شنبه 21 مهر 1403 - 18:03

کد خبر 660747

شنبه 21 مهر 1403 - 15:49:20


پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت یخچال تاریخی "لَلَ بیگ" تبریز


ایرنا/ شهردار تاریخی و فرهنگی منطقه هشت تبریز از پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات مرمت و بهسازی یخچال تاریخی "لَلَ بیگ" به عنوان یکی از قدیمی ترین یخچال های این شهر خبر داد.

حسین منیری فر،  شهردار تاریخی و فرهنگی منطقه هشت تبریز با اشاره به اینکه در بودجه عمرانی سالجاری شهرداری منطقه هشت، معادل ۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت و ساماندهی این یخچال تاریخی اختصاص یافته است، گفت: ععملیات مرمت این اثر تاریخی در سالجاری با شدت بیشتری تداوم دارد .
وی مجموع مساحت عملیات مرمتی یخچال لَلَ بی را ۶۰۰ مترمربع اعلام و اظهار امیدواری کرد با مرمت اصولی، این یخچال تاریخی احیا و با کاربری های فرهنگی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.
منیری فر با بیان اینکه این بنا دارای طاق گنبدی است که به دلیل رطوبت و سنگینی لایه های بالایی سقف ترک های عمیق در آن ایجاد شده بود، ادامه داد: بعد از سبک سازی سقف مجموعه، عملیات مرمتی طاق فوقانی یخچال از قسمت های فوقانی و تحتانی سازه اجرایی شده است.
وی با ضروری خواندن مرمت و احیای این اثر تاریخی، یادآور شد: یخچال تاریخی لَ لَ بی یکی از قدیمی ترین یخچال های تاریخی تبریز است که طی دهه های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده بود، اما به دلیل عدم استفاده از آن و آسیب های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار داشت که با انجام طرح کارشناسی، نقشه های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات مرمتی و ساماندهی آن از ابتدای سالجاری توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه هشت شهرداری آغاز شد.
یخچال تاریخی لَ لَ بی ( لَلَ بیگ ) که در زمان قاجاریه (قرن نوزدهم میلادی) ساخته شده است، در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
یخدان یا یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. معمولاً هر یخچال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخچال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را استفاده می‌کردند.
از نظر هنر معماری و نیز دانش مهندسی، یخچال یکی از بهترین مصداق‌های دانش «انسان-طبیعت-معماری» و تعامل انسان با رفتارهای طبیعت و عناصر طبیعی در فصول مختلف سال است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط