جمعه 30 شهریور 1403 - 07:56

کد خبر 66396

سه‌شنبه 02 خرداد 1402 - 16:56:00


سرشماری ۵۰ درصد تنوع گونه‌ پرندگان کشور در اردبیل


ایرنا/ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ۵۰ درصد تنوع گونه پرندگان کشور در این استان رصد و سرشماری شده است.

حسن قاسم پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با توجه به شرایط خاص توپوگرافیک و اختلاف سطح گسترده از سطوح زمین‌های پست مغان و حاشیه قزل اوزن تا قله سبلان و اختلاف عرض جغرافیایی شمال و جنوب استان، دارای پوشش متنوع و گسترده گیاهی و جانوری است.

وی عنوان کرد: با اینکه مساحت استان اردبیل حدود یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، اما ۵۰ درصد تنوع گونه پرندگان کشور در این استان رصد و سرشماری شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: اردبیل به لحاظ نزدیکی جغرافیایی به سواحل دریای خزر و با داشتن تالاب‌ها و آبگیرهای مناسب در یکی از مسیرهای مهاجرتی اصلی پرندگان در کشور قرار دارد و همه ساله شاهد مهاجرت انواع مختلف از گونه‌های پرنده به استان هستیم.

قاسم‌پور ادامه داد: استان اردبیل علاوه بر وجود یکهزار و ۲۰۰ گونه گیاهی، دارای ۴۷ گونه پستاندار، ۲۶۱ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی است.

وی خرس قهوه ای، قرقاول، سیاهگوش، آهو، پلنگ، غاز پیشانی سفید کوچک و عقاب طلایی را از جمله گونه‌های شاخص حیات وحش در معرض خطر انقراض استان ذکر کرد و گفت: این گونه‌ها جزو گونه‌های حمایت و حفاظت شده محسوب می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: در راستای حمایت از تنوع زیستی استان، پارسال در دشت مغان آهو رهاسازی شد و در اقدام دیگری گوزن زرد ایرانی که جمعیت آن در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، برای تکثیر و افزایش جمعیت به سایت فندقلو در شهرستان نمین انتقال یافت که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اجرای این ۲ طرح در استان موفقیت آمیز بوده است.

قاسم‌پور ادامه داد: سال گذشته ۳۴ نمونه بافت جانوری جمع آوری شده از حیات وحش استان جهت تهیه بانک ژن ارسال شد.

وی تغییر کاربری اراضی و تجاوز به عرصه‌های جنگلی، آلودگی آب در اثر فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، شکار غیرقانونی، وفور سلاح غیرمجاز و افزایش جمعیت و گسترش فعالیت‌های انسانی به ویژه در مناطق حساس اکولوژیک را از مهمترین مولفه‌های فشار بر تنوع زیستی برشمرد.

در مجموع ۴۵۶ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل تحت حفاظت محیط زیست است که از این میزان ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع می‌باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط