شنبه 20 بهمن 1403 - 18:52
مقایسه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز؛ رقابت سدانهای وارداتی جدید
![](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/6ad1ff88-cf87-47cd-9632-37d5b7ebad6e.jpeg)
/ هوندا سیتی و سوزوکی سیاز دو سدان وارداتی هستند که در میان خودرو های وارداتی قیمت چندان بالایی ندارند. در این مطلب به مقایسه آنها می پردازیم.
خودروهای اقتصادی خارجی، وقتی با سد تعرفه بالای گمرکی در بازار ایران مواجه میشوند، به محصولاتی نسبتاً گرانقیمت و دور از دسترس عموم مشتریان تبدیل خواهند شد. هوندا سیتی و سوزوکی سیاز نیز به همین سد برخورد کردهاند و به جای آنکه در محدوده قیمتی خودروهایی همچون تارا و شاهین به فروش برسند، لازم است مشتریان ارقام بسیار گرانتری را برای خرید این محصولات اقتصادی بینالمللی هزینه کنند.
به هر حال، اگر قصد خرید یک سدان بادوام و نسبتاً کماستهلاک وارداتی را دارید، هوندا سیتی و سوزوکی سیاز دو مورد از بهترین گزینهها هستند. در اینجا به مقایسه آنها میپردازیم تا ببینیم کدامیک ارزش خرید بیشتری نسبت به دیگری دارد و مزایای بیشتری برای مالک به همراه میآورد.
درباره هوندا سیتی و سوزوکی سیاز
هوندا سیتی یکی از قدیمیترین محصولات سدان گروه خودروسازی هوندا ژاپن است که تاکنون ۷ نسل از آن به بازار آمده است. نسل هفتم این خودرو طی سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و محل تولید آن نیز در کشورهایی همچون هند، مالزی، برزیل و غیره قرار دارد. شرکت هوندا طی سال ۲۰۲۳ دستی به سر و گوش طراحی سدان اقتصادی خود کشید و هوندا سیتی را با استایل نونوار شده به بازار فرستاد. هماکنون همین نسخه هوندا سیتی توسط شرکت آذریوردسال به بازار ایران وارد شده است.
اما سوزوکی سیاز خودرویی نسبتاً جدیدتر در مقایسه با سری هوندا سیتی به حساب میآید؛ چراکه اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و طی سال ۲۰۱۸ نیز فیسلیفت شد که همین نسخه تاکنون نیز در بازارهای مختلف عرضه شده است. جالب است بدانید که این خودرو با نشانهای تجاری مختلف شامل تویوتا بلتا، چانگان اوشان کیو و… در مارکتهای گوناگون و کشورهای مختلف به فروش رسیده است. شرکت راسا موتور خاورمیانه مسئول واردات سوزوکی سیاز به کشور ما شده و این خودرو را با مدل ۲۰۲۳ در ایران عرضه کرده است.
ویدیوی معرفی سوزوکی سیاز
ویدیوی معرفی هوندا سیتی
مقایسه طراحی بدنه
در اینجا با دو سدان اقتصادی روبرو هستیم که ریشههای طراحی آنها به چندین سال قبل برمیگردد و بهطور کلی نکته چندان هیجانانگیز و نوینی در نمای بیرونی آنها مشاهده نمیشود. با این حال، فیسلیفت صورتگرفته روی هوندا سیتی باعث شده تا بخش چهره و نمای عقب این خودرو حالتی جوانپسندتر و اسپرتتر بگیرد. بهویژه حضور دیفیوزر بزرگ زیر سپر عقب به همراه گرافیک زیبای چراغهای عقب باعث شده تا در مجموع استایل هوندا سیتی نسبت به حریف جذابتر به نظر بیاید.
در نمای روبرو نیز هوندا سیتی حرفهای بیشتری برای گفتن دارد و بخشهایی مثل چراغها یا نوع طراحی سپر جلو در مقایسه با سوزوکی سیاز جذابیت بیشتری از خود نشان میدهد. بنابراین، بهطور کلی میتوان گفت که اگرچه طراحی بدنه این دو سدان تقریباً قدیمی و بسیار ساده است، اما بهکارگیری برخی ترفندها و جذابتر کردن المانهای نمای پشت و روبرو در هوندا سیتی باعث شده تا این خودرو نسبت به حریف زیبایی بیشتری پیدا کند و احتمالاً مشتریان بیشتری جذب طراحی بدنه آن خواهند شد.
مقایسه مشخصات فنی هوندا سیتی و سوزوکی سیاز
به نظر میرسد بهترین انتخاب برای یک سدان اقتصادی خانوادگی استفاده از موتورهای تنفس طبیعی کمحجم باشد تا هم استهلاک فنی خودرو کاهش پیدا کند و هم هزینههای نگهداری آن پایین بیاید. خوشبختانه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز نیز همین قاعده را سرلوحه کار خود قرار داده و از موتورهای تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری استفاده میکنند.
با این حال، مهندسی هوندا در اینجا کاملاً کارآمد ظاهر شده و توانسته قدرت بیشتری از دل موتور هوندا سیتی بیرون بکشد، به نحوی که حداکثر توان این خودرو معادل ۱۲۱ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به ۱۴۵ نیوتنمتر میرسد. یک گیربکس اتوماتیک CVT هم وظیفه دارد تا این میزان نیرو را به محور چرخهای جلو انتقال دهد.
اما موتور سوزوکی سیاز نهایتاً قادر است ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته معمولی به چرخهای جلو برساند. با وجود آنکه سوزوکی سیاز حدود ۶۰ کیلوگرم سبکتر از هوندا سیتی است، اما به دلیل توان پایینتر موتور، در بحث شتاب نسبت به حریف بهطور محسوسی ضعیفتر ظاهر شده است. به نحوی که شتاب صفر تا صد سوزوکی سیاز معادل ۱۴ ثانیه ارزیابی شده، اما هوندا سیتی میتواند این فرایند را طی حدود ۱۰.۵ ثانیه انجام دهد.
خودرو | هوندا سیتی | سوزوکی سیاز |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۲۱ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر | ۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۸ نیوتن متر |
گیربکس | CVT اتوماتیک | ۴ دنده اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۵ثانیه | ۱۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت | ۱۶۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۱۸۹ کیلوگرم | ۱۱۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۰ لیتر | ۴۳ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۳۲-۱۷۴۸-۴۵۶۸ میلیمتر | ۱۴۷۵-۱۷۳۰-۴۴۹۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلیمتر | ۲۶۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۱۹ لیتر | ۴۹۵ لیتر |
میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو تقریباً مشابه یکدیگر بوده و اختلاف آنها چندان شدید نیست. در این بین، هوندا سیتی حدود ۶.۲ لیتر بنزین برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی نیاز دارد و این رقم برای سوزوکی سیاز برابر ۶ لیتر است.
مطابق انتظار، از سیستم تعلیق مستقل مکفرسون برای بخش جلو و محور پیچشی برای قسمت عقب این دو سدان اقتصادی استفاده شده است که برای خودروهای اقتصادی در این حد گزینههایی مناسب و تقریباً کماستهلاک به حساب میآیند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
همانطور که توقع داشتیم، کابین این دو سدان هم تا حدودی رنگ و بوی قدیمی بودن به خود گرفته است و اثری از معیارهای طراحیهای مدرن در آنها دیده نمیشود. با این حال، هوندا سیتی سعی دارد همچون نمای بیرونی خود، جلوه ممتازتری ارائه دهد و یک طرح داشبورد با جذابیت بیشتر و مطابق با سلیقههای نوین را تا حد امکان به نمایش بگذارد. حالت خاص دریچههای تهویه بهصورت عمودی و برخی المانهای دیگر حاکی از تلاش طراحان داخلی این خودرو در بهروز جلوه دادن داشبورد آن هستند که البته شاید خیلی هم در این زمینه موفقیت نداشتهاند.
در طرف دیگر، داشبورد و دیگر ادوات داخلی سوزوکی سیاز هم وضعیت مشابهی دارند و استایل کلی نمای داخلی این خودرو نسبتاً قدیمی اما قابلقبول برای خودرویی اقتصادی به شمار میرود. عمده متریال استفادهشده در داشبورد و رودریهای این دو از نوع پلاستیک خشک تقریباً خوشکیفیت است که در بازه قیمتی آنها جزو مواد قابلقبول به حساب میآید.
کابین هوندا سیتی بهعنوان یک سدان نهچندان بزرگ، فضای قابلقبولی دارد و تقریباً برای حضور ۴ تا ۵ نفر با قد متعارف فضای کافی را ارائه میدهد. اما به دلیل فاصله محوری بزرگتر در سوزوکی سیاز، متوجه خواهید شد که فضای پای این خودرو نسبت به هوندا سیتی در ردیف دوم کمی بیشتر است.
خوشبختانه قابلیت کاربردپذیری هوندا سیتی بهعنوان یک خودروی خانوادگی بسیار بالاست، چراکه حجم صندوق عقب آن برابر ۵۱۹ لیتر است که فضای بسیار جادار برای خودرویی در این ابعاد به شمار میرود. سوزوکی سیاز نیز دارای صندوق عقبی با حجم ۴۹۵ لیتر است و از این نظر خیلی نسبت به حریف خود دست و پا بسته نیست.
مقایسه آپشنها و امکانات
با توجه به آنکه با دو خودرو در رده قیمتی اقتصادی طرف هستیم، بنابراین آپشنهای مدرن و متنوع نظیر سیستمهای راداری یا دستیار رانندگی در فهرست تجهیزات این دو سدان ژاپنی وجود ندارد. با این حال، امکانات کاربردی قابلقبولی مثل تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل و سنسور نور در هر دو خودرو موجود است. ضمن آنکه هوندا سیتی دارای شیفتر دنده پشت فرمان است و بدین ترتیب هیجان رانندگی بیشتری را برای کاربر به دنبال میآورد.
خودرو | هوندا سیتی | سوزوکی سیاز |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | ندارد | ندارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | ندارد | ندارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۲ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | ندارد |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجهگیری؛ هوندا سیتی ارزندهتر است یا سوزوکی سیاز؟
با توجه به آنکه برند هوندا طرفداران بیشتری در بازار ایران دارد و اصطلاحاً خوشنامتر است، بنابراین در همین ابتدای کار به نظر میآید که هوندا سیتی بتواند توجه شمار بیشتری از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند و بازار خریدوفروش آن نسبت به سوزوکی سیاز در کشورمان گرمتر دنبال شود. همچنین به دلایلی مثل توان موتور بالاتر، شتاب بیشتر، صندوقعقب کمی بزرگتر، برخورداری از شیفتر دنده پشت فرمان، کیفیت ساخت بالاتر و طراحی جذابتر میتوان گفت که هوندا سیتی نسبت به سوزوکی سیاز مزایای بیشتری ارائه میدهد.
با این حال، سوزوکی سیاز نیز کابین کمی جادارتر دارد و مصرف سوخت آن اندکی پایینتر است. ولی به نظر نمیرسد که در بازار ایران از لحاظ رونق خریدوفروش به پای هوندا سیتی برسد و به همان اندازه طرفداران را دور خود جمع کند، مگر آنکه از لحاظ قیمتی در محدوده بسیار پایینتری عرضه شود که البته بعید به نظر میرسد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
ذرهبین روی اردوی تلخ
-
تغییر رای داور از پنالتی پرسپولیس با بازدید وی ای آر
-
با پنج گروه دوست نشوید!
-
صـادرات صفر؟
-
لحظه ی خطا اندونگ روی عیسی آل کثیر در محوطه جریمه که ضربه پنالتی اعلام شد
-
مهمترین چالش رئیس جدید ستادکل ارتش اسرائیل چه خواهد بود؟
-
مدارس چند شهر سیستان و بلوچستان غیرحضوری شدند
-
عکس/ هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال؛ بازی پرسپولیس با گل گهر
-
فواد ایزدی: برداشتن تحریمها دست ترامپ نیست
-
تکنوازی تار قطعه «شانه» توسط کیوان ساکت
-
گل اول پرسپولیس به گلگهر توسط سردار دورسون
-
توضیحات بازیگر فیلم «فریاد» از دلایل حضورش در این اثر
-
محمدجواد موحد تهیهکننده «تاکسیدرمی»؛ ترکیبی از ژانر فانتزی و کمدی
-
دختر رییسجمهور در منزل خانواده جانباختگان حادثه کرمان حضور یافت
-
ضربه سر فرشاد فرجی بهترین موقعیت پرسپولیس برای رسیدن به گل در برابر گلگهر
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/20/e22642b7-7b9b-4838-a0d4-92feba3f29d7.jpeg)
سکه همچنان میتازد؛ دلار به کانال 88 هزارتومان رسید
شنبه 20 بهمن 1403 - 18:26:12
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/20/cac0b9eb-18a6-4ad5-a320-8f3e409ce6d4.jpeg)
مدیرعامل شرکت توانیر از لزوم صرفهجویی جدی مشترکان خبر داد
شنبه 20 بهمن 1403 - 17:34:22
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/20/09c1bc26-a15b-466a-b9f9-8a90eaf1c3dc.jpeg)
وعده عقد بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور پس از تهدید ترامپ به بازگشت فشار حداکثری!
شنبه 20 بهمن 1403 - 17:33:05
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/bd18a223-930b-4fac-9426-e307ef43e9fd.jpeg)
آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال+هدیه 50 هزار ارز پهپه
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 13:00:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/20/8300002d-b233-40f5-8be1-95bdee6124ac.jpeg)
سرمایه گذاری، حتی بالاتر از سود بانکی!
شنبه 20 بهمن 1403 - 19:30:00