پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 12:58

کد خبر 658487

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 10:52:50


۲۷۰ هزار تبعه افغانستانی از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگشتند


ایرنا/ مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۷۰ هزار نفر تبعه افغانستانی خود معرف و غیرمجاز طی نیمه نخست امسال از طریق مرز دوغارون در تایباد به کشورشان بازگردانده شدند.

حسین شرافتی راد، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در راستای برخورد با حضور غیر قانونی اتباع کشورهای خارجی در کشور، این تعداد تبعه غیرمجاز در ۱۱ استان شناسایی و از طریق گذرگاه بین المللی دوغارون بعد از سیر مراحل قانونی راهی افغانستان شدند.
وی اضافه کرد: بازگرداندن اتباع افغانستانی خود معرف و غیرمجاز استان خراسان رضوی به کشورشان نیز از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز در سراسر کشور و برگشت آنان به کشورشان تا پایان امسال یکی از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت کشور است.
شرافتی راد به ممنوع بودن سکونت و اشتغال اتباع افغانستانی در هفت شهر مرزی استان اشاره و اضافه کرد: هیچ یک از اتباع افغانستانی مجاز و غیرمجاز حق سکونت و اشتغال در هفت شهری مرزی استان را ندارند و شناسایی این افراد در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.
وی افزود: ساماندهی اتباع خارجی مجاز در سراسر کشور همچون سالهای گذشته در حال انجام است و از این به بعد آن دسته از اتباع خارجی می توانند در چارچوب قانون از خدمات دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند که دارای مدارک معتبر هویتی باشند.
مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی با بیان این که هم اکنون ۶۰ هزار دانش آموز و دانشجوی خارجی مجاز پسر و دختر در فضاهای آموزشی استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان تبعه خارجی مجاز در استان انجام شده است و 5 هزار نفر به دلیل تکمیل نبودن مدارک تحصیلی خود هنوز موفق به ثبت نام نشده اند.
شرافتی راد افزود: ۷۵ درصد مهاجران افغانستانی در ایران سکونت و اشتغال دارند و ۲۵ درصد دیگر آنها کشورهای اروپایی و آسیایی را انتخاب کرده اند که متاسفانه کمک نهادهای بین المللی در امور مهاجران خارجی به ایران در قبال اتباع کمتر از یک درصد است.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط