دوشنبه 20 اسفند 1403 - 18:00
مقایسه سابرینا پلاس و تارا اتوماتیک V4

/ سابرینا پلاس و تارا اتوماتیک V4 جزو سدان های بازار ایران هستند که در یک رده قیمتی قرار می گیرند. در این مطلب به مقایسه این دو می پردازیم.
سدانهای خانوادگی به عنوان یکی از کاربردیترین خودروها در بازار ایران، بسیار مورد توجه مشتریان هستند. به همین دلیل، با وجود آنکه کراساوورها روزبهروز بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند و سهم بیشتری از بازار را طلب میکنند، همچنان خودروهای سدان هم حرفهای زیادی برای گفتن در کشورمان دارند. به همین دلیل، خودروسازان بزرگ و دستاندرکاران بخش خصوصی همچنان روی این سگمنت متمرکز هستند و خودروهای استراتژیک با انتظار فروش بالا را برای عرضه در این بخش از بازار انتخاب میکنند.
شرکت ایرانخودرو که چند سالی است تارا را روی خط تولید دارد، با مدل V4 اتوماتیک به عنوان فولآپشنترین نسخه تارا، فروش قابل توجهی به دست آورده است. خودروسازان بخش خصوصی نظیر دیار خودرو نیز که به دنبال بهدستآوردن سهمی از این بخش هستند، محصولات جدیدی مانند سابرینا پلاس را بهصورت مونتاژی در کشور عرضه کردهاند.
برای اینکه بدانیم سراغ خرید یک خودروی مونتاژی چینی جدید برویم یا طبق رسوم گذشته همان محصولات تقریبا قدیمی ایرانخودرو را انتخاب کنیم، بهتر است سابرینا پلاس را با تارا اتوماتیک V4 مقایسه کنیم تا پاسخ قانعکنندهای برای مشتریان اینگونه سدانهای جمعوجور خانوادگی در بازار ایران داشته باشیم.
درباره سابرینا پلاس و تارا اتوماتیک V4
احتمالاً قدیمیترها و علاقهمندان به حوزه خودرو، یکی از موفقترین محصولات دیار خودرو یعنی بایک سنوا را در ذهن دارند؛ خودرویی که در آن دوران به مرسدسبنز چینی هم معروف بود، اما علیرغم نقاط قوت فراوان خود، نتوانست در ایران به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. آن مدل در اصل سنوا D70 نام داشت و حالا دوباره شرکت دیار خودرو به سراغ برادر کوچکتر آن یعنی سنوا D50 رفته و نسل دوم این خودرو را که در چین با نام U5 پلاس هم شناخته میشود، تحت عنوان سابرینا پلاس برای عرضه در بازار ایران از سال ۱۴۰۴ انتخاب کرده است.
نسل دوم بیجینگ U5 از سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد، اما در سال ۲۰۲۱ مدل فیسلیفت این خودرو با نام U5 پلاس عرضه شد که تاکنون با همان شمایل در خط تولید حضور داشته است. دیار خودرو نیز همین مدل را برای عرضه در کشورمان به فهرست محصولات خود اضافه کرده است.
تارا ایرانخودرو هم که معرف حضورتان هست. این محصول در اصل یک سدان کامپکت خانوادگی محسوب میشود که اساس آن به پژو ۳۰۱ یا سیتروئن الیزه برمیگردد؛ یعنی همان خودروهایی که قرار بود بعد از برجام با همکاری شرکت فرانسوی در ایران تولید و عرضه شوند، اما این اتفاق نیفتاد. ایرانخودرو به دلیل برخورداری از حق استفاده از پلتفرم و اتاق این خودروها، تصمیم گرفت مدل ایرانیشده پژو ۳۰۱ را با نام تارا روانه بازار کند.
مدل V4 نیز نسخه فولآپشن با تغییرات ظاهری اندک از مدل اتوماتیک این خودرو محسوب میشود که از سال ۱۴۰۲ توسط ایرانخودرو به مشتریان تحویل داده شده است. تغییر سبک طراحی چراغهای عقب، بهروزرسانی طراحی رودریها و اضافه شدن برخی آپشنها نظیر کیک سنسور از اصلاحات تارا اتوماتیک V4 نسبت به مدل قبلی آن به شمار میروند.
ویدیوی معرفی سابرینا پلاس
ویدیوی معرفی تارا V4
مقایسه طراحی بدنه
با وجود آنکه حالا تارا به عنوان یک خودروی زیبا در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفته و فرم خشن، تا حدودی مردانه و عضلانی بدنه آن توسط عوام تحسین میشود، اما وقتی این خودرو را با یک سدان چینی مونتاژی نظیر سابرینا پلاس که تا حدودی بهروز شده است مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که طرحهای خودروهای داخلی نسبت به محصولات اقتصادی روز دنیا در رتبههای پایینتری قرار دارند و آن زیبایی موردنظر را به ما ارائه نمیدهند.
سابرینا پلاس با جلوپنجره بزرگ چندضلعی، به همراه چراغهای دیلایت بومرنگیشکل و چراغهای اصلی کشیده، چهرهای کاملاً امروزی و مطابق با سلیقه طیف وسیعی از مشتریان ارائه میدهد که احتمالاً در سراسر جهان هم محبوب واقع میشود. فرم چراغهای بههمپیوسته عقب و استایل متعارف نمای جانبی نیز از دیگر نقاط قوت طراحی این خودرو به شمار میرود.
اما طراحی تارا اتوماتیک، بهویژه در نمای جلو، بهصورت هندسی و با کمترین خلاقیت انجام شده است تا احتمالاً هزینههای تولید چراغها و سپر کاهش پیدا کند، اما نتیجه نهایی در مقایسه با محصولات روز دنیا جذابیت چندانی ارائه نمیدهد. تغییر فرم چراغهای عقب باعث زیباتر شدن قسمت پشت خودرو شده، اما در مجموع تارا توان رقابت با نمای عقب سابرینا پلاس را ندارد.
بنابراین، بهطور کلی طراحی سابرینا پلاس از هماهنگی، زیبایی و جلوه بصری کافی برخوردار است، اما تارا اتوماتیک از این نظر چندان جذاب و هماهنگ به چشم نمیآید؛ هرچند که در بازار ایران جا افتاده و بسیاری از مشتریان، نمای بدنه آن را میپسندند.
مقایسه مشخصات فنی
مشخصات فنی سابرینا پلاس طوری چیده شده که بوی اقتصادی بودن و البته استهلاک پایین بدهد. به همین منظور، یک موتور تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر به همراه گیربکس اتوماتیک CVT روی این خودرو نصب شده تا قدرت موتور را به چرخهای جلو انتقال دهد.
در طرف دیگر، تارا V4 هم موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر را به خدمت گرفته و نیروی آن توسط یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین به محور جلو منتقل میشود. وجود جعبهدنده ۶ سرعته باعث میشود استهلاک و هزینههای نگهداری سیستم انتقال قدرت پایین بیاید، اما این جعبهدندههای چینی معمولاً با مشکلات زودتر از موعد روبهرو میشوند که شاید برای مالک تارا کمی دردسرساز باشد. از طرف دیگر، جعبهدندههای CVT هم با مشکلاتی نظیر پارگی زنجیر، خرابی پمپ CVT و مواردی از این دست مواجه هستند که درصد خرابی آنها را نسبت به جعبهدندههای AT به طور کلی بالا میبرد. اما باید دید که این دو نوع جعبهدنده با چه سطح کیفی روی خودروهایی مثل سابرینا پلاس و تارا اتوماتیک نصب شدهاند.
البته جعبهدنده DAE تا حدودی امتحان خود را پس داده و کموبیش کیفیت قابل قبولی دارد، اما باید دید که در طول زمان، گیربکس CVT اتوماتیک سابرینا چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.
همچنین از لحاظ تجربه رانندگی، معمولاً جعبهدندههای اتوماتیک AT لذت بیشتری داشته و رانندگی آسانتر و جذابتری را برای کاربر به وجود میآورند. با توجه به آنکه توان موتور و وزن تقریبی هر دو خودرو به یکدیگر نزدیک است، انتظار داریم که از لحاظ شتابگیری هم اختلاف چندانی بین آنها نباشد. گفته شده که شتاب صفر تا صد تارا اتوماتیک به طور متوسط ۱۴.۲ ثانیه در شرایط استاندارد است و به همین دلیل ارزیابی میکنیم که شتاب صفر تا صد سابرینا پلاس نیز نزدیک به ۱۴.۵ ثانیه باشد، هرچند که بهصورت رسمی این عدد اعلام نشده است.
یکی از فاکتورهای مهم در اقتصادی بودن خودرو، مصرف سوخت پایین آن است که در اینجا سابرینا پلاس عملکرد بهتری دارد و با حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در مقابل تارا اتوماتیک V4 با مصرف ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، میتواند کارایی و راندمان بهتری را ارائه دهد.
خودرو | تارا اتوماتیک V4 | سابرینا پلاس |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۱۲ اسب بخار – ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | AT اتوماتیک ۶ سرعته | CVT اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | حدود ۱۴.۲ ثانیه | -ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۲۶۸ کیلوگرم | ۱۲۵۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۴۸ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۶۶-۱۹۵۳-۴۵۱۹ میلیمتر | ۱۴۸۰-۱۸۲۰-۴۶۶۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۵۲ میلیمتر | ۲۶۷۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۴۰ لیتر | ۴۳۰ لیتر |
به دلیل بهکارگیری سیستم تعلیق نیمهمستقل پیچشی در عقب، میتوان انتظار داشت که سواری این دو خودرو، بهویژه در ردیف عقب، کمی خشک باشد، اما به نظر میرسد که رینگهای بزرگتر در سابرینا پلاس باعث شود تا سواری آن برای سرنشینان ردیف عقب، کمی خشکتر احساس شود. البته در جادههای هموار و نسبتاً صاف، این مورد خیلی به چشم نخواهد آمد و مشتریان این خودروهای نسبتاً اقتصادی را تا حد قابل قبولی راضی نگاه خواهد داشت.
مقایسه طراحی کابین و میزان فضای داخلی
شاید در سایر جنبهها، اختلاف سابرینا پلاس و تارا اتوماتیک V4 چندان زیاد نباشد، اما از لحاظ طراحی داخلی، به قول معروف، فاصله از زمین تا آسمان است. طراحی داخلی قدیمی و نسبتاً بیکیفیت، به همراه ارگونومی نهچندان مناسب، از نقاط ضعف اصلی تارا اتوماتیک به شمار میآید و این مورد کاملاً توی ذوق بسیاری از مشتریان تارا میزند. بهویژه زمانی که کابین تارا با یک محصول همرده چینی، نظیر سابرینا پلاس، مقایسه شود، آن وقت ضعفهای داخلی تارا بیشتر به چشم میآید.
کابین سابرینا پلاس از یک طراحی سوار بر گرایشهای روز سود میبرد که در آن المانهای مدرنی مثل نمایشگرهای بههمچسبیده، غربیلک فرمان خوشدست همراه با کلیدهای گردان روی فرمان، دریچههای تهویه زیبا و باوقار، ارگونومی مناسب صندلیها و جانمایی علمی کلیدها باعث شده تا کاربر حاضر در صندلیهای ردیف جلو، لذت بهمراتب بیشتری ببرد و راننده هم از کار با ادوات داخلی سابرینا پلاس، رضایت بالاتری داشته باشد.
فرم صندلیهای سابرینا پلاس نیز نسبت به تارا راحتی بیشتری دارد و به نظر میرسد که حمایت بهتری از بدن کاربر هنگام دور زدنهای سریع انجام دهد. در مورد سطح کیفی متریال هم سابرینا پلاس رتبه بهمراتب بالاتری کسب میکند و مواد بهکاررفته در داشبورد و رودریهای آن، نسبت به پلاستیکهای خشک داشبورد تارا، کاملاً لوکستر و باکیفیتتر احساس میشود.
اما میزان فضای داخلی این دو خودرو تقریباً برابر و مناسب حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال با قد حدود ۱۸۵ سانتیمتر است که بهویژه در ردیف عقب، میتواند رضایت خاطر افراد بلندقد را جلب کند. البته از این جهت هم میتوان گفت که سابرینا کمی نسبت به تارا فضای بیشتری در دسترس کاربران ردیف دوم قرار میدهد و در مجموع، کابین آن راحتتر احساس میشود.
از لحاظ حجم صندوق، باید گفت که تارا اتوماتیک حدود ۶۴۰ لیتر گنجایش دارد و از این جهت، نسبت به سابرینا پلاس با فضای صندوق ۴۳۰ لیتری برتری دارد.
مقایسه آپشن های سابرینا پلاس با تارا اتوماتیک V4
سابرینا پلاس به دلیل برخورداری از آپشنهای مهمی نظیر رادار خطخوان، رادار هشدار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه، نسبت به تارا اتوماتیک برتری کیفی در بخش آپشنها دارد، اما از لحاظ تعداد آپشنها در مقایسه با تارا اتوماتیک ضعف نشان میدهد و فاقد مواردی مثل تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو، کیک سنسور (سنسور پا برای باز شدن درِ صندوق) و سنسور باران است که همگی در تارا اتوماتیک V4 یافت میشوند.
البته این نکته را هم باید بدانید که احتمال تغییر در سطح آپشنهای خودروهای بازار، بهویژه مدلهای مونتاژی وارداتی، وجود دارد و شاید هنگام عرضه به مشتریان، تغییراتی در سطح آپشنهای سابرینا پلاس ایجاد شود.
نتیجهگیری: سابرینا پلاس ارزندهتر است یا تارا اتوماتیک V4؟
مقایسه تارا اتوماتیک V4 با سابرینا پلاس یک رقابت نزدیک از لحاظ فنی به شمار میرود، اما در دیگر بخشها، اختلافات زیادی بین دو خودرو مشاهده میشود. سابرینا پلاس دیار خودرو بهراحتی میتواند از لحاظ طراحی ظاهری، طراحی داخلی، کیفیت ساخت کابین و ادوات داخلی، و همچنین کیفیت ساخت فنی، تارا اتوماتیک V4 را شکست دهد.
اما تارا اتوماتیک یک خودروی پرفروش در بازار ایران است که لوازم بدنه و قطعات فنی آن با قیمت ارزانتر و وفور بیشتر در بازار یافت میشود. بنابراین، مشتریانی که ریسکپذیری کمتری دارند، بهتر است به سراغ تارا اتوماتیک V4 بروند و خیلی خود را درگیر خودروهای جدید چینی و دردسرهای نگهداری از آنها نکنند.
خدمات گسترده پس از فروش ایرانخودرو و اشتراک فنی موتور و گیربکس تارا اتوماتیک با بسیاری دیگر از خودروهای پرفروش بازار باعث میشود تا مالک این ماشین ایرانی دغدغه زیادی برای تأمین قطعات و یافتن تعمیرکاران ماهر نداشته باشد. اما قطعاً خودروهایی با تیراژ پایین، نظیر سابرینا پلاس، از این جهت مالکان خود را با دردسرهای بیشتری روبهرو میکنند. به همین دلیل هم معمولاً خرید و فروش آنها در بازار آزاد نسبت به محصولات پرفروش همچون تارا، سختتر صورت میگیرد و دیرتر به پول نقد تبدیل میشود.
بنابراین، اگر به دنبال یک سدان جدید با طراحی بهروز و کیفیت ساخت بالا هستید تا از خودروهای قدیمی داخلی فاصله بگیرید، سابرینا پلاس میتواند گزینهای جذاب در این کلاس باشد. اما اگر همچنان پاشنه درِ شما روی همان لولای قدیمی میچرخد و میخواهید یک خودروی داخلی با دردسر نگهداری پایین و فرایند فروش راحتتر را خریداری کنید، قطعاً تارا اتوماتیک بهترین گزینه در این میان است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
سیودومین نمایشگاه قرآن
-
ایرانیها در نوروز بیشتر به کدام شهرها سفر میکنند؟
-
تداوم تیره روزیهای بورس پس از استیضاح همتی
-
تکذیب واردات برنج فاسد به کشور
-
هزینه نمایش وب سایت شما در رتبههای برتر چقدر است؟
-
خطر تعطیل سیاست
-
راز درخشش لوکاکو؛ 9 کیلو کاهش وزن
-
صدها غیرنظامی در آفریقا، قربانی حملات پهپادهای ارزان قیمت
-
«ببعی قهرمان» در پلتفرمهای برتر روسیه اکران شد
-
کشف سه قبضه سلاح گرم از مخفیگاه یک شرور
-
صدای فوق العاده نوجوان نانوا اهل اصفهان
-
قیمت نهایی گلکسی S25 اج سامسونگ مشخص شد
-
شروع تمرین پرسپولیس برای ملوان با یک مصدوم
-
دوئل سردار آزمون و ستاره امارات در لیگ قهرمانان
-
کلکل جالب دو خانواده مطرح قرائت جهان اسلام در تلاوت سوره بلد
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

تکذیب واردات برنج فاسد به کشور
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 18:05:00

هزینه نمایش وب سایت شما در رتبههای برتر چقدر است؟
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 17:52:11

این افراد مشمول سود سهام عدالت نمیشوند
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 17:46:00

چگونه بهترین هتل را در یزد رزرو کنیم؟
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 17:34:58

قتل رفیق بهخاطر سرقت گوشی
دوشنبه 20 اسفند 1403 - 17:33:00