شنبه 28 مهر 1403 - 16:01

کد خبر 668028

شنبه 28 مهر 1403 - 11:18:28


استاندار پیشین اصفهان: طرح تامین آب از دریای عمان ۷۰ درصد پیشرفت دارد


ایرنا/ استاندار پیشین اصفهان با صدور پیامی ضمن اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان گفت: طرح تامین آب از دریای عمان به‌عنوان پرشتاب‌ترین پروژه انتقال آب تاریخ کشور با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت به دولت چهاردهم تحویل داده شد.

پیام سیدرضا مرتضوی،  استاندار پیشین اصفهان حاکیست: با اجرای این طرح در گام نخست با انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب، سپس ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در نهایت ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان، مصارف بخش صنعت از زاینده‌رود جدا می‌شود.
در ادامه این پیام آمده است: با نگاه ویژه رییس جمهور شهید به استان اصفهان، اقدامات بی‌سابقه ای در حوزه آب و احیای دائمی زاینده‌رود رقم خورد که در کمتر از یک‌سال آینده به تحولی تاریخی در فلات مرکزی کشور منجر خواهد شد.
استاندار سابق اصفهان در این پیام خاطرنشان کرد: با ورود مستقیم و پیگیری‌های هفتگی شخص رییس‌جمهور شهید، پروژه تأمین آب از منابع جنوب استان که با عنوان سامانه شهید رییسی و سد ماندگان زینت یافته است، در دولت سیزدهم آغاز شد.
مرتضوی افزود: با عنایت ویژه شهید آیت‌الله رییسی، زمین ۱۵ هکتاری انبار نفت در خیابان هزار جریب اصفهان که متعلق به وزارت نفت بود در اقدامی مدبرانه و با مصوبه هیات عالی مولدسازی کشور به شرکت آب منطقه ای اصفهان واگذار شد تا با مصوبه دوم این هیات و برگزاری مزایده، تامین مالی ۳۵ هزار میلیارد تومانی این پروژه محقق و فراتر از آنچه که در پروژه شهید رییسی نیاز است عاید طرح‌های آبی اصفهان شود.
وی اضافه کرد: در پیگیری طرح ها و پروژه های تامین آب دولت های گذشته نیز با اقدامات مستمر احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم و نشست‌های مستمر با وزیر نیرو، در نهایت پمپاژ آب از تونل سوم کوهرنگ از زمستان سال ۱۴۰۲ کلید خورد و با تخصیص اعتبار ویژه از سوی وزارت کشور و تملک اراضی مرتبط، عملیات اجرایی آن نیز از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
ادامه این پیام حاکیست: با استمرار عملیات عمرانی پروژه سد و تونل کوهرنگ سه و همراهی دولت چهاردهم، امیدواریم دست‌کم تا پایان سال ۱۴۰۴ تعهدات بزرگ دولت‌های مختلف و وزارت نیرو از این منبع به اصفهان که انتقال حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به زاینده‌رود است، تحقق یابد و این گام اساسی برداشته شده در دولت سیزدهم به‌منظور عدالت‌گستری حکمرانی منابع آب و عمل به وعده های راستین رییس جمهور شهید برای مردم استان اصفهان تحقق عینی یابد و ابرچالش فرونشست نیز تعدیل شود.
مرتضوی در بخش دیگری از این پیام گفت: ۱۱۷ سفر موردی و ۲۹ سفر شورای اداری به نقاط مختلف استان، اقدامی برگرفته از سفرهای استانی رییس جمهور شهید بود که برای نخستین بار تحقق یافت و نتیجه آن یک‌هزار و ۳۵۰ مصوبه بود که بر اساس گزارش بدست آمده در پایان دولت سیزدهم بطور میانگین بیش از ۹۰ درصد آنها جنبه عملیاتی به خود گرفته است.
ادامه این پیام حاکیست: در حالی که در ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به ۹۴۰ مجموعه تولیدی در اصفهان تعطیل یا راکد بود با همت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان حدود ۵۳۰ واحد به چرخه تولید بازگشت که طبق گزارش وزارت کشور، استان اصفهان رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داد.
مرتضوی، بهبود شاخص کسب و کار، رشد قابل توجه نسبت مصارف به منابع بانکی، تک رقمی شدن نرخ بیکاری و ثبت بهترین عملکرد در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در میان ۳۱ استان را از دیگر دستاوردهای شاخص دولت سیزدهم در اصفهان عنوان کرد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: انتخاب شهید آیت‌الله رییسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۴۰۰ آغازی بر احیای امید و دلگرمی در پس رخدادهای تلخ از جمله جان باختن روزانه بیش از ۷۰۰ هموطن بدنبال فراگیری کرونا، رکود بی سابقه اقتصادی، تورم ۶۰ درصدی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی در کشور بود.
وی افزود: با در دست گرفتن سکان مدیریت اجرایی کشور توسط شهید جمهور آیت الله رییسی و حلول اندیشه ها و سیاست های متعالی و مجاهدانه او در ارکان مختلف دولت، این دوره به فصلی نوین و ترازی جدید از حکمرانی انقلابی در پرتو آموزه های منبعث از اندیشه های امام راحل (ره) مبدل شد؛ دوران تاریخی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «رییسی عزیز به مثابه امیرکبیر، طی سه سال کارهایی را پایه‌گذاری کرد که ثمره آن را بعدها کشور خواهد دید».
استاندار پیشین اصفهان در بخش پایانی پیام خود با آرزوی موفقیت برای دولت مسعود پزشکیان و استاندار جدید اصفهان از همراهی و هم‌افزایی اقشار مختلف مردم، مسوولان نهادها، فعالان فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اهالی رسانه قدردانی کرد.
وی افزود: اعتلای ایران اسلامی تحت ولایت رهبر فرزانه انقلاب، آبادانی روز افزون استان اصفهان و مرتفع شدن مشکلات و مسائل مختلف باقی‌مانده از دهه های اخیر با درایت و تدبیر مدیران آتی استان را از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.
سیدرضا مرتضوی از مهر سال ۱۴۰۰ سکانداری استانداری اصفهان در دولت سیزدهم را بر عهده داشت.
مهدی جمالی‌نژاد با تایید هیات دولت روز سه‌شنبه ۲۴ مهر امسال بعنوان استاندار اصفهان در دولت چهاردهم معرفی شد.
وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان به یکی از چالش‌های اساسی این خطه تبدیل‌ شده است تا جایی که تأمین آب آشامیدنی بویژه در فصول گرم سال با اختلال روبه‌رو می‌شود؛ تنش آبی استان اصفهان در کنار خشکی مستمر رودخانه زاینده‌رود، افزایش پدیده‌های مخربی همچون فرونشست زمین، ریزگردها و دیگر معضلات زیست‌ محیطی را به‌ همراه داشته است.
عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر سال ۱۴۰۱ آغاز و در دولت سیزدهم در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار اجرا شد.
مرحله دوم این پروژه نیز مهر سال ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور شهید در اصفهان آغاز شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط