شنبه 28 مهر 1403 - 18:54

کد خبر 668519

شنبه 28 مهر 1403 - 17:14:00


چهل و یک درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود


ایسنا/ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: ۴۱ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود که نشان‌دهنده بیشترین حجم ارتباطات تجاری ما با افغانستان است.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان امروز ۲۸ مهرماه در نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان اظهار کرد: در برگزاری هر نمایشگاه، نگاه باید به گسترش صادرات و توسعه بازارهای خارجی به‌ویژه برای کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که روابط تجاری گسترده‌ای با آن‌ها داریم باشد.

وی افزود: مسیر تجاری مهمی چون خراسان که دروازه ورود به افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود، نقشی حیاتی در صادرات کشور دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: ۴۱ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود که نشان‌دهنده بیشترین حجم ارتباطات تجاری ما با افغانستان است.

سیادت اضافه کرد: در این راستا شرکت‌های حمل‌ونقل و انجمن‌های مرتبط با این حوزه با بیش از ۲۵۰ عضو در حال فعالیت هستند که قابل قیاس با سایر بخش‌ها نیست. اتاق مشترک ایران و افغانستان که نماینده بخش خصوصی در این حوزه است، به طور کامل در استان خراسان رضوی مستقر بوده و هیئت مدیره آن نیز همگی از این استان هستند. این اتاق نقش مهمی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان ایفا می‌کند .

 وی با اشاره به نوع کالاهای صادر شده به افغانستان و آسیای میانه عنوان کرد: امروزه تقریبا همه نوع کالا به این کشورها صادر می‌شود اما در گذشته چنین نبوده، همچنین کشورهای منطقه در حال حرکت به سمت توسعه صنعتی هستند و ما باید خودمان را به سطح بالاتری از صادرات کالاها برسانیم. ما باید به سمت صادرات کالاهایی با تکنولوژی بالا و شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم، زیرا اگر در همان مسیر ثابت بمانیم، احتمالا طی ۵ سال آینده بخش عمده‌ای از صادرات ما حذف خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش صادرکنندگان، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است، خاطرنشان کرد: براین اساس وزارت اقتصاد در تلاش است تا نرخ ارز نیمایی را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کند. مشکل بزرگ‌تر صادرکنندگان، یارانه‌های غیرشفاف و توزیع ناعادلانه آن‌ها است که موجب فساد و رانت می‌شود؛ لذا به یک جراحی اقتصادی اساسی نیاز داریم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

سیادت اضافه کرد: همچنین بهره‌وری و نوسازی ماشین‌آلات تولید  از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم ماشین‌آلات مدرن وارد کنیم و ظرفیت تولید با مشکل مواجه شده است. دنیا هر روز در حال پیشرفت است و ما باید از این فرصت‌ها برای بهبود اقتصاد و افزایش صادرات استفاده کنیم. ضمن اینکه آمار صادرات استان نشان می‌دهد که سیاست توسعه روابط با همسایگان موفق بوده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط