سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 17:45

کد خبر 656117

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 09:35:44


وزیر اقتصاد: بودجه امسال کسری زیادی دارد؛ در حال تامین بودجه عمومی کشور هستیم


مهر/وزیر اقتصاد و امور دارایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ کسری زیادی دارد و حتی بخش هدفمندی هم کسری زیادی دارد.

عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد بررسی عملکرد تبصره‌های موسوم به تولید و اشتغال (تبصره (۱۸) در قوانین بودجه ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ و تبصره (۲) قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: از ابتدای سال همکاران ما در تلاش برای ایجاد سامانه یکپارچه بودند و این سامانه نهایی شد.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰، ۱۸.۹ همت پولی بوده است که در بودجه پیش‌بینی کردند. وقتی ما اوراق را می‌خواهیم به بانک‌ها دهیم، بانک‌ها باید اول این اوراق را در بازار بفروشند و تنظیم کنند. این اوراق با توجه به تاریخ سررسیدشان تا ۶۰ درصد ارزش پیدا می‌کند، بنابراین مقدار پولی که برای سال ۱۴۰۱ بود، ۱۵.۳ همت شد.
وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان ثروت نقدی برای تبصره ۱۸ دو همت بیشتر نبود و بقیه اوراق بود که تقریباً ۲۴ همت بود. در سال ۱۴۰۳ دچار کسری بودجه شدیم و بخشی از بودجه عمومی را در هدفمندی هزینه کردیم که در بخش هدفمندی هم کسری داریم.
وی تصریح کرد: ما الان درگیر هستیم تا بودجه عمومی کشور را تأمین کنیم و در همین راستا بود که از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی اذن گرفتیم و این کار برای جبران کسری بودجه است. سال آینده بودجه کشور یکپارچه خواهد بود و اصل یکپارچگی در بودجه سال آینده محقق خواهد شد تا امکان جابه‌جایی هزینه‌ها نباشد.
همتی تاکید کرد: برای تأمین منابع تبصره ۱۸ بودجه دچار کسری بودجه هستیم، اما بانک‌ها برای برطرف کردن این مشکل آماده هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط