سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 00:52

کد خبر 663339

دوشنبه 23 مهر 1403 - 20:30:53


قیمت بالای بذر و گلایه کشاورزان اردبیلی


تسنیم/ در آستانه شروع فصل کاشت محصولات کشاورزی، قیمت بالای بذر گلایه کشاورزان و زارعان را به همراه داشته است.

در حالی که دولت در سال زراعی گذشته 17 هزار تومان گندم زارعان را خریداری و تاکنون بخشی از بهای گندم خریداری شده را به حساب کشاورزان پرداخت نکرده، با شروع فصل زراعی جاری جهاد کشاورزی بذر گندم را به نرخ 24 تا 25 هزار تومان به زارعان عرضه می‌‌کند.

کشاورزان بر این باورند که به جای حمایت، فشار سنگینی بر فرآیند تولید وارد شده و آنها باید در کنار تأمین بذر، سایر نهاده‌های کشاورزی را نیز در سال زراعی جاری تأمین کنند که هزینه بالای خرید بذر، کود و سموم به نارضایتی‌ها دامن زده و در کنار آن رقم پایین نرخ گندم خرید در سال زراعی آینده نیز بر این ناامیدی‌ها افزوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: در استان اردبیل عملیات کشت و زرع پاییزی آغاز شده و از 15 شهریورماه کشاورزان کشت کلزا را آغاز کردند.

نوبخت اژدری تصریح کرد: امسال قرار است 50 درصد اراضی کشاورزی به کشت سه محصول مهم، استراتژیک و اولویت‌دار استان اختصاص یابد تا ما بتوانیم نیاز کشور را پاسخگو باشیم.

وی این محصولات را گندم، جو و کلزا معرفی کرد و گفت: کشاورزان حتی در اراضی که سیب‌زمینی برداشت کردند، کشت و زرع گندم، جو و کلزا را آغاز کردند و امیدواریم با شرایط بهتری در سال زراعی جاری روبه‌رو شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای تأمین نیاز کشاورزان به بذر بیش از 19 هزار تن بذر مورد نیاز خریداری و ذخیره‌سازی شده و قرار است در صورت نیاز بذر مورد نیاز کشاورزان و زارعان نیز به تناسب شرایط اقلیمی از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان تهیه شود.

اژدری در ادامه خاطرنشان کرد: بین 32 تا 33 هزار تومان بذر مرغوب و با کیفیت خریداری شده که با احتساب هزینه‌های تبعی و همچنین اصلاح شکستگی‌ها، ما با در نظر گرفتن یارانه دولتی این بذر را به نرخ 25 هزار تومان برای زارعان اراضی آبی و 24 هزار تومان برای زارعان اراضی دیم در حال عرضه هستیم.

وی اضافه کرد: ما نیز شرایط سخت کشت و زرع را قبول می‌کنیم ولی با توجه به شرایط تورمی دست ما از سایر حمایت‌ها خالی است ولی تلاشمان بر این است تا بذر با کیفیت و اصلاح شده را برای کشاورزان تأمین کرده و زمینه رضایتمندی آنها را فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: قرار است 460 هزار هکتار اراضی دیم و 2 هزار هکتار اراضی آبی به کشت کلزا، 60 هزار هکتار اراضی دیم و 230 هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم و 25 هزار هکتار اراضی آبی و 87 هزار هکتار اراضی دیم به کشت جو در استان اردبیل اختصاص یابد.

اژدری ادامه داد: عمده کشت و زرع در مناطق شمالی استان انجام می‌شود و تلاشمان بر این است تا نیازمندی زارعان را در سریعترین زمان تأمین کنیم.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط