سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 20:08

کد خبر 656701

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 15:15:19


جزئیات کوچ عشایر در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد


ایرنا/ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور صیانت از مراتع، زمان کوچ عشایر بومی و خانواده های کوچرویی که از استان عبور می کنند اعلام می شود.

سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تاریخ ورود دامداران عشایری استان های فارس و اصفهان به مراتع قشلاقی شهرستان های گچساران و کهگیلویه پانزدهم آبان ماه تعیین شده است.
وی بیان کرد:تاریخ ورود دامداران عشایری استان های اصفهان و فارس به مرزهای شمالی و شرقی استان کهگیلویه و بویر احمد اول آبان ماه تعیین شده و از ورود دام ها تا قبل از موعد یاد شده به محدوده مرزهای شمالی استان جلو گیری می شود.
جاویدبخت همچنین تاریخ ورود دامداران عشایری شهرستان های بویراحمد، دنا و کهگیلویه به مراتع قشلاقی استان را پانزدهم آبان ماه اعلام کرد و دامداران عشایری مجاز نیستند تا قبل از تاریخ یاد شده به مراتع قشلاقی وارد شوند.
وی با یادآوری اینکه دامداران عشایری باید پیش از آهنگ کوچ با مراجعه به اداره های منابع طبیعی شهرستان های محل ییلاق، پروانه مرتعداری خود را تمدید و هنگام کوچ همراه داشته باشند تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مستقر در گلوگاه های مسیرکوچ از حرکت دامدارانی که پروانه چرای آنان تمدید نشده باشد جلوگیری خواهند کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پس از پایان زمان کوچ و استقرار عشایر در مراتع قشلاقی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان ها مختلف استان ضمن گشت زنی اقدام به کنترل پروانه چرای دام بهره برداران کرده و با متخلفان برخورد می کنند.
جاوید بخت خاطرنشان کرد:عشایر از نگهداری دام های مازاد بر پروانه چرا خودداری کنند.
وی عنوان کرد:دامدارانی که در سال های گذشته بعلت ورود زودهنگام به مراتع قشلاقی و یا حرکت قبل از تاریخ مقرر کوچ از ییلاق و یا با نگهداری دام مازاد بر پروانه چرا، به طرق مختلف اخطاریه دریافت کرده اند در صورت تکرار تخلف در سال جاری پروانه مرتعداری آنان باطل و به مراجع قضائی معرفی می شوند.
جاویدبخت بیان کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۰، چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا مازاد بر ظرفیت تعیین شده در پروانه چرا جرم محسوب می شود و متخلفان به ازای هر واحد دام غیرمجاز ۱۲ میلیون ریال جریمه می شوند.
وی ابراز کرد:همه دام هایی که برای کشتار حمل می شود تنها با داشتن مجوز از کشتارگاه مقصد و تایید اداره منابع طبیعی مبدأ مجاز به تردد هستند در غیر این صورت از تردد هر گونه دام با وسائط نقلیه بدون مجوز جلوگیری بعمل خواهد آمد.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دامداران پروانه چرای تمدید شده خود را هنگام کوچ همراه داشته باشند درغیر این صورت ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مستقر در گلوگاه های مسیرکوچ و گروه های سیار از حرکت دامدارانی که پروانه چرای آنان تمدید نشده باشد جلوگیری می کنند.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر نشینان ۱۲ درصد از جمعیت استان جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر را تشکیل داده اند.
عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.
بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط