شنبه 21 مهر 1403 - 22:58

کد خبر 661016

شنبه 21 مهر 1403 - 20:34:34


محصول حوزه هنری قزوین در جشنواره ایتالیا


مهر/ مستند «سنگ و آجر» محصول مشترک بین حوزه هنری قزوین و کشور ایتالیا است که در روزهای ۲۵ و ۲۶ اکتبر در فستیوال سالن مکس اکران می‌شود.

مستند «سنگ و آجر» روایتی از نگاه اول‌شخص، است که در آن کارگردان سعید شهپرنیا توجه خود را به زیبایی حیرت‌انگیز و جاودانه معماری‌های شهری معطوف می‌کند تا زندگی خود را با تاریخ دو شهر مرتبط سازد.

قزوین، در ایران، جایی که او متولد و بزرگ شده و رم، جایی که او به مدت هفده سال است در آن زندگی می‌کند.

معنای عمیق زیبایی و حافظه تاریخی، حس تعلقی که هر فرد نسبت به مکان‌هایی که شخصیت او را شکل داده‌اند احساس می‌کند و ضرورت حفظ گذشته و حفاظت از میراث شهری را در بیننده بیدار می‌کند.

اما مهم‌تر از همه، با توجه به اظهارات معمارانی همچون استادان ماسیمیلیانو فوکساس، مهدی مجابی، اردشیر شجاعی کاوه، مهرزاد پرهیزکاری، علیرضا خزائلی و امبرتو کروپی، تفکری درباره پیوند ناگسستنی‌ای که هویت فردی و جمعی را در ذیل مفهوم شهر و آثار و بافت تاریخی به هم می‌بافد، شکل می‌گیرد و همه این موارد داستانی است که مخاطب را پای این مستند می‌نشاند.

سعید شهپرنیا اظهار می‌کند: مستند «سنگ و آجر» مستندی داستان گونه است که در خصوص اهمیت حفظ بافت سنتی در شهرهای تاریخی بنا به احساس شخصی تهیه‌کننده از زندگی در اماکن تاریخی تولید شده است.

کارگردان مستند «سنگ و آجر» عنوان می‌کند: مستند از نگاه خود من به‌عنوان فردی که در شهر قزوین دنیا آمده و به مدت ۱۷ سال در شهر رم زندگی کردم تدوین شده که به گفته تاریخ‌دانان قدمت شهر قزوین به بیش از هزار و ۸۰۰ سال و قدمت شهر رم به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ سال برمی‌گردد.

بافت تاریخی شهر قزوین از حالت سنتی و اصیل خود خارج شده است

وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که بافت تاریخی شهر از حالت سنتی و اصیل خود خارج شده و شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرده است توجه و تشریح زیست تاریخی برای من همواره موردتوجه بود و باعث شد تا در خصوص بافت سنتی شهری مطالعات و تحقیقات خود را آغاز کنم.

این کارگردان بیان می‌کند: پس از آنکه مسئله بافت تاریخی ذهنم را درگیر کرد در کنار تحقیق شروع به تهیه عکس و مستند در شهر قزوین و رم کردم.

محصول حوزه هنری قزوین در جشنواره ایتالیا

وی اضافه می‌کند: عنوان این مستند از بافت تاریخی قزوین یعنی آجر و بافت تاریخی رم یعنی سنگ گرفته شده است.

این هنرمند قزوینی تصریح می‌کند: مستند «سنگ و آجر» محصول مشترک بین حوزه هنری قزوین، کشور ایتالیا و خودم است که در روز ۲۵ اکتبر ساعت ۱۵:۳۰ و روز ۲۶ اکتبر در فستیوال سالن مکس اکران می‌شود.

شهپرنیا عنوان می‌کند: مستند «سنگ و آجر» در فستیوال جهانی رم ۲۰۲۴ پذیرفته شده و در ایتالیا نیز اکران می‌شود.

وی ادامه داد: هرساله مهمانان ویژه این جشنواره سلبریتی های سینما هالیوود خواهند بود و ما در این جشنواره از سفارت ایران در ایتالیا و رایزن فرهنگی ایران نیز دعوت کردیم تا در این جشنواره حضور پیدا کند.

این کارگردان ابراز می‌کند: در صورت امکان پس از جشنواره مستند «سنگ‌ها و آجرها» در ایران نیز اکران خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: ایران دارای هنرمندان شاخصی است که متأسفانه شناخته نشده‌اند و برای شناساندن هنر آن‌ها لازم است از آثار آن‌ها حمایت شود.

محصول حوزه هنری قزوین در جشنواره ایتالیا

مستند «سنگ‌ها و آجرها» معماری قزوین و رم را مقایسه می‌کند

مرتضی سازنده، تهیه‌کننده مستند «سنگ و آجر» اظهار می‌کند: مستند «سنگ‌ها و آجرها» مستندی در حوزه معماری است و درواقع مقایسه‌ای بین معماری و شهرسازی شهر قزوین و ایتالیا و دلیل حفظ نشدن آثار تاریخی قزوین است.

تهیه‌کننده بیان می‌کند: در این مستند که سعید شهپرنیا کارگردانی آن را بر عهده گرفته با تعدادی از اساتید برجسته ایتالیایی در حوزه معماری و همچنین اساتید برجسته معماری در ایران مصاحبه و گفت‌وگو شده است.

سازنده در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: این مستند به‌زودی در شهر رم ایتالیا اکران خواهد شد و پس‌ازآن نیز در ایران رونمایی و اکران می‌شود.

هنر زبان مشترک تعامل و انتقال پیام به جوامع مختلف است که اگر به این امر توجه کافی شود برقراری ارتباط با دنیای بیرون از مرزها برای اشتراک فرهنگ‌ها و برقراری ارتباط به نحو شایسته‌ای انجام خواهد شد که در نهایت این ارتباطات نتایج مثبتی از قبیل ارتباط مؤثر و صمیمیت را در بر خواهد داشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط