یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 16:02

کد خبر 653997

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:49:37


تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر


ایسنا/رئیس سازمان امور عشایر ایران به مناسبت روز ملی عشایر به چالش‌های عشایر و اقداماتی که جهت رفع این چالش‌ها انجام شده پرداخت و گفت: طی یک سال گذشته یک چهارم گوشت قرمز مورد نیاز کشور، معادل ۲۵ درصد از گوشت تولیدی کشور را جامعه عشایری کشور تولید کردند.

شایان نادری- رئیس سازمان امور عشایر ایران، به مناسبت روز ملی عشایر اظهار کرد: سازمان امور عشایر ایران به عنوان یک سازمان فرابخشی، اقدامات گسترده زیرساختی و خدماتی را برای ساماندهی به زندگی جامعه عشایری و افزایش شاخص‌های توسعه، رفاه و رونق تولید در مناطق عشایری انجام می‌دهد و  نیازهای جامعه عشایری از قبیل تامین آب، راه و برق، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات فرهنگی و... را با مطالبه از دستگاه‌های متولی پیگیری می‌کند.
وی افزود: همزمان با ۱۵ مهر (روز ملی روستا و عشایر) تعداد ۱۹۵ طرح و پروژه در مناطق عشایری کشور با اعتبار و هزینه کرد ۲۳۷ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد و ۲۹ هزار خانوار عشایری از مزایای آن‌ها برخوردار می‌شوند.
به گفته نادری، سازمان امور عشایر ایران در راستای توسعه کسب و کار و تنوع بخشی به اشتغال و درآمد جامعه عشایری، چهار طرح توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، توسعه کشت گیاهان داروئی، توسعه صنایع دستی و توسعه گردشگری در مناطق عشایری را در دست اجرا دارد. تولید قراردادی دام عشایر نیز از اقدامات و طرح‌های شاخص سازمان امور عشایر ایران در یک سال گذشته بوده که همچنان ادامه دارد.
وی افزود: با توجه به اهمیت اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری و از آنجا که زندگی عشایر وابسته به دام و دامداری است، یکی از برنامه‌های مهم سازمان، اجرای طرح توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز است که علی رغم وقوع خشکسالی‌های پیاپی در چند سال گذشته، حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان از جامعه عشایری به‌ویژه در توزیع نهاده دامی و تولید قراردادی دام صورت گرفت.

تولید یک چهارم گوشت قرمز کشور توسط عشایر
رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: طی یک سال گذشته یک چهارم گوشت قرمز مورد نیاز کشور، معادل ۲۵ درصد از گوشت تولیدی کشور را جامعه عشایری کشور تولید کردند. جامعه عشایری همچنین موفق به تولید ۳ میلیون و ۷۲۳ هزار تن محصولات زراعی، ۴۶۳هزار تن محصولات باغی، یک میلیون و ۵۱۴ هزار مترمربع صنایع دستی و ۳۹۷هزار تن شیر شدند.
وی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۳۰۵ هزار تن نهاده دامی در بین عشایر کشور توزیع شد. همچنین در راستای خدمات رسانی و تامین اقلام ضروری مورد نیاز جامعه عشایری، ۷۱۶ تن آرد، بیش از ۲۰ میلیون لیتر نفت، نزدیک به ۱۰ میلیون کیلوگرم گاز مایع با همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری کشور در مناطق عشایری توزیع شد.
نادری درباره تسهیلات مورد نیاز عشایر نیز مطرح کرد: از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۸۰ قانون بودجه ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز به جامعه عشایری طی یک سال گذشته تخصیص یافت و در این راستا تعداد ۸۷۲۲ طرح عشایری، موفق به دریافت ۱۰۶۰میلیارد تومان تسهیلات شدند که ۲۴۷۷ طرح ویژه زنان عشایری است. طرح‌هایی که سازمان امور عشایر ایران برای اجرای آن‌ها به جامعه عشایری تسهیلات پرداخت کرده شامل ۶۸۳۱ طرح در زمینه توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، ۲۷۹طرح در زمینه توسعه کشت گیاهان داروئی، ۱۵۶۰ طرح در زمینه توسعه صنایع دستی و ۱۱ طرح نیز در زمینه توسعه گردشگری عشایر است. علاوه بر این از محل اعتبارات بند ب ماده ۵۲ قانون بودجه نیز ۴۲۷میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری کشور پرداخت شده است.

اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری
وی در پایان تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی در مناطق عشایری، تامین آب شرب انسان و دام است که در برخی از مناطق این آب از طریق انتقال لوله تامین می‌شود و در برخی مناطق سخت گذر نیز آبرسانی به صورت سیار و با کامیون‌های تانکردار صورت می‌گیرد. در این راستا در یک سال گذشته به  ۱۵۶ هزار خانوار عشایری در سراسر کشور آبرسانی سیار انجام شده است. همچنین در این مدت ۱۹۸.۲ کیلومتر لوله‌کشی آب آشامیدنی، ۱۷۹ کیلومتر خط انتقال آب کشاورزی، ۶۷.۳ لیتر بر ثانیه ایستگاه پمپاژ آب، ۵۸ حلقه حفر و تجهیز چاه، احداث ۲۸۹ کیلومتر راه، اجرای ۳۷ کیلومتر آسفالت راه، نگهداری ۲۶۰۰ کیلومتر راه، ۳۹.۸ کیلومتر شبکه برق فشار متوسط و تسطیح و تجهیز چهار هکتار از اراضی کشاورزی در مناطق عشایری انجام شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط