شنبه 21 مهر 1403 - 17:59

کد خبر 660735

شنبه 21 مهر 1403 - 15:36:23


روایت تجارت‌نیوز از تغییر سیاست بانک‌ها در پرداخت وام


تجارت نیوز/ در حالی که سهم بخش تولید از تسهیلات در ماه‌های گذشته نزولی شده بود، تغییر سیاست شبکه بانکی در پرداخت وام باعث شد در شهریورماه، سهم کسب‌وکارها از اعتبارات بانکی افزایش یابد.

 
بانک مرکزی که هر ماه آمار و ارقام پرداخت وام بانکی به‌ تفکیک بخش‌های اقتصادی را به‌روزرسانی می‌کند، در جدیدترین گزارش خود داده‌های پرداخت تسهیلات از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه را منتشر کرد. بر اساس داده‌های این گزارش، مجموع تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی در ۶ماهه نخست امسال، رشدی 22.2 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل پیدا کرد. نکته حائز اهمیت در روند وام‌دهی بانک‌ها در شهریورماه، تغییر مسیر تسهیلات از سمت مصرف‌کنندگان نهایی به سوی بخش تولید بود

رقم پرداخت وام در پایان شهریور از ۳ هزار میلیارد تومان گذر کرد
گزارش بانک مرکزی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها در شهریورماه بیش از 808 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند تا مبلغ کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در پایان ۶ماهه تخست امسال به سه هزار و 104 هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب، این مبلغ وام‌های اعطاشده از سوی شبکه بانکی، در مقایسه با ۶ماهه ابتدایی سال گذشته، 564 هزار میلیارد تومان معادل 22.2 درصد افزایش یافت.

کاهش سهم خانوارها از وام‌های بانکی به 22.3 درصد
بررسی‌ها نشان می‌دهند از کل تسهیلات پرداختی در نیمه نخست امسال، دو هزار و 412 هزار میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار اختصاص یافت و 692 هزار میلیارد تومان به جیب مصرف‌کنندگان نهایی رفت. در نتیجه، سهم بخش تولید و خانوارها از وام‌های بانکی در پایان تابستان به‌ترتیب 77.7 درصد و 22.3 درصد رقم خورد.
این در حالی است که در پایان مردادماه، تولیدکنندگان 75.6 درصد و خانوارها 24.4 درصد از وام‌ها را تصاحب کرده بودند؛ از همین رو، به نظر می‌رسد روند کوچ تسهیلات از بخش تولید به سوی خانوارها که در ماه‌های اخیر تشدید شده بود، حداقل در شهریورماه متوقف شده و باید دید این تغییر سیاست شبکه بانکی در تخصیص اعتبارات، در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت یا نه.

سلطه بخش خدمات بر تسهیلات بانکی از سر گرفته شد
بررسی هدف وام‌های پرداخت‌شده به صاحبان کسب‌وکار نشان می‌دهد تامین سرمایه در گردش، همچنان دلیل اصلی تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات است. به طوری که 76.3 درصد از وام‌های این بخش صرف تامین سرمایه در گردش شده و ایجاد واحدهای تولیدی و توسعه آنها، سهم به‌ترتیب 18 درصد و 4.2 درصدی از این تسهیلات داشتند.
افزون بر آن، در پایان شهریورماه، بخش خدمات که در تیرماه و مردادماه در زمینه جذب تسهیلات از بخش صنعت و معدن عقب مانده بود، بار دیگر با دریافت 41 درصد از کل تسهیلات، بیشترین اعتبارات بانکی را به خود اختصاص داد. همچنین بخش خدمات با 38.1 درصد در رده دوم جای گرفت و بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی نیز در جایگاه‌های بعدی ایستادند.

بانک‌ها 718 هزار میلیارد تومان وام خرد پرداخت کردند
بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، به نوع تسهیلات پرداختی به خانوارها اختصاص یافته است. طبق آمارها، وام خرید کالای شخصی همچنان محبوب‌ترین وام میان مردم بود و 39.8 درصد از کل وام‌های پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی از این نوع بود. تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری با 34.1 درصد و ازدواج با 11.1 درصد نیز دیگر وام‌های محبوب بودند.
بانک مرکزی در گزارش خود آورده است، در نیمه نخست امسال 718 هزار میلیارد تومان، معادل 23.1 درصد از تسهیلات، به صورت وام خرد با مبلغ کمتر از 300 میلیون تومان پرداخت شده است. به‌علاوه، بانک‌ها 40.6 هزار میلیارد تومان وام نیز به صورت کارت اعتباری به متقضیان پرداخت کرده‌اند که با احتساب این رقم، سهم خانوار از وام‌ها به 23.3 درصد افزایش پیدا می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط