سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 21:59

کد خبر 664571

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 09:10:00


مروری برسریال‌های داستانی مهران مدیری در شبکه خانگی


فیلم نیوز/ به تازگی تصویری از جدیدترین سریال داستانی مهران مدیری در شبکه‌نمایش‌خانگی منتشر شده. نام این مجموعه قرار بود «پدر قهوه» باشد و آنطور که در خبرها آمده سریال پربازیگری است. مهران مدیری از اولین سریال‌سازانی است که با ظهور شبکه نمایش‌خانگی به این رسانه وارد شد و در طی یک دهه اخیر چندین سریال برای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی ساخت.، بنحوییکه حالا عنوان پرکارترین کارگردان این شبکه را به خودضش اختصاص داده است.
روز 23 مهر مهران مدیری در صفحه شخصی اینستاگرامش عکسی از سریال جدیدش منتشر کرد و خبر از انتشار آن در میانه آبان‌ماه داد. این سریال که پیش از این در خبرها با نام «پدر قهوه» معرفی شده بود، حالا انگار هنوز اسم مشخصی ندارد. مدیری از سال 1386 تا امروز 6 سریال داستانی، دو مجموعه آیتمی به نام‌های «شوخی کردم» و «عطسه» و یک مسابقه به نام «اسکار» برای پلتفرم‌های شبکه نمایش‌خانگی ساخته. «پدر قهوه» در واقع 6امین سریال داستانی او در این رسانه است. این مجموعه‌های داستانی که مدیری در این سال‌ها کارگردانی آنها را برعهده داشته هرکدام از منظری قابل بررسی هستند.

گنج مظفر | 1386
تصور عموم بر این است که اولین سریال شبکه نمایش‌خانگی مهران مدیری «قهوه تلخ» است. اما در واقع 3 سال پیش از این ساخت این مجموعه، مدیری در ادامه سریال «باغ مظفر» که آن را در سال 1385 برای تلویزیون ساخته بود، مجموعه‌ای را جلوی دوربین برد به نام «گنج مظفر». در همان سال خبرهایی منتشر شد درباره اینکه قرار است این سریال بر روی سی‌دی عرضه شود. اما تا سال 1392 هیچ‌خبری از «گنج مظفر» نبود تا اینکه به واسطه یکی از پخش‌کننده‌های نمایش‌خانگی به بازار عرضه شد. داستان این سریال درباره اتفاقات خانواده خان مظفر زرگنده است که در ادامه قصه با سودجویانی که تصمیم دارند به میراث خانوادگی دست پیدا کنند روبه‌رو می‌شود.

قهوه تلخ | 1389
اگر آمار و ارقام دقیقی وجود داشت، احتمالا مشخص می‌شد که هنوز هیچ سریال شبکه نمایش‌خانگی نتوانسته رکوردهای سریال «قهوه تلخ» را جا به جا کند. این مجموعه اولین سریال طنز نمایش‌خانگی بود که در طول دو سال و در 102 قسمت راهی خانه‌های مردم شد. داستان «قهوه تلخ» در دوره‌ای از تاریخ ایران می‌گذشت که هنوز قاجارها بر سر کار نیامده بودند. یک طنز اجتماعی سیاسی که با وجود داستانی تاریخی به مسایل روز هم طعنه می‌زد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. داستان «قهوه تلخ» پس از مدتی به امروز منتقل شد و آرام آرام کیفیتش دچار افت شد. اما ناگهان و بدون پایان‌بندی از قسمت 102 به بعد دیگر منتشر نشد.   

ویلای من | 1391
پس از توقف انتشار «قهوه تلخ» مهران مدیری به گفته خودش برای جبران این موضوع سریالی به نام «ویلای من» را برای شبکه نمایش‌خانگی ساخت. این مجموعه با حضور اکثر بازیگران «قهوه تلخ» بود، اما قصه‌اش در زمان حال می‌گذشت. قصه پیرمردی که قرار است بمیرد و بیشتر اعضای خانواده و طلبکارانش دور هم جمع شده‌اند تا هرکدام سهمی ببرند. مدیری در این مجموعه برای اولین‌بار طراحی صحنه را هم برعهده داشت. «ویلای من» در 40 قسمت عرضه شد، اما اصلا در جذب مخاطب به کارهای پیشین مدیری و مخصوصا «قهوه تلخ» نمی‌رسید. بعدها خود مدیر از ساخت این مجموعه ابراز پشیمانی کرد.

هیولا | 1397
بعد از دو مجموعه آیتمی «عطسه» و «شوخی کردم» مهران مدیری دوباره به تلویزیون بازگشت. او دو سریال و یک شو تلویزیونی ساخت. اما سال 1397 خبر رسید که مدیری دوباره و پس از نزدیک به 10 سال قصد همکاری مجدد با پیمان قاسم‌خانی را دارد. نتیجه این همکاری مشترک سریال «هیولا» بود. این سریال تفاوت‌های زیادی با آثار قبلی مدیری داشت. دیگر خبری از تیم بازیگران همیشگی نبود و قصه دنباله‌داری درباره فساد اقتصادی روایت می‌شد. «هیولا» پس از شکست‌های مدیری در ساخت مجموعه «در حاشیه» و مجموعه‌های آیتمی در نمایش‌خانگی، جان دوباره‌ای به کارنامه سریال‌سازی او داد و در بیستمین دوره جشن حافظ برنده ۴ جایزه شد.

دراکولا | 1400
پس از گذشت دو سال، مهران مدیری تصمیم گرفت ادامه‌ای بر «هیولا» بسازد. فصل دوم این سریال با نام «دراکولا» از سال 1400 راهی پلتفرم‌های نمایش‌خانگی شد. بیشتر بازیگران در فصل دوم تغییر پیدا کرده بودند و داستان در مسیر دیگری اتفاق می‌افتاد. اما این مجموعه هم در امتداد همان پرداختن به فسادهای مالی و شکاف طبقاتی که در «هیولا» وجود داشت، ساخته شد. «دراکولا» نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند. مبالغه‌آمیز بودن پرداختن به برخی مسایل اقتصادی، افت قصه و  اضافه شدن خرده داستان‌ها «دراکولا» را در کارنامه کارگردانی مهران مدیری خیلی پایین‌تر «هیولا» قرار دارد.  

پدر قهوه (نام موقت) | 1403
 مهران مدیری با انتشار این تصویر از آماده شدن سریال جدیدش در شبکه خانگی خبر داد.
مدتی بود که اخباری درباره پروژه سریال‌سازی جدید مهران مدیری شنیده می‌شد. اما او از بهار امسال مشغول ساخت مسابقه‌ای به نام «اسکار» برای شبکه نمایش‌خانگی بود. پس از آن هم اجرای مجموعه «گل یا پوچ» را برعهده گرفت که حضورش با حاشیه‌هایی همراه بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت. ساخت سریال اما انگار در تمام این مدت در سکوت خبری ادامه داشته و حالا قرار است از 14 آبان منتشر شود. تهیه‌کننده این سریال پیش از این اعلام کرده بود که فضای داستانی «پدر قهوه» به «هیولا» نزدیک است. با توجه به خبرها و عکسی که به تازگی منتشر شده سام درخشانی و ژاله صامتی از بازیگران اصلی این مجموعه هستند. بازیگرانی که تا به حال با مدیری کار نکرده‌اند و باید منتظر نتیجه این همکاری بمانیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط