چهارشنبه 18 مهر 1403 - 15:56

کد خبر 657709

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 13:53:30


پاسکاری مطالبات گندمکاران در راه‌رو‌های دولت و مجلس


تسنیم/با وجود آغاز فصل کشت و نیاز کشاورزان به نقدینگی، ۲۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است و در راهرو‌های دولت و مجلس در حال پاسکاری است.

فصل کشت زراعی بیش از دو هفته است در 10 استان سردسیر کشور شروع شده است اما مطالبات گندمکاران هنوز به طور کامل پرداخت نشده و بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی 20 درصد از مطالبات آنها باقی مانده است.
در حالی این مطالبات پرداخت نشده است که کشاورزان نقدینگی لازم برای انجام عملیات کشت نخواهند داشت و می تواند تولید گندم برای سال زراعی جدید را با مشکل مواجه کند.
 قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت را مکلف کرده که پول خرید تضمینی کشاورزان را  48 ساعت پس از تحویل به آنها پرداخت کند اما این قانون معمولا رعایت نمی‌شود.
برنامه و بودجه: برای پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران از مجلس مجوز می‌خواهیم!
پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه  در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت که در قانون بودجه برای پرداخت طلب گندم 143 همت به اضافه یک درصد از محل ارزش افزوده پیش‌بینی شده که رقمی بالغ بر 150 همت می‌شود و سازمان برنامه و بودجه برای جابه‌جایی رقم اختیاراتی دارد؛ تاکنون 167 همت بابت خرید گندم به کشاورزان داده شده است.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه امسال میزان خرید گندم به حدود 220 همت رسیده؛ یعنی بالای 12 میلیون تن گندم خریداری شد که نشان از تلاش کشاورزان و تامین امنیت غذایی است، اما براساس ردیف‌های بودجه قدرت ما برای پرداخت با تمام اختیارات‌مان 168 همت است.
پورمحمدی تاکید کرد که باید در قالب لایحه دوفوریتی از مجلس شورای اسلامی اجازه پرداخت بگیریم که این لایحه را در دولت مطرح خواهیم کرد.
کشاورزان امسال به ارزش 210 هزار میلیارد تومان گندم به دولت تحویل دادند که معادل شش ماه یارانه معیشتی مردم است.

مجلس: برای پرداخت پول گندمکاران منتظر لایحه نمی‌مانیم!
بنابر این گزارش پیش از این دولت با کسب اجازه از مقام معظم رهبری قرار شد پول بدهی‌های معوق دولتی را از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کند و به‌جای 40 درصد 20 درصد درآمدهای نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز شود اما رئیس سازمان برنامه‌وبودجه روز گذشته گفت که این منابع برای طرح‌های عمرانی است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین چندی پیش در واکنش به انتقادات سایر نمایندگان درباره عدم پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران گفت: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران حدود 40 همت از 200 و اندی همت باقی مانده است. اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده و حتما پیگیری می‌کنیم که انجام شود.
وی همچنین گفته است که برای پرداخت پول گندمکاران منتظر لایحه نمی‌مانیم و از بودجه در اختیار دولت و با اولویت پرداخت می‌شود چون بخش عمده‌ای از کشاورزان نیازمند تهیه بذر و کاشت و خرید نهاده‌ هستند.
رفع مشکل پرداخت با تاخیر گندمکاران از سال آینده
نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل گفته است که امسال بنا داریم یک ردیف جداگانه برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران مشخص کنیم تا مشکلاتی که در سال‌های گذشته پیش آمده بود، رفع شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط