پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 18:48

کد خبر 658897

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 17:01:04


پیامک‌هایی که هرگز نباید به آن‌ها توجه کرد


فارس/ مدتی است که کلاهبرداری‌هایی از طریق پیامک، تماس تلفنی، ارسال لینک و... از طرف خاطیان و کلاهبرداران انجام می‌شود؛ اما به‌محض پیگیری مأموران امنیت سایبری یا همان پلیس فتا این کلاهبرداران شگرد خود را تغییر می‌دهند.
  
«واریز کمک‌معیشت دولت؛ هموطن عزیز! هرگونه پیام دریافتی با عنوان یارانه حمایتی یا کمک معیشتی در بستر پیامک و یا در شبکه‌های اجتماعی دامی از سوی مجرمین و باهدف خالی نمودن حساب شماست. هرگز به این پیامک‌ها توجه نکنید.»این پیامکی است که از سمت پلیس فتا برای شهروندان ارسال می‌شود. مدتی است که کلاهبرداری‌هایی از طریق پیامک، تماس تلفنی، ارسال لینک و... از طرف خاطیان و کلاهبرداران انجام می‌شود؛ اما به‌محض پیگیری مأموران امنیت سایبری یا همان پلیس فتا این کلاهبرداران شگرد خود را تغییر می‌دهند.یکی از ترفندهای این سودجویان یا دزدانِ پیامکی دست گذاشتن بر روی نقطه‌ضعف مخاطبان خود و یا ارسال پیامک از سوی سازمان‌های دولتی و معتبر برای جلب‌توجه و اعتماد مردم است. به‌عنوان مثال با شماره یا اکانتی مشابه به سازمان بیمه برای بازنشستگان پیامکی در جهت افزایش حقوق یا اهدا مبلغی مشخص به آن‌ها ارسال می‌شود. اما به‌محض اینکه مخاطبان پیامک را بازکرده یا بر روی لینک ارسال شده ضربه می‌زنند، تلفن آنها هک شده یا حساب بانکی‌شان خالی می‌شود.همچنین آنها بر روی قشر خاصی از جامعه مانند بازنشستگان، دانشجویان و... که عده کثیری را تشکیل می‌دهند، سرمایه‌گذاری کرده و سعی می‌کنند با مخاطب قراردادن آن‌ها جلب‌اعتماد کنند.در حال حاضر بسیاری از افراد در دام دزدانِ پیامکی افتاده و به‌عنوان متضرران و مال‌باختگان در دادسراها و دفاتر پلیس فتا درگیر پیگیری شکایات و زنده‌کردن آبرو و مال خود هستند.زیرا در موارد کثیری این کلاهبرداران به‌غیراز دستبردزدن به حساب‌های بانکی افراد به عکس‌ها و اطلاعات شخصی آنها تجاوز کرده و از طریق باج‌گیری از آنها طلب پول می‌کنند.
  
سردار وحید مجید رئیس پلیس فتای فراجا در خصوص آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌گوید: پلیس فتا در کشور از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد. در آن زمان تعداد کل پرونده‌های ما در کشور حدوداً بین سه تا چهار هزار پرونده بود اما هرچه زمان گذشت، باتوجه‌به اینکه استفاده از تکنولوژی‌های جدید و اینترنت گسترش بیشتری پیدا کرد، روزبه‌روز تعداد کاربران آن نیز افزایش پیدا کرده و شمار پرونده‌ها نیز بیشتر شد.به‌طوری که در سال ۱۳۹۸، تعداد پرونده‌های ما در پلیس فتای کشور، به بیش از ۱۶۰ هزار پرونده رسید. به‌خاطر دارم در همان سال، ما پرونده ۲۰۰ هزار نفر که مجرمان اینترنتی به آن دسترسی پیدا کرده بودند را در بانک اطلاعاتی خود داشتیم؛ یعنی کلاهبرداران از این افراد اطلاعاتی مانند شماره‌حساب، رمز دوم پایا (ثابت) و CVV۲ را داشتند و در واقع هر زمان که اراده می‌کردند می‌توانستند از آنها استفاده کرده و حساب افراد را خالی کنند.وی در خصوص جرایم اینترنتی سال جاری توضیح می‌دهد: ما در شش‌ماهه سال جاری، ۲۰ درصد افزایش کشف جرم داشتیم همچنین توانستیم حدود ۹۳ درصد از پرونده‌هایمان را کشف و حل کنیم.
  
رئیس پلیس فتای فراجا در خصوص روش دوم کلاهبرداری‌های مجازی از مردم می‌گوید: گروه دوم جرائمی که برای ما در اولویت قرار دارند، «برداشت غیرمجاز» است. این گروه شامل جرائمی مانند فیشینگ است. یعنی همان مسئله ارسال لینک آلوده به تلفن همراه افراد که کلاهبرداران در این روش، پیامی به تلفن همراه افراد ارسال می‌کنند و با استفاده از عناوینی مثل یارانه، کمک معیشتی، یارانه بنزین، صدور احکام قضائی و ... افراد را فریب می‌دهند تا روی لینک های ارسالی کلیک کنند. در این صورت فوراً کلاهبردار به اطلاعات تلفن همراه فرد همانند اطلاعات حساب بانکی، مخاطبین و شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند هر نوع سوءاستفاده‌ای را انجام دهد.سردار مجید در ادامه می‌گوید: سومین اولویت ما، «دسترسی غیرمجاز به داده‌ها» است. در این روش، کلاهبردار با هک تلفن همراه افراد، به شبکه‌های اجتماعی افراد و رمزهایش دسترسی پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال فرد سودجو با نصب باج‌افزار روی گوشی کاربران، به اطلاعات محل کار آنان دسترسی پیدا کرده و تهدید می‌کند که اگر به او باج ندهند؛ این اطلاعات را افشا می‌کند.
  
رئیس پلیس فتای فراجا با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی مردم توضیح می‌دهد: پلیس فتا از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با جرائم اینترنتی استفاده می‌کند اما نباید مسئله‌آموزش و فرهنگ‌سازی را فراموش کرد.اگر مردم در زمینه سواد رسانه‌ای و سایبری آموزش‌های مناسب دریافت کنند و فرهنگ ایمنی در فضای مجازی گسترش پیدا کند؛ قطعاً کمتر شاهد وقوع این جرائم خواهیم بود.همچنین این مسئله نیز نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف با یکدیگر است برای افزایش میزان آموزش‌ها، البته پلیس فتا نیز به‌صورت روزانه برنامه‌های آموزشی داشته و هشدارهای زیادی از طریق فضای مجازی، ارسال پیامک و ... را در راستای تحقق این امر برای هم‌وطنان ارسال کرده است.
  
گفتنی است افرادی که درگیر کلاهبرداری اینترنتی شده‌اند می‌توانند برای ثبت شکایت خود به سامانه مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام در این سامانه، در بخش ثبت تخلفات نسبت به پر کردن فرم قرار داده شده در این صفحه اقدام کرده و سپس از طریق مراجع قضایی مربوطه نیز پیگیر شکایت خود باشند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط