پنج‌شنبه 22 آذر 1403 - 22:13

کد خبر 732041

پنج‌شنبه 22 آذر 1403 - 22:30:00


توقف تولید پلیرهای بلوری ال جی؛ آخرین میخ بر تابوت یک عصر هیجان‌انگیز!


شهر سخت افزار/ شاید شما هم به خاطر داشته باشید زمانی را که دیسک‌های بلوری به عنوان یک فناوری انقلابی برای نمایش باکیفیت‌ترین محتواهای ویدئویی از راه رسیدند و تا مدت‌ها به چشم یک کالای لاکچری به آنها نگاه می‌شد. اما در پی هر چه بیشتر کنار رفتن این فناوری، امروز شرکت LG که تنها شرکت بزرگ تولیدکننده این دیسک‌ها در دنیا بود به صورت رسمی توقف تولید دیسک‌های Blu-Ray خود را اعلام کرد.

به گزارش FlatpanelsHD، شرکت ال‌جی به تولید سری پخش‌کننده‌های بلوری خود پایان داده است. این سری شامل مدل‌های UBK80 و UBK90 می‌شود. با توجه به موجودی محدود این محصولات ال جی به خریداران علاقه‌مند اعلام کرده که بهتر است هرچه سریع‌تر برای تهیه آخرین دستگاه‌ها اقدام کنند، پیش از آنکه موجودی به اتمام برسد.

در این گزارش آمده که شرکت ال‌جی کره به طور دقیق خروج از بازار بلوری را تأیید نکرده و این احتمال وجود دارد که در صورت افزایش تقاضا، به این بازار بازگردد. با این حال، در حال حاضر تولید این دستگاه‌ها متوقف شده و موجودی آن‌ها به زودی تمام خواهد شد.

پس از خروج شرکت‌های سامسونگ و سونی از بازار رسانه‌های فیزیکی، ال‌جی تنها تولیدکنندگان بزرگ پخش‌کننده‌های بلوری به شمار می‌رفت. حالا خبرهای جدید نشان می‌دهند که کاهش سرعت نوآوری و عرضه مدل‌های جدید، در کنار تغییرات گسترده بازار، باعث شد که ال‌جی نیز به این تصمیم برسد. آخرین مدل‌های این شرکت UBK80 و UBK90 در سال ۲۰۱۸ عرضه شدند و اکنون تقریباً شش سال از زمان معرفی آن‌ها می‌گذرد.

در حال حاضر، پاناسونیک یکی از معدود شرکت‌هایی است که همچنان از رسانه‌های بلوری پشتیبانی می‌کند، اما حقیقت این است که آینده تولید این محصول در شرکت ژاپنی نیز در هاله‌ای از ابهام است، زیرا حوزه صنعت سرگرمی این روزها با سرعت سرسام‌آوری به سمت استریمینگ آنلاین حرکت می‌کند.

علاوه بر پخش‌کننده‌های بلوری، حتی دیسک‌های فیزیکی نیز در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. سال گذشته، Best Buy فعالیت خود در حوزه فروش بلوری و DVD را متوقف کرد که به عنوان یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های آنلاین جهانی می‌توان گفت این تصمیم نشان‌دهنده روند بازار در این حوزه است. به طور کلی، تمایل مصرف‌کنندگان به رسانه‌های دیجیتال راحت‌تر و رایج‌تر باعث شده که شرکت‌ها نیز از این روند پیروی کنند و به همین دلیل است که می‌توان گفت پیش‌بینی پایان رسانه‌های فیزیکی چندان دشوار نیست.

پیامدهای این تغییر: عمیق اما برای تعداد محدودی از کاربران
این تحول عمدتاً برای علاقه‌مندان به رسانه‌های فیزیکی پیامدهای چشمگیری خواهد داشت، اما تأثیر چندانی بر عموم مردم نمی‌گذارد. یکی از موضوعات داغ در این زمینه، مسئله مالکیت دیجیتال است؛ جایی که حقوق شما برای محتوایی که خریداری کرده‌اید ممکن است هر زمان از بین برود.

برای مثال سال گذشته، شرکت سونی تمام محتوای Discovery را حتی برای کاربرانی که محتوای مذکور را خریداری کرده بودند، از کتابخانه حساب‌های آنها حذف کرد. خوشبختانه این تصمیم بعداً لغو شد، اما این رویداد نشان داد که مالکیت دیجیتال چقدر شکننده و تحت تملک اصلی ناشر است. در واقع می‌توان گفت که هنگام خرید محتوای دیجیتال، شما صرفاً مجوز استفاده از آن محصول را دریافت می‌کنید، نه مالکیت کامل آن را.

به هر حال و فارغ از بحث مالکیت محتوای دیجیتال، پایان عرضه عمومی پلیرهای بلوری به معنای آن است که این روزها دیگر نیاز عمومی به این کالاها وجود ندارد و باید از همین حالا یک جایگاه اختصاصی در موزه دستگاه‌های تاریخی چندرسانه‌ای برای آن ثبت کنیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط