یک‌شنبه 23 دی 1403 - 22:09

کد خبر 768291

دوشنبه 24 دی 1403 - 19:21:00


یادی از گذشته، نبرد شورلت کوروت ZR1 سال 2009 با فراری 599 GTB


پدال/ درحالی‌که این روزها جهان آمادهٔ عرضهٔ جدیدترین نسل کوروت ZR1 می‌شود، می‌خواهیم سری به گذشته بزنیم و مروری داشته باشیم بر رقابت کوروت C6 ZR1 با فراری ۵۹۹ GTB فیورانو که در دسامبر ۲۰۰۸ توسط موتورترند انجام شده است.
 
«قیمت ارزان» عبارتی است که برای دهه‌ها به شورلت کوروت چسبیده و خیلی‌ها معتقدند کوروت در قبال قیمت خود خودروی فوق‌العاده است ولی هنوز در لیگ فراری، لامبورگینی و پورشه قرار ندارد. اکنون اما کوروت ZR1 کاملاً جدید مدل ۲۰۰۹ از راه رسیده که برخلاف تمام ساخته‌های قبلی جنرال موتورز، هدف اصلی آن حمله به مارانلو است. درواقع، ZR1 با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LS9 که ۶۳۸ اسب بخار قدرت دارد، حتی از فراری ۵۹۹ GTB فیورانو با موتور انزو که یکی از بهترین خودروهای جاده‌ای تاریخ مارانلو محسوب می‌شود هم قوی‌تر است؛ بنابراین، قیمت ارزان را فراموش کنید زیرا ZR1 حداقل روی کاغذ تجهیزاتی برای مبارزهٔ مستقیم با ۵۹۹ را دارد.

ZR1 و ۵۹۹ هرچند از کشورهای مختلف و با ایدئولوژی‌های کاملاً متفاوتی ساخته شده‌اند ولی شباهت‌های زیادی به هم دارند زیرا هردو خودروهای دونفرهٔ کم‌ارتفاع محرک عقب با نیروگاه هیولایی در جلو هستند. زیر کاپوت ۵۹۹ یک موتور ۶ لیتری V12 برگرفته از انزو قرار دارد که ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. از سوی دیگر، ZR1 به یک موتور V8 سوپرشارژ مجهز است که قوی‌تری پیشرانهٔ تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شود. همچنین هردو خودرو از گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کنند هرچند که فراری به پدال‌های تعویض دنده با کلاچ خودکار هم مجهز است.

علاوه بر این، هردو خودرو از سیستم تعلیق مگنه‌راید یکسانی استفاده می‌کنند زیرا فراری برای ۵۹۹ کمک‌فنرهای مغناطیسی ساخت شرکت دلفی که زیرمجموعهٔ جنرال موتورز است را قرض گرفته درحالی‌که همین کمک‌فنرها در کوروت هم استفاده شده‌اند. ترمزهای برمبو با دیسک‌های بزرگ کربن سرامیکی که در شورلت استاندارد و برای فراری سفارشی هستند نیز دیگر ویژگی مشترک این دو سوپرکار محسوب می‌شود. در داخل نیز ZR1 و ۵۹۹ با کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای و صندلی‌های چرمی از سرنشینان خود پذیرایی می‌کنند. بااین‌حال، جایی که این دو ماشین کاملاً از هم جدا می‌شوند قیمت است زیرا درحالی‌که قیمت ZR1 از ۱۰۶,۵۲۰ دلار آغاز می‌شود، فراری قیمت پایهٔ ۳۱۷,۵۹۵ دلاری دارد.

۵۹۹ با کمک لانچ کنترل، ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه طی می‌کند. این اعداد وقتی قابل‌توجه‌تر خواهند بود که بدانید ۵۹۹ به خاطر ویژگی‌های لوکس و الکترونیکی فراوان، نزدیک به دو تن وزن دارد. ZR1 اما اولین کوروتی است که در بالاترین لیگ پرفورمنس قدم گذاشته است. به لطف لاستیک‌های عظیم میشلین پایلوت اسپرت PS2، این کوروت ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ZR1 در ۴۰۰ متر نیز با تایم ۱۱.۲ ثانیه، از فراری و تقریباً تمام خودروهای تولیدی که تاکنون آزمایش کرده‌ایم سریع‌تر است.

خودروهایی که در سوپرلیگ سوپرکارها حضور دارند، توانایی دستیابی به سرعت‌هایی را دارند که خودروهای معمولی نمی‌توانند به آن نزدیک شوند ولی در دنیا مکان‌های کمی برای نشان دادن حداکثر سرعت خودروهایی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت وجود دارد. به همین دلیل، دو قهرمان خود را به یکی از معدود جاهایی بردیم که این امکان را فراهم می‌کند. پیست بیضی‌شکل ۸ کیلومتری در مرکز آزمایش کرایسلر در آریزونا. در اینجا، یک رانندهٔ سابق ایندی‌کار پشت فرمان ZR1 نشست و توانست به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی پس‌ازاین رانندگی گفت کوروت در سرعت‌های بالا بسیار پایدار است.

سپس راننده سوار بر ۵۹۹ شد و حداکثر سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد هرچند که این کار به قیمت پاره شدن یکی از لاستیک‌های پیرلی فراری تمام شد. راننده حرفی جز تعریف و تمجید از متانت ۵۹۹ در سرعت بالا نداشت و گفت خودرو آن‌قدر پایدار بود که فقط با یک دست رانندگی می‌کردم. این آزمایش نشان داد که ZR1 و ۵۹۹ در شتاب و سرعت چقدر به هم نزدیک هستند. تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فراری با اختلافی جزئی برتری دارد و سپس تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کوروت جلو می‌افتد و تا پایان ۴۰۰ متر با رقیب فاصله می‌اندازد اما وقتی دو خودرو به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند، فراری دوباره جلو می‌افتد.

فراری و شورلت (بله از این دو نام در یک جمله استفاده می‌کنیم) در دیگر آزمایش‌ها هم نزدیک به هم عمل کردند هرچند که کوروت به‌وضوح برتری داشت. ZR1 برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲۹.۵ کیلومتر مسافت نیاز داشت درحالی‌که فراری سنگین‌تر این کار را در ۳۱.۷ متر انجام داد. کوروت پیست Figure-8 را هم ظرف تنها ۲۳.۷ ثانیه طی کرد که این تایم برای فراری ۲۵ ثانیه بود. در حداکثر چسبندگی جانبی هم برتری با کوروت بود که ۱.۱۰ جی را در برابر ۰.۹۵ جی ۵۹۹ به ثبت رساند.

تنها جایی که ZR1 در برابر رقیب ایتالیایی کم می‌آورد ظاهر و کابین است زیرا درحالی‌که ۵۹۹ فراری بودن خود را فریاد می‌زند، ZR1 در دریای کوروت‌های آشنا ذوب می‌شود. البته روی کاپوت این خودرو پانل شفافی از پلی کربنات تعبیه شده که پیشرانه را نشان می‌دهد و با کمی دقت می‌توان متوجه نشان‌های ZR1 هم شد ولی بااین‌وجود، خیلی‌ها این مدل را با یک کوروت پایهٔ ۴۶ هزار دلاری اشتباه خواهند گرفت. در داخل ZR1 شرایط بدتر است و هرچند نمونهٔ آزمایشی ما به پکیج سفارشی 3ZR مجهز بود که تریم‌های چرمی را به داخل اضافه می‌کند ولی هنوز هم شبیه یک کوروت معمولی به نظر می‌رسد و بجای رایحهٔ چرم باکیفیت که در کابین فراری استشمام می‌شود، در داخل کوروت فقط بوی چسب و پلاستیک به مشام می‌رسد. ZR1 با توجه به قیمتی نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار، به تنها چیزی که نیاز دارد یک کابین باکیفیت است.

نتیجه‌گیری
کوروت ZR1 چند ایراد دارد و هنوز به‌اندازهٔ یک فراری جذاب به نظر نمی‌رسد ولی مهم نیست. ZR1 از لحاظ پرفورمنس تقریباً در تمام فاکتورها هم‌سطح یا برتر از ۵۹۹ GTB است و حدود یک‌سوم فراری قیمت دارد. به‌عبارت‌دیگر، کوروت جایگاهی شایسته و برتر در لیگ سوپرکارها به دست آورده است. علاوه بر این، ZR1 یک نقطهٔ عطف مهم در تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شود. C6 ZR1 اولین کوروتی است که دیگر فقط به قیمت ارزان‌تر خود متکی نیست و توانایی واقعی برای رقابت با رقبا دارد.

مقام اول: شورلت کوروت ZR1
سرعت، هندلینگ و ترمز فوق‌العاده با قیمتی که رقبا را خجالت‌زده می‌کند. پادشاه جدید سوپراسپرت‌ها

مقام دوم: فراری ۵۹۹ GTB
سه برابر گران‌تر که هرچند سه برابر بهتر از کوروت نیست ولی هنوز هم از لحاظ جذابیت بی‌بدیل است

مقایسه مشخصات فنی

شورلت کوروت ZR1فراری ۵۹۹ GTB
پیشرانه۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ۶.۰ لیتری V12
قدرت۶۳۸ اسب بخار۶۲۰ اسب بخار
گشتاور۸۲۰ نیوتن متر۶۱۰ نیوتن متر
ردلاین۶,۵۰۰ rpm۸,۴۰۰ rpm
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی کلاچ خودکار
محور محرکعقبعقب
فاصلهٔ محوری۲,۶۸۵ میلی‌متر۲,۷۵۰ میلی‌متر
طول۴,۴۷۵ میلی‌متر۴,۶۶۵ میلی‌متر
عرض۱,۹۲۸ میلی‌متر۱,۹۶۱ میلی‌متر
ارتفاع۱,۲۴۵ میلی‌متر۱,۳۳۶ میلی‌متر
وزن خالص۱۵۲۵ کیلوگرم۱۸۰۳ کیلوگرم
توزیع وزن۴۸ به ۵۲ جلو/عقب۵۲ به ۴۸ جلو/عقب
شتاب صفر تا ۹۶۳.۳ ثانیه۳.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۱.۲ ثانیه۱۱.۳ ثانیه
توقف از ۹۶۲۹.۵ متر۳۱.۷ متر
شتاب جانبی۱.۱۰ جی۰.۹۵ جی
تایم پیست Figure 8۲۳.۷ ثانیه۲۵.۰ ثانیه
مصرف سوخت۱۳.۸ لیتر ترکیبی۱۸.۱ لیتر ترکیبی
قیمت پایه۱۰۶,۵۲۰ دلار۳۱۷,۵۹۵ دلار
قیمت تست‌شده۱۱۸,۵۲۰ دلار۳۵۳,۵۹۴ دلار


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط