یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 15:48

کد خبر 661827

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 13:40:34


نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین در موزه ملک افتتاح شد


آخرین خبر/ مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» با عنوان «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» شنبه ۲۱ مهرماه در موزه ملی ملک با همکاری بنیاد بردبار برگزار شد.

بنا بر همین گزارش؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» با عنوان «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» با حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه کلکسیونی شانگهای، فر طوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی، هادی میرزایی مدیرکل موزه، نوکنده رئیس موزه ملی، مقدم رئیس کاخ‌موزه نیاوران، هنرمندان و مسئولان هنری آستان قدس، شنبه ۲۱ مهرماه در موزه ملی ملک با همکاری بنیاد بردبار برگزار شد.
در ابتدای این مراسم امیر خوراکیان مدیرعامل کتابخانه و ملی موزه ملک گفت: کشور‌هایی بافرهنگ و مظاهر فرهنگی غنی مثل ایران و چین بسیار پرافتخار و مؤثر هستند، چین از نظر ایرانیان کهن دورترین نقطه جهان بود و فرسنگ‌ها راه پر نشیب‌وفراز داشت. پیامبر اسلام فرمودند: علم را بجویید اگر چه در چین باشد. این راه دشوار مانع ارتباطات ما ایرانیان با چینیان نشده است و چند هزار سال است از این دوستی می‌گذرد.


وی در ادامه افزود: انبوه سرامیک‌ها و ظروفی که بنام چینی معروف شدند در یافته‌های باستان‌شناسی شهر‌های ایرانیان موجود و نشانه‌های این تأثیرات متقابل در میراث‌فرهنگی و ملی دو کشور فراوان است و گواه این ادعا آثار موزه‌ها و نوشته‌های محققان است. کتابخانه و موزه ملی ملک که به همت حاج حسین ملک پایه‌گذاری شد از موز‌های شاخص ایران است که تحت مدیریت آستان قدس رضوی اداره می‌شود.
در ادامه این مراسم، هو موچین مدیر موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای در صحبت‌هایی درباره اهمیت ارتباطات بین‌المللی دو کشور گفت: موزه شانگهای جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است تلاش داریم با کشور‌های مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم، بنابراین از طریق همکاری‌های سفارت با مسئولین ایران توانستیم آثارمان در نمایشگاهی با عنوان «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» در کتابخانه و موزه ملک به نمایش بگذاریم تا آثار هنری‌مان معرفی شوند.
وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم این اتفاق برای دو کشور و توسعه روابطشان خیلی خوب خواهد بود امیدواریم این نمایشگاه‌ها تأثیر خوبی در ارتباطات دو کشور داشته باشد و بتواند به معرفی بخش‌های ناگفته ارتباطات سالانه جاده ابریشم کمک و آگاهی ما را از این جاده بیشتر کند.


علی بردبار مدیرعامل بنیاد بردبار و کلکسیونر آثار هنری گفت: بنیاد بردبار می‌کوشد تسهیلگر ارتباطات بین‌المللی باشد امید که در این مسیر موفق باشیم.
«ژو جی فنگ» هنرمند شرکت‌کننده در این نمایشگاه گفت: ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث‌فرهنگی ایران تشکر می‌کنم که آثار من را در این نمایشگاه ارائه کردند. در این آثار می‌توانید ببینید که بخش‌های مختلف جاده ابریشم که در گذشته‌های دور بودند نمایش‌داده‌شده است.
وی افزود: برخی شرایط این جاده در این بخش ارائه شده، هدفم این بوده که از طریق این نمایشگاه نشان دهم که چطور فرهنگ‌ها از طریق این جاده مبادله داشتند. در جاده ابریشم کهن، بازرگان زیادی می‌آمدند و بخش‌هایی از این فرهنگ را منتقل می‌کردند.
در ادامه مراسم افتتاحیه، «زونیگ پی وو» سفیر چین در ایران در باره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه هم یک جشن هنری و هم دستاورد مهمی در تبادلات بین‌المللی است. از همه کسانی برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر می‌کنیم چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم ارتباط داشتند و دو هزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده بود از ایران بازدید کرد، سعدی هم از چین بازدید کرد این مبادلات ارتباطات ما را محکم کرد.
وی در ادامه افزود: از زمان برپایی روابط دیپلماتیک همکاری‌های دو کشور هم عمیق‌تر شده است در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران ارتباطات راهبردی این مسیر را تسهیل کرد. نمایشگاه امروز هم شاهد این تعمیق روابط است این آثار هم فرهنگ جاده ابریشم را نشان داده است و هم هویت فرهنگی دو کشور را نمایش می‌دهد از طریق این آثار می‌توانیم ارتباط نزدیک دو کشور را مشاهده و همسویی تمدن‌ها را در طول زمان احساس کنیم این اتفاق برای ایجاد تمدن جهانی اثرگذار است.
در پایان دو اثر نفیس شامل دیوان کلیات سعدی به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونیگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین و گلدانی نفیس از طرف سفیر چین به امیر خوراکیان اهدا شد.

در نمایشگاه«ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم»  65 اثر شامل  مجموعه  های تاریخی و معاصر و آثار گنجینه موزه ملک ؛شامل سکه های تاریخی ، سفرنامه‌ها ، طومار چینی 500 ساله از یک هنرمند خوشنویس چینی و... به نماش در آمد است  این نمایشگاه تا 20 آبان‌ماه ۱۴۰۳، همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۵/۸ صبح تا ۱۶ برقرار است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط