شنبه 28 مهر 1403 - 10:56

کد خبر 667784

شنبه 28 مهر 1403 - 08:50:06


دبیر انجمن برنج: کشاورزان ۲ سال بد را پشت سر گذاشتند؛ مجوز واردات صادر نشود


فارس/ دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه کشاورزان دو سال بد را پشت سر گذاشتند و هنوز برنج در انبارها وجود دارد، گفت: موضوع مهم اینکه تا وقتی مطمئن نشدیم برنجی در انبارها نیست، مجوزی برای واردات صادر نشود.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران اظهار کرد: اعلام نرخ خرید تضمینی با ارقام برنج پرمحصول شروع شد، زمانی که ذائقه مردم با این محصول سازگار نبود و این اقدام برای این بود تا کشاورزان به این کشت تشویق شوند.

وی افزود: با توجه به اعلام نرخ خرید تضمینی اگر کشاورزان می‌توانستند برنج را با قیمت مناسبی در بازار به فروش می‌رساندند و اگر نمی‌توانستند نگرانی نداشتند و می‌توانستند با مراجعه به مراکز خرید نسبت به فروش محصول‌شان اقدام کنند.

دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: کم‌کم با ورود انواع برنج پرمحصول و جاافتادن آن، کشاورزان نگران بودند ارقام محلی ممکن است مشتری نداشته باشد و با توجه به این نگرانی به دنبال این بودیم نرخ را به ارقام محلی تسری دهیم ولی آن‌چنان‌که باید استقبال نشد و همین موضوع موجب شد به‌تدریج نرخ خرید تضمینی از بین رفت.

علیزاده شایق ادامه داد: سال ۱۴۰۰ بود که به‌دلیل دخالت، این محصول در انبارها ماند و قیمت بسیار پایینی روی محصول گذاشتند که کشاورز رغبت نمی‌کرد برنج را تحویل دهد و یک دوگانگی به وجود آمد.

وی با اعلام اینکه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تلخ‌ترین سال‌ها برای برنج کاران مازندران بود، اظهار کرد: این بحران باعث شد برنج در انبارها بماند و این موضوع موجب شد دوباره نرخ تضمینی برنج اعلام شود.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: برای تعیین نرخ تضمینی برنج سراغ کارشناسان رفتند تا قیمت برنج با احتساب سود عادلانه اعلام شود و در این زمینه هم با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان قیمت‌ها اعلام شد.

علیزاده شایق هشدار داد: این روزها نگرانی ها از واردات است، گروه جدیدی که حتی واردکننده هم نیستند و دایه مهمان‌تر از مادر شدند و به نام حمایت از تولید به دنبال واردات هستند که باید مراقبت شود‌.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان دو سال بد را پشت سر گذاشتند و هنوز برنج در انبارها وجود دارد، خاطرنشان کرد: موضوع مهم اینکه تا وقتی مطمئن نشدیم برنجی در انبارها نیست، مجوزی برای واردات صادر نشود. 

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط