پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 16:57

کد خبر 658739

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 14:37:26


افزایش روزهای ناسالم در چهارمحال و بختیاری


تسنیم/ مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید براینکه تعداد روزهایی که هوای استان در سال‌جاری ناسالم اعلام شده است، نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته افزایش دارد، گفت: یکی از دلایل آن تخریب محیط‌زیست و ایجاد کانون‌های ریزگرد است.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در میز خدمت اتاق بازرگانی استان با اشاره به اینکه اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌توانند در حوزه آموزش، حفظ محیط‌زیست و فرهنگ‌سازی در کنار سایر ماموریت‌ها ورود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: در جلسات تخصصی اتاق بازرگانی راهکارهای توسعه استان ارایه شود.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از عوامل تخریب محیط‌زیست و قاچاق چوب و ذغال، مسئله معیشت جوامع محلی است، خاطرنشان کرد: اگر معیشت و اقتصاد جوامع محلی بهبود پیدا کند و سطح رفاه خانوارها نیز افزایش پیدا کند، قطعا دست‌اندازی به طبیعت نیز کاهش پیدا می‌کند.
وی با تاکید براینکه تعداد روزهایی که هوای چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری ناسالم اعلام شده است، نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته افزایش دارد، توضیح داد: یکی از دلایل آن تخریب محیط‌زیست و ایجاد کانون‌های ریزگرد است.
یوسف‌پور با اشاره به ارزش بالای گونه‌های گیاهی و جانوری در محیط‌زیست، یادآور شد: باید بدانیم که که قطع یک درخت بلوط چه هزینه‌ای را تحمیل می‌کند، قطعا در تخریب محیط‌زیست برای توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی از دستور کار خارج می‌شد.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه برخی از صنایع از جمله خمیر مایه ناغان آلایندگی بسیار بالایی داشتند، بیان کرد: واحد‌های که دارای آلایندگی هستند باید با اقداماتی این آلایندگی را کاهش دهند.
وی تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای را برای حفظ محیط‌زیست ضروری دانست و عنوان کرد: امروز انجام کشاورزی به شیوه سنتی در حاشیه تالاب چغاخور چالش‌زا شده است و نیازمند اصلاح کشت در این منطقه هستیم. در قانون احیا و بازسازی در حوزه معادن پیش‌بینی شده است، اما این اقدام انجام نمی‌شود.
رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به خسارت حیات وحش از جمله خرس به مزارع و باغات، خاطرنشان کرد: شاهد تغییرات اقلیمی در کشور و به‌ویژه استان هستیم، در استان شاهد کاهش 107 میلی‌متر بارش نسبت به بلندمدت بودیم، این مسئله موجب شده تا حیوانات در خطر انقراض برای تامین آب و غذا به سمت مزارع کشاورزی حرکت کنند و آسیب‌های را به بهره‌برداران وارد می‌کند که بخشی از خسارت با تایید سازمان حفاظت از محیط‌زیست جبران می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط