سه‌شنبه 16 بهمن 1403 - 13:14

کد خبر 795785

سه‌شنبه 16 بهمن 1403 - 11:45:00


برسی فیلم «چشم بادومی»؛ رسوخ کی‌پاپ به سینمای ایران    


ایرنا/ «چشم بادومی» نخستین ورود صریح سینمای بلند داستانی ایران به موضوع کی‌پاپ و محک زدن دغدغه‌مندی آن در اکوسیستم ایرانی است. رویکردی که قطعا نمی‌تواند از چشم هواداران بسیار این فرهنگ موسیقی و البته خانواده‌های آنها نادیده بماند.
 صنعت موسیقی با وجود تمام زرق‌وبرق‌هایی که دارد، سوژه چندان محبوبی برای سینمای ایران نبوده است. تعداد تولیدات اندکی به این سوژه ورود کردند و همان آثار نیز عموما با اقبال چندانی از جانب مخاطب مواجه نشدند و برخی از آنها حتی در حافظه تاریخی سینمای ایران نیز ماندگار نشدند.
یکی از علل مهم عدم‌ورود فیلمسازان به این حوزه، محدودیت‌هایی است که در تمام دوران، در مسیر صنعت موسیقی وجود داشته است. ضمن اینکه این حوزه، تخصص‌هایی را می‌طلبد که دست فیلمسازان ناآشنا به این حوزه را از پرداختن به آن کوتاه می‌کند.
با این‌حال در تاریخ سینمای کشور، فیلم‌هایی چون «دلشدگان»، «پر پرواز»، «طهران تهران»، «هفت ترانه»، «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد»، «سنتوری»، «بی‌خداحافظی»، «خشم و هیاهو»، «نرگس مست»، «راه رفتن روی سیم»، «مطرب»، «بندر بند» و «لامینور» سرراست‌ترین ارجاعات را به دنیای موسیقی و فعالان آن داشتند که هر یک از آنها ، سرنوشت‌های متفاوتی به لحاظ اکران و ماندگاری در حافظه تاریخی مردم داشتند.
اما پرداختن به موسیقی داخلی که عموما با محدودیت‌هایی مواجه است، برخی فیلمسازان را بر این داشته تا به سراغ نمونه‌های خارجی این حوزه بروند. مهمترین آثار تولیدشده در این زمینه، مستند بلند «کی‌پاپ» است که روایتی از پدیده کی‌پاپ در ایران و هواداران این پدیده است. مستند پروپیمانی که در همان زمان رونمایی، با استقبال خوبی از سوی هواداران این نوع موسیقی مواجه شد و هنوز هم یکی از مرجع‌های معتبر سینمایی درباره موسیقی معاصر است.
رواج موسیقی کره و اشاعه افسارگسیخته این فرهنگ در میان نوجوانان ایرانی، قطعا یک دغدغه مهم برای فیلمسازانی است که می‌خواهند در حوزه نوجوانان فیلم بسازند. «بانک‌زده‌ها» یک اثر کمدی است که به شکلی گذرا به این میزان علاقمندی پرداخت اما حالا «چشم بادومی» را باید نخستین فیلم سینمایی موجه در رابطه با پرداختن به موسیقی کی‌پاپ معرفی کنیم. فیلمی که قرار است مساله‌مندی حول محور کی‌پاپ یک نوجوان را در زندگی او ببینیم. موضوعی که منجر به اتفاق‌هایی در زندگی و تفکرات او و خانواده‌اش می‌شود.
فیلم و سریال‌های غیرایرانی که به کی‌پاپ می‌پردازند، در همان راستای فرهنگ این حوزه تعریف می‌شوند بدون آن‌که مسائل و دغدغه‌های مطرح‌شده در آن با فرهنگ و زیست ایرانی محک بخورنداینکه آثار سینمایی ایرانی به چنین موضوعات روزی ورود می‌کنند، یک اتفاق درخورتحسین به حساب می‌آید. گستره وسیعی که کی‌پاپ بر روی زندگی و تفکر نوجوان‌ها و جوان‌ها دارد، نمی‌تواند مورداغفال یا نادیده‌انگاشتن قرار بگیرد. برای طرفداران این حوزه، نمونه‌های مهم جهانی وجود دارد ازجمله آثاری چون «تقلید»، «دروغگو و معشوقش»، «گروه گل»، «آیدل شاهکار»، «مدیریت عالی»، «بگذار شوالیه تو باشم»، «آیدل بهشتی»، «رویای بلند» و «من با یک آنتی‌فن ازدواج کردم» اما بسیار مهم است که سینمای پویای ایران، دغدغه‌مندی این قشر را درک کرده و ورودی داستانی با زیرلایه آسیب‌شناسانه به این حوزه داشته باشد.
باید به یاد داشته باشیم که فیلم و سریال‌های غیرایرانی که به کی‌پاپ می‌پردازند، در همان راستای فرهنگ این حوزه تعریف می‌شوند بدون آن‌که مسائل و دغدغه‌های مطرح‌شده در آن با فرهنگ و زیست ایرانی محک بخورند به همین دلیل ورود درست و حرفه‌ای به این سوژه می‌تواند بایکوت و خفقانی که به هر دلیلی در این حوزه وجود داشته را از بین برده و مخاطبان هدف انبوه خود را شناسایی کند
خلاصه داستان «چشم بادومی» درباره دختر نوجوانی است که رویای ملاقات با خواننده موردعلاقه خود در فرهنگ کی‌پاپ را در سر می‌پروراند. فیلمی با بازی مهدی هاشمی و ساره بیات که قطعا مخاطبان و دوستداران کی‌پاپ و البته خانواده‌های آنها نمی‌توانند به‌سادگی از کنار آن بگذرند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط