دوشنبه 16 مهر 1403 - 01:00

کد خبر 654521

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 22:18:35


گروه‌های پرخطر در زنجان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند


ایرنا/ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر علوم پزشکی زنجان گفت: با شروع فصل سرد سال و احتمال افزایش بیماری آنفلوانزا توصیه می‌شود اشخاصی که جزو گروه‌های پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای هستند، پس از مشورت با پزشک برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

حسین معصومی،رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر علوم پزشکی زنجان اعلام کرد: با توجه به اینکه شدت بیماری در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا دچار ضعف سیستم ایمنی بیشتر است توصیه می‌شود این افراد نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت تولید واکسن در جهان، بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت و دستورالعمل های کشوری، گروه های اولویت دار واکسیناسیون آنفلوانزا تعیین شده اند.
به گفته این کارشناس، اولویت اول افرادی هستند که واکسن آنفلوانزا در واحدهای بهداشتی و درمانی به صورت رایگان به آنها تزریق می شود که کادر بهداشت و درمان را در بر می گیرد.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر علوم پزشکی زنجان ادامه داد: خانم های باردار، بیماران مبتلا به اچ آی وی و بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی از جمله بیماران مبتلا به بدخیمی، گیرندگان اعضا، بیماران دیالیزی، بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سایر بیماری های خاص، نادر و سخت درمان نیز از دیگر گروه های هدف هستند که نسبت به تزریق واکسن باید اقدام کنند.
وی افزود: اولویت دوم در ارتباط با تزریق واکسن آنفلوانزا شامل افرادی است که جزء گروه های پر خطر محسوب می شوند ولی در گروه بیماران خاص قرار ندارند که این افراد با درخواست خود و تجویز پزشک می توانند واکسن را از بخش خصوصی و داروخانه ها دریافت کنند.
معصومی افزود: این افراد شامل دارندگان بیماری های مزمن و زمینه ای مثل بیماری های ریوی، قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های کلیوی و کبدی هستند.
وی یادآور شد: همچنین افراد فاقد طحال، افراد دچار چاقی مفرط و افراد بالای ۶۵ سال نیز جزء این گروه هستند که واکسیناسیون آنفلوانزا برای آنها توصیه می‌شود.
معصمومی افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا نیمه شهریور تا اواخر مهر است که تزریق این واکسن با شروع فصل سرما ایمنی لازم را در برابر شیوع بیماری آنفلوآنزا افزایش می دهد.
علائم بیماری آنفلوانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد، تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، ایجاد زخم‌هایی داخل دهان، بینی، روی سطح پوست، خشونت صدا، استفراغ و حالت تهوع، خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع این بیماری است.
این علائم به طور معمول ۲ روز پس از مواجهه با ویروس بروز می‌کنند و کمتر از یک هفته باقی می‌مانند، با این حال سرفه‌کردن ممکن است بیش از ۲ هفته مشاهده شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط