سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 17:40

کد خبر 656209

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 10:18:41


صادرات ۶ هزار کیلوگرم گیاه دارویی گل گاوزبان از رامسر به خارج از کشور


ایرنا/ ۲۱ تن گل‌گاوزبان خشک از مناطق ییلاقی رامسر تولید و ۶ تن از این گیاه دارویی به گفته معاون جهادکشاورزی این شهرستان به خارج صادر شد.

معصومه کشاورز، معاون فنی اداره جهاد کشاورزی رامسر میزان تولید این محصول در سال جاری را ۲۱تن اعلام و تصریح کرد: گل گاوزبان گیاه غالب در غرب مازندران به‌ویژه دهستان جنت رودبار این شهرستان است که در چندسال اخیر قیمت آن افزایش چشمگیری داشته و مورد توجه بازارهای بین‌المللی هم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال هر کیلو گل‌گاوزبان یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری و به فروش رسید، آب و هوای مناسب را از عوامل تولید بیشتر گیاه دانست و افزود: تولید گل‌گاوزبان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

وی تعداد بهره‌برداران این گیاه دارویی را حدود ۶۱۱ نفر و سطح زیرِ کشت این محصول را ۹۱ هکتار اعلام کرد و افزود: همچنین امسال حدود ۶ تن گل‌گاوزبان به کشورهای متقاضی نظیر چین و امارات صادر شد.

این مسئول فنی جهاد کشاورزی رامسر با توضیح اینکه گل‌گاوزبان و دیگر گیاهان دارویی مواد پایه بسیاری از داروهای شیمیایی محسوب می‌شوند و ارزش صادراتی و مصرف داخلی بالایی دارند، تاکید کرد: برای راه‌یافتن این محصولات به بازارهای داخلی و خارجی باید تمام اصول تولید، عرضه و ویژگی‌های صادراتی آن رعایت کنیم، در چنین شرایطی خواهیم دید که تولید گیاهان دارویی در داخل و بازارهای جهانی اقتصادی است و درآمد قابل توجهی برای فعالان این عرصه به همراه دارد و به توسعه پایدار کشاورزی و اقتصاد روستا می‌انجامد.

معصومه کشاورز یادآور شد: به همین دلیل به بهره‌برداران توصیه می‌کنیم قبل از رویش گیاه با مشورت از جهاد کشاورزی از سموم معرفی شده برای پاکسازی باغ‌های خود استفاده و از تولید هرگونه افت و حشره جلوگیری کنند. درواقع چون این گیاه و دیگر گیاهان دارویی پایه بسیاری از داروهای شیمیایی هستن میبایست فاقد هرگونه آفت و سموم شیمیایی باشند.

وی با بیان اینکه داروهای گیاهی نظیر گل‌گاوزبان چنانچه ارگانیک و بدون کودهای شیمیایی تولید و به صورت اصولی خشک و بسته‌بندی شوند به راحتی به بازارهای بین‌المللی راه میبابند و صرفه اقتصادی بالایی هم دارند خاطرنشان کرد: اما چنانچه محصول بی‌کیفیت صادر شود برگشت می‌خورد و نامِ این محصول ایرانی خدشه‌دار خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت این گیاه دارویی و تاثیر آن در اقتصاد مناطق روستایی اظهار کرد: طی این سال‌ها تلاش کردیم با ترغیب بهره‌برداران سطح زیر کشت و به دنبال آن تولید این محصول را در دهستان جنت‌رودبار که پایتخت گل‌گاوزبان ایران شناخته می‌شود، افزایش دهیم، اما این درحالی است که فروش زمین به افراد غیر بومی، هزینه‌های بالای نیروی کار و ویلاسازی و اجاره ویلا باعث شده که روندِ افزایش و سطح زیر کشت با چالش مواجه شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط