دوشنبه 16 مهر 1403 - 18:54

کد خبر 655527

دوشنبه 16 مهر 1403 - 17:15:22


بیش از ۱۲ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی رخ داده است


ایرنا/ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۲ هزار و ۴۲۶ مورد حیوان گزیدگی در ۶ ماهه نخست امسال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است.

دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهداعلام کرد: تقریبا نیمی از این موارد حیوان گزیدگی مربوط به شهر مشهد بوده است.
وی ادامه داد: تمام افراد مراجعه کننده به مراکز هاری مراقبت کامل دریافت کرده اند و پیگیری‌های لازم برای همه آنها انجام شده است همچنین از ابتدای امسال تا کنون یک مورد مرگ هاری انسانی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت و گزارش شده که علت آن عدم مراجعه فرد به مراکز درمان هاری برای درمان بوده است.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هزینه واکسن و سرم دریافتی برای هر مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی هزینه واکسن و سرم دریافتی برای هر مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی حدود ۲۳۰ میلیون ریال است که در مراکز درمان هاری به صورت رایگان انجام می‌شود.
نهبندانی افزود: تقریبا ۹۷ درصد گزیدگی‌ها توسط سگ و گربه و بقیه توسط سایر حیوانات از جمله حیوانات وحشی و اهلی انجام می شود.
وی ادامه داد: بیماری‌های بسیار زیادی از حیوانات به انسان منتقل می‌شود که مهمترین آنها هاری، تب کریمه کنگو، تب مالت، سالک و سیاه زخم است.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده سیستم عصبی مرکزی است و درمان ندارند گفت: این بیماری به راحتی با واکسیناسیون قابل پیشگیری است اما بعد از ابتلای فرد، بیماری درمان ندارد و فرد محکوم به مرگ است.
نهبندانی با اشاره به این که مراکز درمان هاری در خراسان رضوی به‌ صورت ۲۴ ساعته فعال هستند افزود: افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند بایستی در نخستین فرصت به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و بهترین زمان مراجعه ۲۴ ساعت اولیه بعد از گزش است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط