شنبه 20 بهمن 1403 - 18:52

کد خبر 801260

یک‌شنبه 21 بهمن 1403 - 16:21:00


مقایسه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز؛ رقابت سدان‌های وارداتی جدید


/ هوندا سیتی و سوزوکی سیاز دو سدان وارداتی هستند که در میان خودرو های وارداتی قیمت چندان بالایی ندارند. در این مطلب به مقایسه آنها می پردازیم.

خودروهای اقتصادی خارجی، وقتی با سد تعرفه بالای گمرکی در بازار ایران مواجه می‌شوند، به محصولاتی نسبتاً گران‌قیمت و دور از دسترس عموم مشتریان تبدیل خواهند شد. هوندا سیتی و سوزوکی سیاز نیز به همین سد برخورد کرده‌اند و به جای آنکه در محدوده قیمتی خودروهایی همچون تارا و شاهین به فروش برسند، لازم است مشتریان ارقام بسیار گران‌تری را برای خرید این محصولات اقتصادی بین‌المللی هزینه کنند.

 به هر حال، اگر قصد خرید یک سدان بادوام و نسبتاً کم‌استهلاک وارداتی را دارید، هوندا سیتی و سوزوکی سیاز دو مورد از بهترین گزینه‌ها هستند. در اینجا به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری نسبت به دیگری دارد و مزایای بیشتری برای مالک به همراه می‌آورد.

درباره هوندا سیتی و سوزوکی سیاز
هوندا سیتی یکی از قدیمی‌ترین محصولات سدان گروه خودروسازی هوندا ژاپن است که تاکنون ۷ نسل از آن به بازار آمده است. نسل هفتم این خودرو طی سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و محل تولید آن نیز در کشورهایی همچون هند، مالزی، برزیل و غیره قرار دارد. شرکت هوندا طی سال ۲۰۲۳ دستی به سر و گوش طراحی سدان اقتصادی خود کشید و هوندا سیتی را با استایل نونوار شده به بازار فرستاد. هم‌اکنون همین نسخه هوندا سیتی توسط شرکت آذریوردسال به بازار ایران وارد شده است.

اما سوزوکی سیاز خودرویی نسبتاً جدیدتر در مقایسه با سری هوندا سیتی به حساب می‌آید؛ چراکه اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و طی سال ۲۰۱۸ نیز فیس‌لیفت شد که همین نسخه تاکنون نیز در بازارهای مختلف عرضه شده است. جالب است بدانید که این خودرو با نشان‌های تجاری مختلف شامل تویوتا بلتا، چانگان اوشان کیو و… در مارکت‌های گوناگون و کشورهای مختلف به فروش رسیده است. شرکت راسا موتور خاورمیانه مسئول واردات سوزوکی سیاز به کشور ما شده و این خودرو را با مدل ۲۰۲۳ در ایران عرضه کرده است.

ویدیوی معرفی سوزوکی سیاز

ویدیوی معرفی هوندا سیتی

مقایسه طراحی بدنه

در اینجا با دو سدان اقتصادی روبرو هستیم که ریشه‌های طراحی آن‌ها به چندین سال قبل برمی‌گردد و به‌طور کلی نکته چندان هیجان‌انگیز و نوینی در نمای بیرونی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. با این حال، فیس‌لیفت صورت‌گرفته روی هوندا سیتی باعث شده تا بخش چهره و نمای عقب این خودرو حالتی جوان‌پسندتر و اسپرت‌تر بگیرد. به‌ویژه حضور دیفیوزر بزرگ زیر سپر عقب به همراه گرافیک زیبای چراغ‌های عقب باعث شده تا در مجموع استایل هوندا سیتی نسبت به حریف جذاب‌تر به نظر بیاید.

در نمای روبرو نیز هوندا سیتی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد و بخش‌هایی مثل چراغ‌ها یا نوع طراحی سپر جلو در مقایسه با سوزوکی سیاز جذابیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین، به‌طور کلی می‌توان گفت که اگرچه طراحی بدنه این دو سدان تقریباً قدیمی و بسیار ساده است، اما به‌کارگیری برخی ترفندها و جذاب‌تر کردن المان‌های نمای پشت و روبرو در هوندا سیتی باعث شده تا این خودرو نسبت به حریف زیبایی بیشتری پیدا کند و احتمالاً مشتریان بیشتری جذب طراحی بدنه آن خواهند شد.

مقایسه مشخصات فنی هوندا سیتی و سوزوکی سیاز
به نظر می‌رسد بهترین انتخاب برای یک سدان اقتصادی خانوادگی استفاده از موتورهای تنفس طبیعی کم‌حجم باشد تا هم استهلاک فنی خودرو کاهش پیدا کند و هم هزینه‌های نگهداری آن پایین بیاید. خوشبختانه هوندا سیتی و سوزوکی سیاز نیز همین قاعده را سرلوحه کار خود قرار داده و از موتورهای تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند.

با این حال، مهندسی هوندا در اینجا کاملاً کارآمد ظاهر شده و توانسته قدرت بیشتری از دل موتور هوندا سیتی بیرون بکشد، به نحوی که حداکثر توان این خودرو معادل ۱۲۱ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به ۱۴۵ نیوتن‌متر می‌رسد. یک گیربکس اتوماتیک CVT هم وظیفه دارد تا این میزان نیرو را به محور چرخ‌های جلو انتقال دهد.

اما موتور سوزوکی سیاز نهایتاً قادر است ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته معمولی به چرخ‌های جلو برساند. با وجود آنکه سوزوکی سیاز حدود ۶۰ کیلوگرم سبک‌تر از هوندا سیتی است، اما به دلیل توان پایین‌تر موتور، در بحث شتاب نسبت به حریف به‌طور محسوسی ضعیف‌تر ظاهر شده است. به نحوی که شتاب صفر تا صد سوزوکی سیاز معادل ۱۴ ثانیه ارزیابی شده، اما هوندا سیتی می‌تواند این فرایند را طی حدود ۱۰.۵ ثانیه انجام دهد.

خودروهوندا سیتیسوزوکی سیاز
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۲۱ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۸ نیوتن متر
گیربکسCVT اتوماتیک۴ دنده اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۵ثانیه۱۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر۶  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۸ کیلومتربرساعت۱۶۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۱۸۹ کیلوگرم۱۱۳۰ کیلوگرم
حجم باک۴۰ لیتر۴۳ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۷۴۸-۴۵۶۸ میلیمتر۱۴۷۵-۱۷۳۰-۴۴۹۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۵۹۰ میلیمتر۲۶۵۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۱۹ لیتر۴۹۵ لیتر

میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو تقریباً مشابه یکدیگر بوده و اختلاف آن‌ها چندان شدید نیست. در این بین، هوندا سیتی حدود ۶.۲ لیتر بنزین برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی نیاز دارد و این رقم برای سوزوکی سیاز برابر ۶ لیتر است.

مطابق انتظار، از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون برای بخش جلو و محور پیچشی برای قسمت عقب این دو سدان اقتصادی استفاده شده است که برای خودروهای اقتصادی در این حد گزینه‌هایی مناسب و تقریباً کم‌استهلاک به حساب می‌آیند.

مقایسه کابین و فضای داخلی
همان‌طور که توقع داشتیم، کابین این دو سدان هم تا حدودی رنگ و بوی قدیمی بودن به خود گرفته است و اثری از معیارهای طراحی‌های مدرن در آن‌ها دیده نمی‌شود. با این حال، هوندا سیتی سعی دارد همچون نمای بیرونی خود، جلوه ممتازتری ارائه دهد و یک طرح داشبورد با جذابیت بیشتر و مطابق با سلیقه‌های نوین را تا حد امکان به نمایش بگذارد. حالت خاص دریچه‌های تهویه به‌صورت عمودی و برخی المان‌های دیگر حاکی از تلاش طراحان داخلی این خودرو در به‌روز جلوه دادن داشبورد آن هستند که البته شاید خیلی هم در این زمینه موفقیت نداشته‌اند.

در طرف دیگر، داشبورد و دیگر ادوات داخلی سوزوکی سیاز هم وضعیت مشابهی دارند و استایل کلی نمای داخلی این خودرو نسبتاً قدیمی اما قابل‌قبول برای خودرویی اقتصادی به شمار می‌رود. عمده متریال استفاده‌شده در داشبورد و رودری‌های این دو از نوع پلاستیک خشک تقریباً خوش‌کیفیت است که در بازه قیمتی آن‌ها جزو مواد قابل‌قبول به حساب می‌آید.

کابین هوندا سیتی به‌عنوان یک سدان نه‌چندان بزرگ، فضای قابل‌قبولی دارد و تقریباً برای حضور ۴ تا ۵ نفر با قد متعارف فضای کافی را ارائه می‌دهد. اما به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر در سوزوکی سیاز، متوجه خواهید شد که فضای پای این خودرو نسبت به هوندا سیتی در ردیف دوم کمی بیشتر است.

خوشبختانه قابلیت کاربردپذیری هوندا سیتی به‌عنوان یک خودروی خانوادگی بسیار بالاست، چراکه حجم صندوق عقب آن برابر ۵۱۹ لیتر است که فضای بسیار جادار برای خودرویی در این ابعاد به شمار می‌رود. سوزوکی سیاز نیز دارای صندوق عقبی با حجم ۴۹۵ لیتر است و از این نظر خیلی نسبت به حریف خود دست و پا بسته نیست.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات
با توجه به آنکه با دو خودرو در رده قیمتی اقتصادی طرف هستیم، بنابراین آپشن‌های مدرن و متنوع نظیر سیستم‌های راداری یا دستیار رانندگی در فهرست تجهیزات این دو سدان ژاپنی وجود ندارد. با این حال، امکانات کاربردی قابل‌قبولی مثل تهویه اتوماتیک، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل و سنسور نور در هر دو خودرو موجود است. ضمن آنکه هوندا سیتی دارای شیفتر دنده پشت فرمان است و بدین ترتیب هیجان رانندگی بیشتری را برای کاربر به دنبال می‌آورد.

خودروهوندا سیتیسوزوکی سیاز
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواننداردندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراننداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلدنداردندارد
ترمز اضطراری اتوماتیکنداردندارد
دیلایتدارددارد
سنسور نوردارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۲ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهنداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری؛ هوندا سیتی ارزنده‌تر است یا سوزوکی سیاز؟
با توجه به آنکه برند هوندا طرفداران بیشتری در بازار ایران دارد و اصطلاحاً خوش‌نام‌تر است، بنابراین در همین ابتدای کار به نظر می‌آید که هوندا سیتی بتواند توجه شمار بیشتری از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند و بازار خریدوفروش آن نسبت به سوزوکی سیاز در کشورمان گرم‌تر دنبال شود. همچنین به دلایلی مثل توان موتور بالاتر، شتاب بیشتر، صندوق‌عقب کمی بزرگ‌تر، برخورداری از شیفتر دنده پشت فرمان، کیفیت ساخت بالاتر و طراحی جذاب‌تر می‌توان گفت که هوندا سیتی نسبت به سوزوکی سیاز مزایای بیشتری ارائه می‌دهد.

با این حال، سوزوکی سیاز نیز کابین کمی جادارتر دارد و مصرف سوخت آن اندکی پایین‌تر است. ولی به نظر نمی‌رسد که در بازار ایران از لحاظ رونق خریدوفروش به پای هوندا سیتی برسد و به همان اندازه طرفداران را دور خود جمع کند، مگر آنکه از لحاظ قیمتی در محدوده بسیار پایین‌تری عرضه شود که البته بعید به نظر می‌رسد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط