شنبه 28 مهر 1403 - 21:10

کد خبر 668637

شنبه 28 مهر 1403 - 19:10:01


افزایش سه برابری شهریه دانشگاه آزاد؛ هزینه هر نیم‌سال از ۳۰ میلیون به ۹۰ میلیون تومان رسید


تجارت نیوز/ طبق قانون، شهریه‌های دانشگاه آزاد سالانه باید بین 15 تا 25 درصد افزایش پیدا کند اما امسال دانشجویان هنگام ثبت‌نام با شهریه‌هایی که بیش از دو برابر افزایش یافته مواجه شده‌اند.

 
افزایش بی‌رویه شهریه دانشگاه آزاد باعث شده طی روزهای گذشته دانشجویان در مکان‌های مختلف از جمله دبیرخانه مرکزی دانشگاه و مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی بزنند. این دانشجویان به افزایش ناگهانی بیش از دو برابر شهریه‌ها اعتراض داشتند. در حالی که طبق قانون، شهریه‌های دانشگاه آزاد سالانه باید بین 15 تا 25 درصد افزایش پیدا کند اما امسال دانشجویان هنگام ثبت‌نام با شهریه‌هایی که بیش از دو برابر افزایش یافته مواجه شده‌اند. این مساله برای دانشجویان رشته پزشکی به معضلی تبدیل شده است چراکه شهریه این دانشجویان در شرایط عادی هم مبلغ هنگفتی می‌شود و با این افزایش بسیاری از آنها از پرداخت این شهریه‌ها باز مانده‌اند.

افزایش شهریه دانشگاه آزاد بدون اطلاع دانشجویان
یکی از دانشجویان معترض در مقابل مجلس شورای اسلامی به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: «شهریه 30 میلیونی ما به 90 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و این در شرایطی است که بسیاری از ما یا شاغل نیستیم یا حتی اگر شاغل هم باشیم، حقوق دریافتی‌مان به‌سختی به 15 میلیون تومان می‌رسد.»
او می‌افزاید: «چرا دانشگاه بدون اینکه از قبل اعلام کند باید دانشجویان را در این شرایط سخت قرار دهد؟ ضمن اینکه طبق قانون آنها نمی‌توانند بیش از 25 درصد شهریه‌ها را افزایش دهند در حالی که حالا شهریه‌ها نزدیک به سه برابر شده است.»
این دانشجو توضیح می‌دهد: «کسانی که بر اساس تمکن مالی خود انتخاب رشته کرده‌اند و رشته‌های داندان‌پزشکی یا پزشکی را برگزیده‌اند حالا با شرایطی مواجه شده‌اند که امکان ثبت‌نام ندارند و اگر این وضعیت اصلاح نشود معلوم نیست سرنوشت آنها چه خواهد شد.»

قانون‌شکنی دانشگاه آزاد را قبول نداریم
یکی دیگر از دانشجویان حاضر در مقابل مجلس دراین‌باره به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: «این افزایش شهریه قانون‌شکنی است و دانشگاه آزاد حق ندارد به این شکل برخلاف قانون عمل کند. مساله اینجاست که چه امکانات خاصی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که شهریه‌ها را تا 200 درصد افزایش داده‌اند؟!»
او ادامه می‌دهد: «در این شرایط که افراد برای تامین معیشت خود با مشکلات زیادی مواجه‌اند چرا باید هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد که از کیفیت بالایی هم برخوردار نیست تا این میزان افزایش پیدا کند؟ اگر قرار بود دانشجویان چنین مبالغی را هزینه کنند می‌توانستند در خارج از کشور و در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که حداقل مدرک‌شان اعتبار بین‌المللی دارد.»
این دانشجو می‌گوید: «دولت باید در مقابل این قانون‌شکنی بایستد. همین الان هم دانشجویان سال بالاتری در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی با انواع و اقسام مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کسانی که به عنوان رزیدنت فعالیت می‌کنند حداقل دریافتی را دارند، حالا چطور توقع داریم که دانشجویان سال اولی چنین افزایشی را قبول کنند؟»

هزینه دانشگاه آزاد از هر نیم‌سال 30 میلیون تومان به 90 میلیون تومان رسیده
یکی دیگر از این دانشجویان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طی هفته‌های گذشته ما بارها مقابل دبیرخانه دانشگاه و ساختمان مرکز آن دست به تجمع زدیم تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانیم اما از آنجا که هیچ ترتیب اثری داده نشد امروز در مقابل مجلس تجمع کردیم تا شاید بتوانیم صدایمان را به گوش نمایندگان و دولت برسانیم.»
او اضافه می‌کند: «تمام دانشجویان و اولیای آنها قبل از انتخاب رشته از دانشگاه در مورد شهریه استعلام می‌کنند. شهریه‌ای که به آنها اعلام شده بین 30 تا 40 میلیون تومان برای هم نیم‌سال بوده اما الان این مبلغ به 90 میلیون تومان افزایش پیدا کرده مساله اینجاست که چرا باید بدون اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی چنین افزایش قیمتی از سوی دانشگاه صورت بگیرد؟»
این دانشجو ادامه می‌دهد: «دولت موظف است به این وضعیت رسیدگی کند. پرداخت چنین هزینه‌هایی در حالی که هیچ خدمات خاصی از سوی دانشگاه به دانشجویان داده نمی‌شود کاملاً غیرقانونی است و دانشگاه تنها اجازه دارد سالانه حداکثر 25 درصد به شهریه اضافه کند اما الان بیش از 200 درصد به شهریه رشته‌های علوم پزشکی اضافه شده است.»

افزایش شهریه دانشگاه آزاد با تورم جامعه مطابق است
از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته‌های علوم پزشکی افزایش پیدا کند، افزایش به‌هیچ‌وجه بیش از سه برابر نبوده و حتی کمی کمتر از دو برابر است.»
قربانی در پاسخ به این سوال که افزایش شهریه چگونه با تورم جامعه تطابق دارد و آیا افزایش شهریه بیشتر از حد انتظار بوده است توضیح داد: «افزایش شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است، اما این بار افزایش شهریه در رشته‌های علوم پزشکی کمتر از دو برابر شده است. دلیل این افزایش به تورم سالانه و هزینه‌ بالای زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزات پزشکی برمی‌گردد.»
او ادامه داد: «حوزه آموزش پزشکی یک حوزه پرهزینه است و نه‌تنها در دانشگاه آزاد، بلکه در مورد وزارت بهداشت نیز همین مساله صادق است.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط