جمعه 27 مهر 1403 - 23:53

کد خبر 667578

جمعه 27 مهر 1403 - 21:47:36


واکنش دستیار راهبردی قالیباف به ادعای نخست‌وزیر لبنان


فارس/ محمدی نوشت: نظر رئیس مجلس در تمام ملاقات‌ها و سخنرانی‌ها این بوده که ایران از هر آنچه دولت، ملت و مقاومت لبنان بر سر آن تفاهم کنند حمایت می‌کند.

مهدی محمدی دستیار راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خودنوشت: «موضع آقای میقاتی چندان قابل‌فهم نیست. نظر رئیس مجلس در تمام ملاقات‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها از جمله با فیگارو این بوده که ایران از هر آنچه دولت، ملت و مقاومت لبنان بر سر آن تفاهم کنند حمایت می‌کند. طبعاً اگر کسی تصور می‌کند می‌تواند بدون نظر مقاومت توافق سیاسی کند، در اشتباه است

دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان پس از انتشار مطلبی از سوی یک رسانه فرانسوی در گفتگو با رئیس مجلس ایران، اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمدباقر قالیباف که گفته است تهران آماده مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است، تعجب می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور لبنان می‌داند. 
دفتر میقاتی تاکید کرده موضوع مذاکره درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر عهده دولت لبنان است و همه باید در این راستا حمایت کنند. 
دفتر میقاتی در همین راستا اعلام کرد که وزارت خارجه، کاردار سفارت ایران را در خصوص اظهارات قالیباف احضار خواهد کرد.
قالیباف در گفتگو با روزنامه فیگارو چاپ فرانسه گفته بود «من در بیروت در دیدار با آقای میقاتی و نبیه بری و احزاب و گروه‌های فلسطینی و لبنانی گفتم که هر تصمیمی که مجلس و دولت لبنان و جبهه مقاومت لبنان بگیرند، حتماً جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند. ما حتماً از آتش‌بس پایدار حمایت می‌کنیم. حتی بحث ۱۷۰۱ قابل‌مذاکره است.» 
این مصاحبه در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو سوئیس انجام و شامگاه پنجشنبه منتشر شده است. 
قالیباف طی حضور در ژنو از پارلمان‌های جهان خواست اقدام عملیاتی علیه جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند و مسیری امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده لبنان و غزه باز کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از حضور در ژنو، سفر یکروزه‌ای را به بیروت داشت و از مناطقی که رژیم صهیونیستی آنها را هدف قرار داده بود، بازدید کرد. 
پیش‌تر هم منبع نزدیک به رئیس مجلس در واکنش به سخنان میقاتی گفته بود: هیچ طرفی نباید تصور کند می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. 
وی ادامه داد که آنچه از رئیس پارلمان ایران آقای دکتر قالیباف توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملاً غیرصحیح است. مواضع ایشان در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی ایشان در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر ایشان به لبنان و همچنین گفتگو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است.
وی بیان کرد که این مواضع کاملاً صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تایید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار باشد حمایت می‌کند این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی هم مطرح شده است. 
وی تصریح کرده بود که طبعاً هیچ طرفی نباید تصور کند می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. براین‌اساس همکاری با اروپا برای کمک به آتش‌بسی است که مورد تأیید مقاومت و دولت لبنان باشد، می‌تواند در دستور کار ایران باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط