ایرنا/ نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: لایروبی نکردن دهانه اروندرود و کاهش عمق این دهانه باعث رکود فعالیت‌های تجاری و صیادی از طریق این مسیر آبی شده است.

سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی نشست برگزار شده با دبیر شورای عالی مناطق آزاد، مشکلات ناشی از لایروبی نشدن رودخانه اروند و به ویژه دهانه اروند رود مطرح و درخواست کمک و تامین اعتبار برای لایروبی این رودخانه مهم برای استان را داشتم.

وی گفت: رودخانه اروندرود با مسافت ۱۱۳ کیلومتر به عنوان آبراه راهبردی بین شهرستانهای آبادان ،خرمشهر و استان بصره و شهر تجاری صنعتی فاو عراق قرار دارد و مسیر آبی بسیار مهم برای انجام مبادلات تجاری با کشور عراق است.

مولوی ادامه داد: متاسفانه به دلیل انجام نشدن لایروبی، عمق دهانه اروند رود از ۱۲ متر به۲.۵ متر کاهش یافته و همین معضل مانع از تردد کشتی‌ها و لنج‌ها در این دهانه و در نهایت رکود فعالیت‌های تجاری، صنعتی، گردشگری و صیادی شده است.

وی افزود: با توجه به تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت و لزوم تقویت ترانزیت انرژی، کالا مسافر و گردشگری در سواحل جنوبی با تاکید بر مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در بند خ ماده ۱۰۱ و ردیف ۲ بند ج ماده ۳۸ مبنی بر لزوم مهار آبهای مشترک و مرزی و بر اساس تکلیف مندرج ردیف چهار و پنج بند الف ماده ۴۸ در راستای توسعه منطقه آزاد اروند به منظور تبدیل شدن به مرکز مبادلات بین المللی‌، تولیدی، تجاری و توسعه شهرها و روستاهای ساحلی ضرورت دارد توجه جدی به بحث لایروبی اروند رود انجام شود.

مولوی با بیان اینکه محدوده دهانه اروندرود خارج از حوزه منطقه آزاد است، ادامه داد: از دبیر شورای مناطق آزاد کشور درخواست دارم در تامین اعتبار لازم برای انجام لایروبی دهانه اروندرود مشارکت کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط