سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 15:47

کد خبر 663990

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 11:44:36


عذرخواهی بانک ملی از مردم؛ پرداخت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی ازسرگرفته شد


تسنیم/درحالی اختلال سیستم بانک ملی در فرودگاه امام خمینی باعث سرگردانی زائران حج عمره شده بود که با اعلام بانک مرکزی این اختلال رفع شده و رئیس شعبه بانک ملی از مردم عذرخواهی کرده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، پرداخت ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام از سرگرفته شده است.
قمری وفا با اعلام این خبر تأکید کرد: به دنبال تاخیر بوجود آمده در پرداخت ‎ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره)، دقایقی پیش با آقای صالحی رئیس شعبه بانک ملی مستقر در فرودگاه امام صحبت کردم و گفت: ضمن عذرخواهی از تاخیر بوجود آمده امروز و پس از اتمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های انتظامی، تمامی زائران محترم حج عمره در فرودگاه سلام، ارز مسافرتی خود را دریافت کرده و با پروازشان عازم سرزمین وحی شدند.
دیروز ‎بانک مرکزی بخشنامه نحوه تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده را ابلاغ کرد.
از بامداد امروز و به دلیل اختلال گسترده سیستمی و ضعف مدیریتی در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی و شعبه بانک ملی، بسیاری از مسافران و زائران حج عمره در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی سرگردان شده اند.
مشاهدات نشان میدهد که تعداد زیادی از مسافران و زائران حج عمره درحالی که پولشان را پرداخت کرده اند قادر به دریافت ارز خود نبوده اند.
یکی از مسافران به تسنیم گفت: ما برای حج عمره به فرودگاه امام خمینی آمده ایم؛ سیستم ها قطع است و ارز نمی دهند درحالی که پولش را دریافت کرده اند.

او با تأکید براینکه در باجه بانک ملی کلاً یک نفر است و هیچ پاسخگویی انجام نمی شود، ادامه داد: یک سری پروازها از زمان پروازشان گذشته و ایرلاین گفته من پرواز می کنم و به من ربطی ندارد که دلار گرفته اید یا نه. مردم خیلی اعتراض دارند و هیچ مسئولی پاسخگو نیست.
این زائر حج عمره در ادامه تأکید کرد: کل سیستم ها و باجه های ارز قطع هستند و خیلی از مسافران و زائرانی که سن شان بالا هم هست در صف ارز هستند ولی کسی پاسخگو نیست.
گفتنی است، اهورا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص اختلال پیش‌آمده برای پرداخت ارز به مسافران در فرودگاه امام، اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، چند شب است که در بازه زمانی 4 تا 4:30 دقیقه بامداد سیستم اِرور (خطا) می‌دهد و حوالی حدود ساعت 7 صبح مجدداً درست می‌شود.
وی ادامه داد: از بانک ملی، سامانه الکترونیکی و... استعلام گرفته‌ایم و همه می‌گویند؛ "سیستم مشکلی ندارد."، در این راستا جلساتی را با بانک ملی و گذرنامه برگزار کرده‌ایم که به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
وی افزود: یکی از مشکلات این بخش آن است که بخش آی‌تی بانک مرکزی شیفت شب ندارد، قرار است امروز با بانک مرکزی جلسه برای رفع این مشکل داشته باشیم.
مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام تأکید کرد: موضوع اختلال در سیستم پرداخت ارز به مسافران، هیچ ارتباطی به شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ندارد.
به گزارش تسنیم، اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده پس از 9 سال انتظار از سال جاری آغاز شد و در دور جدید اعزام‌ها که از 28 شهریور ماه شروع شد، بیش از 14 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی مشرف شدند.

گفتنی است درحالی پروازهای حج عمره از 28 شهریورماه آغاز شده و تا کنون بیش از 18 هزار زائر هم مشرف شده اند، بانک مرکزی عصر دیروز شرایط پرداخت ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده را ابلاغ و تأکید کرده است: تأمین و پرداخت ارز (اسکناس) مسافرتی به‌میزان 500یورو یا معادل آن به سایر ارزها به زائرین عمره مفرده با رعایت سایر ضوابط فروش ارز مسافرتی بلامانع می­‌باشد.

ضمناً با توجه به ‌اینکه سازمان حج و زیارت فهرست زائران حج عمره مفرده را به بانک ملی ایران (به‌صورت سیستمی یا نامه فیزیکی) اعلام می‌کند، فروش ارز مسافرتی زائرین حج عمره صرفاً در تطابق با فهرست مذکور، بدون ارائه بلیط و گذرنامه در محل شعب بانک ملی ایران در داخل شهر امکان‌پذیر می‌باشد. 

طبق بند (44) قسمت «ب» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی شرایط پرداخت ارز مسافری هوایی به‌شرح زیر است:

تأمین و پرداخت ارز مسافرتی (به‌صورت اسکناس) یک بار در سال برای مسافران هوایی حداکثر به‌میزان 500 (پانصد) یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز می‌باشد.

تبصره 1 ـ مدارک موردنیاز هنگام مراجعه به بانک و ارایه درخواست خرید ارز و گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت هوایی اعم از یک‌سره یا دوسره (کاغذی و یا الکترونیکی) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد، ضمناً لازم است مدارک مزبور به‌منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود.

تبصره 2 ـ فروش ارز مسافرتی در بستر سامانه‌های اینترنتی، منوط به احراز هویت کامل مسافر شامل استعلام از ثبت احوال، شماره حساب متقاضی و نگهداری دیجیتالی سوابق احراز هویت و به‌شرط پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتبه از سوی بانک عامل، بلامانع است.

تبصره 3 ـ تأمین و پرداخت ارز به مسافرین با سن قانونی کمتر از 5 سال امکان‌پذیر نمی‌باشد.

تبصره 4 ـ تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نمی‌باشد، ضمناً در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، الزام است مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام نمایند.

تبصره 5 ـ در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (کارت، حواله و...)، انجام این امر مجاز می‌باشد.

تبصره 6 ـ تأمین و پرداخت ارز (به‌صورت اسکناس) به‌مبلغ 500 (پانصد) یورو یا معادل آن به سایر ارزها به زائران حج تمتع و مأمورین اعزامی از سوی سازمان حج و زیارت، مشروط بر اینکه مشخصات هر زائر در سامانه سازمان مذکور ثبت و تأیید شده و قابل رؤیت توسط شعب مؤسسه اعتباری باشد، بلامانع است، ضمناً پرداخت ارز به زائران یادشده در محل شعب مؤسسه اعتباری بوده و تأمین ارز به‌میزان فوق محدودیتی بابت تأمین ارز مسافرتی در همان سال برای زائران مذکور ایجاد نمی‌نماید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط