چهارشنبه 25 مهر 1403 - 14:57

کد خبر 665293

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 12:24:59


شناسایی اولین عقاب استپی در مناطق بیابانی شهر ابوزیدآباد


صدا و سیما/ اولین عقاب استپی که یکی از گونه‌های در حال انقراض حیات وحش است در مناطق بیابانی شهر ابوزیدآباد شناسایی شد.

عباس نگهبان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل اظهار کرد: عقاب صحرایی با نام علمی عقاب استپی از دسته عقاب‌های بزرگ جثه و گستردگی بال‌های آن بین ۱۷۵ تا ۲۳۰، طول بدن آن در حالت نشسته ۸۵ سانتی‌متر است و رگه‌های رنگی بر بال‌هایش دارد.
نگهبان افزود: کاهش تنش دمایی دشت کاشان، موجب شده که هوا مناسب زیست شود و در این شرایط جنگل‌های تاغ از سفیدشهر تا ابوزیدآباد عرصه زیست مناسبی برای عقاب‌های استپی است.
وی گفت: عقاب‌های صحرایی، در فهرست پرندگان در معرض انقراض جهان و در ایران نیز در  زمره  پرندگان حمایت شده قرار دارند، بنابراین از شهروندان به ویژه دامدار‌ها درخواست داریم، پسماند‌های غذایی را به سم آلوده نکنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل افزود: عقاب‌های استپی با شروع فصل زمستان، به سمت اکوسیستم‌های گرمسیری و بیابانی مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند و در پایان فصل سرما برای زاد و ولد به کوهستان‌های البرز و زاگرس بر می‌گردند.
نگهبان گفت: زیستگاه این پرنده دشت‌های باز و خشک، مناطق نیمه‌بیایانی تا بیابانی و کوهپایه‌ها است که به‌صورت مهاجر عبوری و دسته‌جمعی در فصل زمستان از سیبری وارد کشورمان می‌شود و اولین گروه آنها در ابوزیدآباد ثبت و گزارش شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط