یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 20:56

کد خبر 654386

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 19:11:37


مارک زاکربرگ حالا دومین فرد ثروتمند در کل دنیا است؛ عبور از جف بزوس


زومیت/ مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با عبور از جف بیزوس به دومین فرد ثروتمند جهان تبدیل شد. جایگاه اول همچنان دراختیار ایلان ماسک است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ارزش خالص دارایی‌های مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در روز پنجشنبه به ۲۰۶٫۲ میلیارد دلار رسید و از جف بیزوس، مدیرعامل سابق آمازون با دارایی ۲۰۵٫۱ میلیارد دلار پیشی گرفت. این شاخص نشان می‌دهد هم‌بنیانگذار فیسبوک اکنون با اختلافی تقریباً ۵۰ میلیارد دلاری، پشت سر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا قرار دارد.

ارزش خالص دارایی زاکربرگ با سهام ۱۳ درصدی او در متا، از ابتدای سال جاری ۷۸ میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت‌ به هر فرد دیگری در لیست ۵۰۰ ثروتمند برتر بلومبرگ بیشتر است. سهام متا روز پنجشنبه با رکورد ۵۸۲٫۷۷ دلار بسته شد، که جهشی تقریباً ۶۸ درصدی را درمقایسه‌با اوایل ژانویه (اواسط دی ۱۴۰۲) نشان می‌دهد؛ زمانی‌ که سهام این شرکت با قیمت ۳۴۶٫۲۹ دلار معامله می‌شد.

صعود زاکربرگ به رتبه‌ی دوم فهرست ثروتمندترین افراد جهان، نشان‌ از همبستگی رشد ثروت شخصی او با افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران نسبت‌ به سودهای رو به رشد غول شبکه‌های اجتماعی در سال جاری دارد.

وال استریت در طول سال ۲۰۲۴ به‌طور مداوم از متا حمایت کرده است، زیرا گزارش‌های درآمد سه‌ماهه‌‌ی این شرکت به‌طور مرتب روند افزایشی داشت و از برآوردهای تحلیلگران فراتر رفت. متا در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که فروش سه‌ماهه‌ی دوم آن با رشد ۲۲ درصدی به ۳۹٫۰۷ میلیارد دلار رسید که چهارمین سه‌ماهه‌ی متوالی با رشد بیش از ۲۰ درصد در درآمدش بود.

متا سرمایه‌گذاری‌های کلان خود در هوش مصنوعی را به‌عنوان عاملی مهم برای بهبود عملکرد پلتفرم تبلیغات آنلاین و در نتیجه رشد فروش ذکر کرده است. سیستم تبلیغات آنلاین این شرکت در سال ۲۰۲۱ با معرفی به‌روزرسانی حریم خصوصی iOS اپل با ضربه‌ی بزرگی مواجه شد. متا در فوریه‌ی ۲۰۲۲ (بهمن و اسفند ۱۴۰۰) اعلام کرد که تغییرات حریم خصوصی ۱۰ میلیارد دلار برایش هزینه خواهد داشت.

زاکربرگ اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های کلان اجرا کرد که به سال بعد نیز کشیده شد و در نهایت ۲۱٬۰۰۰ کارمند آن اخراج شدند. این تعداد تقریباً معامل یک‌چهارم نیروی کار شرکت مذکور است.

سرمایه‌گذاران واکنش مثبتی به کاهش هزینه‌های متا نشان دادند، کسب‌وکار تبلیغات آنلاین شرکت روند بهتری را در پیش گرفت و این روند با کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ی خرده‌فروشان چینی ازجمله TEMU تقویت شد.

درحالی‌که متا همچنان میلیاردها دلار برای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هزینه می‌کند، تا زمانی‌ که کسب‌و‌کار اصلی تبلیغات این شرکت سالم بماند، سرمایه‌گذاران نسبت‌ به غول رسانه‌های اجتماعی جهان خوش‌بین خواهند ماند.

متا اخیراً عینک واقعیت افزوده‌ی Orion را معرفی کرد. معدود افرادی که نمونه‌ی اولیه‌ی عینک مذکور را آزمایش کرده‌اند، نظرات مثبتی نسبت‌ به آن داشته‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط