شنبه 13 بهمن 1403 - 18:11

کد خبر 791586

شنبه 13 بهمن 1403 - 12:30:42


افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک روزانه سال آینده


ایرنا/ نرخ ورودی روزانه به طرح‌های ترافیکی تهران برای سال آینده با نظر موافق اعضای شورای شهر و افزایش ۵۰ درصدی ۱۱۲ هزار تومان اعلام و تصویب شد.

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در خصوص چرایی افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک اظهار کرد: شرایط هسته مرکزی شهر به گونه‌ای است که زیست را مختل کرده و برای آنکه نقش بازدارندگی داشته باشد و تمایل استفاده از محدوده طرح ترافیک را به حداقل برسانیم ۵۰ درصد افزایش پیش بینی شده است.
وی افزود: در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه پیشنهاد ۴۵ توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجایی که در مرکز شهر تمامی خطوط اتوبوس‌های تندرو، مترو و شبکه کاملی از حمل و نقل عمومی وجود دارد و از آنجایی که هیچ الزامی به استفاده از خودرو شخصی نیست و ضمن آنکه به دنبال نقش بازدارندگی هستیم نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است.
این عضو شورا با بیان اینکه در جدول شماره یک محدوده‌های تردد مشخص شده است، گفت: حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هردو منطقه است دارای ضریب ۱.۵ است.
تشکری هاشمی ادامه داد: ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییری کرده‌اند، به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب ۱.۶ افزایش پیدا می‌کند اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب ۱.۲ کاهش پیدا می‌کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی اضافه کرد: برای خودروهای هیبریدی و برقی با توجه به آنچه در حال افزایش هستند عدد اندکی در نظر گرفته شده که اگر زمانی خواستیم برای آنها نیز تعرفه‌ای بگذاریم آنها فقط پنج درصد مبلغ کل را بپردازند، اینگونه نیست که این خودروها هیچ آلودگی نداشته باشند بلکه فقط آلودگی اگزوز آنها حذف شده و برای همین عدد پایه برایشان در نظر گرفته شده است.
به گفته تشکری هاشمی، خودرویی که معاینه فنی غیر از شهر تهران دارد برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ضریب ۲ برابری پرداخت کند.

تکلیف پلاک شهرستان‌ها مشخص شد
وی درباره برای خودروهای پلاک شهرستان گفت: برخی از این خودروها جهت کسب و کار به تهران می‌آیند و محدوده‌های طرح ترافیک را دچار اختلال می‌کنند بر همین اساس پیش بینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچ گونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت اما اگر چهار الی هفت روز تردد داشته باشند با افزایش ۱.۲ درصد مواجه می‌شوند و اگر بیش از هفت روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند عدد به ۱.۵ می‌رسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به ۲ برابر می‌رسد و خودروهای غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.
تشکری هاشمی افزود: به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا گفته شده خودروهایی که با عمر کمتر از پنج سال هستند ضریبشان همچنان یک است و از سال ششم به بعد به ازای هر سال پنج صدم به ضریب گفته شده اضافه می‌شود و فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از 20 سال ممنوع است.
وی بیان کرد: شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنین که در سامانه‌های شهرداری تهران ثبت نام کرده‌اند متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت خود با ضریب پنج دهم محاسبه و اعمال کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، بر همین اساس در این مصوبه گفته شده سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسی‌های فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسی‌های موجود که فعال نیستند مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود.
تشکری هاشمی گفت: عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین می‌شود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی مستلزم و ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمی‌شود.
این عضو شورای شهر افزود: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که حداکثر پنج درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند و نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران روزنامه نگاران عکاسان خبری به موجب دستورالعمل‌های ابلاغی تعیین می‌شود. همچنین به خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک نگرفته باشند کارت بلیت اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص می‌یابد.
وی گفت: همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در چهارچوب قانون جامع ایثارگران به میزان ۱۰ درصد از کل مجوزها را با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر به واجدین شرایط واگذار کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: خودروهای آژانس‌ها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب ۶ دهم داشتند اما با توجه به آنکه تعداد آنها محدود شده است مشابه سایر خودروهای حمل و نقل نیمه عمومی و سرویس مدارس به سه دهم کاهش یافتند.
تشکری هاشمی بیان کرد: به جز اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینی بوس و اتوبوس پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه‌های معرفی شده از سوی شهرداری تهران تا پنج سال با ضریب صفر، از پنج تا ۱۰ سال با ضریب یک، از ۱۰ سال تا ۱۵ سال با ضریب یک و یک، از ۲۰ سال به بالا با ضریب یک و نیم مجوز صادر می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به جریمه خودروها گفت: در طول هشت سال گذشته به دلیل اختلاف شهرداری با پلیس راهور اعمال قانون برای ورود خودروهای غیر مجاز صورت نمی‌گرفت اما قرار است به استناد قانون کسانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند از لحظه ورود به ازای هر یک ساعتی که بمانند جریمه شوند یعنی پلیس آنها را هر یک ساعت یکبار جریمه کند.
تشکری هاشمی یادآور شد: فروش روزانه مجوز ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع است.
گفتنی است، این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط