یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 20:57

کد خبر 654217

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 17:00:00


روایت اکو ایران از افزایش سایه تورم مسکن بر روی فقیرترین گروه جامعه


اکو ایران/ دهک اول که فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند در ماه گذشته بالاترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌ است. دلیل این امر به سهم بالای تورم مسکن در سبد دهک اول مربوط می‌شود.

 
 در شهریور سال جاری تورم ماهانه کل کشور برابر با 1.74 درصد بوده است. در واقع قیمت سبد مشخصی از کالاها در ماه گذشته نسبت به مرداد 1.74 درصد افزایش یافته است. 0.31 واحد درصد به علت افزایش قیمت خوراکی و 1.43 واحد درصد ناشی از افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها و خدمات بوده است. به عبارت دیگر اگر سبد خوراکی‌ها در ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی را تجربه نمی‌کرد تورم ماهانه کل کشور برابر  با 1.43 درصد ثبت می‌شد.
براساس آخرین گزارش تورم مرکز آمار، بالاترین تورم ماهانه در شهریور را دهک اول که کم درآمدترین قشر جامعه هستند تجربه کرده است. در مقابل پایین‌ترین تورم ماهانه در ماه گذشته به ثروتمندترین قشر جامعه یعنی دهک دهم تعلق گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با اینکه تورم اقلام غیرخوراکی بیشتر از خوراکی‌ها بوده ولی چون سهم تورم مسکن در سبد دهک اول بالاتر است از همین‌رو این دهک تورم بیشتری را نیز تجربه کرده است. چرا که در ماه گذشته تورم اجاره مسکن افزایش زیادی داشته است.

اهمیت اقلام خوراکی و غیر خوراکی در محاسبه تورم
در محاسبه تورم هر کدام از کالاها از ضریب اهمیت خاصی برخوردار هستند، هرچه یک کالا مورد استفاده بیشتر توسط خانوار باشد اثر بیشتری نیز در تورم خانوار خواهد داشت. به عنوان مثال مسکن به دلیل موقعیت خاصی که در کشور دارد سهم ضریب و اثر بالایی در محاسبه تورم دارد و هر زمان که قیمت مسکن و اجاره تغییر کند می تواند به شکل قابل توجهی تورم کل را تحت تاثیر قرار دهد. حال ضریب اهمیت اقلام خوراکی و آشامیدنی در محاسبه تورم کل کشور حدود 29 درصد است. البته همانگونه که گفته شد سبد مصرفی دهک ها با هم متفاوت بوده و به طبع این عدد برای هر دهک متفاوت است.

اثر گذاری بالای تورم مسکن بر تورم فقیرترین قشر جامعه
ضریب اهمیت اقلام غیر خوراکی و خدمات در محاسبه تورم کل کشور حدود 70 درصد است. بررسی ها نشان می دهد مسکن سهم بسزایی در سبد مصرفی غیر خوراکی ها دارد و به تنهایی بیش از یک سوم تورم کل کشور متأثر از تغییرات قیمت مسکن و اجاره است.
در میان دهک های درآمدی بیشترین ضریب اهمیت کالاهای غیر خوراکی و خدمات برای دهک دهم است، نزدیک به 78 درصد تورم دهک دهم متاثر از اقلام غیر خوراکی تعیین می شود. با این‌ وجود سهم مسکن به عنوان یک کالای غیرخوراکی در سبد دهک اول بالاتر از دهک دهم است. به طوری که اهمیت مسکن در تورم دهک اول 36 درصد و در تورم دهک دهم نزدیک به 33 درصد است. از همین‌رو چون مسکن حدود 1 واحد درصد در تورم دهک اول نقش داشته و سهم آن در تورم دهک دهم 0.9 واحد درصد بوده به همین علت دهک اول تورم ماهانه بالاتری در ماه گذشته در مقایسه با دهک دهم تجربه کرده است. به طوری که تورم ماهانه دهک اول 1.87 درصد و تورم ماهانه دهک دهم 1.63 درصد بوده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط