جمعه 20 مهر 1403 - 17:00

کد خبر 659438

جمعه 20 مهر 1403 - 12:52:00


اظهارات یک اصلاح‌طلب درخصوص تحقق شعارهای دولت درخصوص فیلترینگ و FATF


ایلنا/ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد که حاکمیت هم علاقه‌مند است که دولت به وعده‌های خود عمل کند و تا به حال در این زمینه دچار کم‌کاری نشده است. اما در این مدت دولت با مشکلات و چالش‌هایی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو بود که مجال پاسخگویی به انتظارات مردم را محدود کرد. اما رفع فیلترینگ و حل مشکل FATF باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

یدالله طاهرنژاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اینکه دولت باید چه اقداماتی انجام دهد تا نتایج وفاق ملی برای آحاد جامعه قابل لمس باشد، عنوان کرد: وفاق ملی در حال حاضر برای بقا، دوام و استحکام کشور ضروری است. شرایط به‌گونه‌ای است که راه دیگری پیش روی ما نیست. تمامی ظرفیت‌های کشور باید منسجم و متحد عمل کنند تا از این شرایط سخت در منطقه عبور کنیم. اقدام آقای پزشکیان در گام اول، که با قوت و صداقت انجام شد و دست دوستی به سوی همه کسانی که به ایران و اسلام دلبستگی دارند دراز کرد، اقدامی مؤثر و مثبت بود. با این حال، اگر این وفاق مورد پذیرش و اجماع قرار نگیرد، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. به نظر می‌رسد هنوز برخی از مراکزی که قدرت در اختیارشان است، همکاری لازم را نکرده‌اند. امیدواریم که همه متوجه شوند در شرایط کنونی، وفاق برای حیات و استحکام کشور ضروری است و باید همه دست به دست هم دهیم تا کشور را از این شرایط سخت عبور دهیم.

وی افزود: صدا وسیما باید محور شکل‌گیری وفاق در کشور باشد. این نهاد ابزار قدرتمندی در اختیار دارد که باید از آن به نحو مطلوب استفاده شود. امیدواریم هرچه جلوتر می‌رویم، این معنا در افکار عمومی و مراکز تصمیم‌گیری جایگاه خود را پیدا کند.

طاهرنژاد در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان شعارهایی در خصوص حل مسئله FATF و رفع فیلترینگ داشتند، چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود تا مردم بیشتر به باور در مورد وفاق برسند، گفت: در مورد فیلترینگ، انتظار عمومی این بود که اقدامات در این حوزه سریع‌تر انجام شود. اما در این مدت دولت با مشکلات و چالش‌هایی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو بود که مجال پاسخگویی به انتظارات مردم را محدود کرد. اما رفع فیلترینگ باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد. حق طبیعی مردم است که بتوانند ارتباطات خود را برقرار کنند و از فضای مجازی بهره‌مند شوند. این انتظار بحق باید برآورده شود. افرادی که به آقای پزشکیان رأی دادند، این توقع را از ایشان دارند.

وی افزود: در خصوص FATF هم تعیین تکلیف این موضوع نه تنها نیاز دولت بلکه نیاز کشور است. کسانی که مانع‌تراشی کرده‌اند، باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشند. عدم پیوستن به FATF موجب مشکلاتی در مبادلات مالی و تجاری ما خواهد شد و این موضوع باید در دستور کار دولت قرار گیرد. امیدواریم که این موضوع به‌زودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و حل شود.

این فعال سیاسی گفت: به نظر می‌رسد که حاکمیت علاقه‌مند است که دولت به وعده‌های خود عمل کند و تا به حال در این زمینه دچار کم‌کاری نشده است. امیدواریم که این روند همکاری ادامه یابد. مجلس هم اگر نیاز به هماهنگی و حمایت را احساس کند، بعید است که مشکلات عمده‌ای ایجاد کند. اکثریت مجلس نگاهی ملی دارند و در صورت ایجاد تفاهم در سطح ملی، به موفقیت دولت کمک خواهند کرد.

طاهرنژاد در پاسخ به این سوال که چالش‌هایی که پیش‌روی مسیر وفاق ملی وجود دارد چگونه قایل رفع است، گفت: وفاق به معنای مطلق، به‌ویژه در شرایط کنونی مورد انتظار نیست و وفاقی که امروز شکل گرفته نسبی است. اما اگر دولت چند گام در راستای تحقق وعده‌های خود بردارد و افرادی که در انتخابات رویکرد دیگری داشتند، احساس کنند که دولت به مصالح عمومی توجه دارد، به تدریج حول محور وفاق جمع خواهند شد. مهم این است که در برخی مواقع از منافع شخصی خود عبور کنیم تا به وفاق برسیم. اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها بخشی از وجود یک جامعه زنده و پویا است و باید در راستای منافع ملی به توافق برسیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط