سه‌شنبه 28 آبان 1404 - 18:49

کد خبر 685963

یک‌شنبه 13 آبان 1403 - 09:01:00


پیمایش ۲۳۹۰ کیلومتر مسافت با باک و باتری پر؛ عبور جیلی از بی وای دی


/ شرکت جیلی به‌ تازگی از پیشرانه هیبریدی شارژی جدید خود با نام EM-i NordThor 2.0 رونمایی کرده است. نکته جالب اینکه این پیشرانه مشخصات بهتری نسبت به پیشرانه DM 5.0 شرکت بی وای دی دارد. به گفته جیلی موتور احتراق داخلی به کار رفته در این پیشرانه، بالاترین راندمان حرارتی را در بین تمامی موتورهای دنیا ارائه می‌کند. در بهینه‌ترین حالت و در صورت پر بودن باک و باتری، با پیشرانه جیلی EM-i می‌توان تا ۲۳۹۰ کیلومتر را پشت سر گذاشت. کمپانی چینی مصرف سوخت این پیشرانه را فقط ۲.۶۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است.  
 
خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) در چین محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بی وای دی پیشتاز این بازار است. این محبوبیت باعث شده سایر خودروسازان نیز روی چنین پیشرانه‌ هایی سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال، گروه خودروسازی سایک اخیراً موفق شده با رووی D7 DMH رکورد جهانی طولانی‌ترین مسافت قابل پیمایش با یک خودروی هیبریدی شارژی را بشکند. چری فالوین T10 هم عنوان بیشترین برد حرکتی برای یک شاسی‌بلند هیبریدی شارژی را در اختیار دارد.

پیشرانه هیبریدی شارژی جیلی رقیب مستقیم پیشرانه DM 5.0 شرکت بی وای دی به شمار می‌آید. اولین خودرویی که این پیشرانه در آن استفاده می‌شود، کراس‌اوور جیلی گلکسی استارشیپ ۷ است که طی روزهای آتی وارد بازار خواهد شد.

جزئیات پیشرانه جیلی EM-i
پیشرانه NordThor دارای دو نسخه است. نسخه EM-P بر کارایی و قدرت تمرکز دارد و در خودروهای برند Lynk & Co استفاده می‌شود. اما در نسخه EM-i  بازدهی و راندمان بالا مورد تأکید قرار گرفته و در آن مصرف سوخت بهینه بیشترین اولویت را دارد.

هسته اصلی پیشرانه هیبریدی EM-i را یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی تشکیل می‌دهد. این موتور با راندمان حرارتی ۴۶.۵ درصد، بالاترین راندمان را در بین تمامی موتورهای درون‌سوز جهان دارد. پیش‌ تر موتور ۱.۵ لیتری بی وای دی در این زمینه رکورددار بود. ناگفته نماند موتور جیلی با سوخت متانول نیز سازگار بوده و در دمای منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد نیز کار کند.

 نوآوری‌های الکتریکی در NordThor 2.0
شامل موتورهای P1 و P3، سیستم کنترل، ماژول SiC، واحد کنترل خودرو (VCU)، واحد کنترل گیربکس (TCU)، واحد توزیع توان (PDU)، گیربکس و سیستم فعال G-TCS می‌شود.

موتور P3 در این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۰ کیلووات (۲۱۴ ) قدرت را دارد و با راندمان ۹۸.۰۲ درصد عملکردی بی‌نظیر ارائه می‌دهد. بازده کلی موتور برقی در این پیشرانه ۹۲.۵ درصد است که از پیشرانه DM 5.0 بی وای دی ۰.۵ درصد بیشتر می‌باشد. این پیشرانه همچنین به فناوری پشتیبانی اختصاصی مجهز است و حتی در صورت بروز مشکل در یکی از قطعات، خودرو به عملکرد عادی خود ادامه خواهد داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط