چهارشنبه 22 اسفند 1403 - 21:46

کد خبر 838512

پنج‌شنبه 23 اسفند 1403 - 20:01:00


10 ویژگی خودروهای قدیمی که استفاده از آن‌ها ممنوع شده است


پدال/ طراحی وسایل نقلیه با گذشت زمان تغییر کرده و بر اساس ضروریات زمانه تطبیق می‌یابد. خودروها از نظر ایمنی و مصرف سوخت بهبود پیدا می‌کنند و در سال‌های اخیر نیز شاهد توسعه محصولات برقی هستیم. پیشرفت تکنولوژی و تغییر سلیقه خریداران باعث می‌شود طراحی خودروها و ویژگی‌های بکار رفته در آن‌ها دستخوش تغییر شود اما گذشت زمان همیشه با خودروها مهربان نیست! باید اذعان کرد خودروسازان بسیاری از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی را فقط به خاطر وجود تکنولوژی در زمان خود ارائه می‌کنند. برخی از این ویژگی‌ها به حدی پیشرفته هستند که کاربرد خاصی ندارند و جزو ضروریات یک خودرو به شمار نمی‌روند. البته از طرفی هم ویژگی‌های زیادی وجود دارند که به بنا به دلایل گوناگون از خودروها حذف می‌شوند. گاهی اوقات دلیل حذف این ویژگی‌ها عدم استقبال مشتریان است درحالی‌که دلیل دیگر هم به هزینه‌های بالای تولید مربوط می‌شود. همچنین تغییرات در قوانین و استانداردهای ایمنی نیز می‌تواند باعث حذف برخی ویژگی‌ها از خودروها شود. در ادامه شما را با ۱۰ ویژگی خودروهای قدیمی که استفاده از آن‌ها ممنوع شده است آشنا خواهیم کرد.

۱۰ ویژگی خودروهای قدیمی که از استفاده از آن‌ها ممنوع است
اگزوزهای پر سر و صدا

سیستم اگزوز اکثر خودروهای درون‌سوز باعث خروج گازهای آلاینده از خودرو می‌شود اما در برخی خودروها اگزوز بخش مهمی از طراحی آن‌هاست. سازندگان کیت‌های هاترود و طرفداران خودروهای کلاسیک از صدای زیاد اگزوزها لذت می‌برند و صدای اگزوز تعریف کننده هویت بسیاری از خودروهاست؛ اما این موضوع به کلی تغییر کرده و با توجه به قوانین تولید صدای بسیاری از کشورها امکان استفاده از اگزوزهای پر سر و صدا وجود ندارد. برای مثال در کالیفرنیا، حداکثر صدای تولیدی یک خودرو نمی‌تواند بیشتر از ۹۵ دسی‌بل باشد.

چراغ‌های پاپ آپ

چراغ‌ها برای رانندگی در شب عنصری حیاتی هستند و اگر نتوانید جاده را ببینید امکان رانندگی ایمن وجود نخواهد داشت. با پیشرفت تکنولوژی شاهد بهبود نوردهی خودروهای جدید هستیم اما در برهه‌ای از زمان شاهد تولید خودروهایی بودیم که چراغ‌های جلوی آن‌ها در زمان عدم استفاده پنهان می‌شد. متأسفانه این ویژگی جذاب همیشه ایمن نبوده است. به دلیل قوانین مربوط به ایمنی عابران پیاده، اکثر خودروسازان دیگر چراغ‌های پاپ آپ را نمی‌سازند. هر پانلی با زوایای تیز می‌تواند به عابران آسیب برساند و بنابراین استفاده از آن‌ها ممنوع است. البته همانند هر قطعه دیگری چراغ‌های پاپ آپ نیز با خطر خرابی و عدم باز شدن مواجه بودند و بنابراین این هم یک مشکل دیگر بوده است.

چراغ‌های نئون

یکی دیگر از ویژگی‌های خودروهای قدیمی که دیگر به چشم نمی‌خورد چراغ‌های نئون است. شخصی‌سازی یک خودرو همیشه به معنی تبدیل آن به موشک خیابانی نیست بلکه می‌تواند شامل نصب بلندگوهای اضافی، چراغ‌های متفاوت و… باشد. با اینکه صنعت تیونینگ در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته اما داستان چراغ‌های نئون فرق می‌کند. البته باید دانست ممنوعیت استفاده از چراغ‌های نئون در کشورهای مختلف متفاوت است و در حال حاضر برخی ایالت‌های آمریکا همچون واشنگتن و میشیگان استفاده از آن‌ها را ممنوع کرده‌اند.

صندلی‌های تاشوی موقتی

چند نفر به‌صورت هم‌زمان می‌توانند در یک خودرو بنشینند؟ این سؤال اشتباه است. سؤالی که باید از خودروسازان پرسید این است: چند نفر به‌صورت هم‌زمان و ایمن می‌توانند در یک خودرو بنشینند؟ صندلی‌های تاشوی موقتی که در خودروهای کلاسیک دیده شده‌اند به‌صورت تاشو از جای خود بیرون می‌آمدند و خارج از بدنه اصلی قرار داشتند و چیزی بیشتر از اسکلت صندلی و یک پوشش پارچه‌ای ساده روی آن نبودند. جالب اینکه در حال حاضر قانون مشخصی برای حذف این نوع صندلی وجود ندارد اما خودروسازان به دلیل فروش بسیار پایین استفاده از چنین صندلی‌هایی را متوقف کردند. آخرین خودروهای مجهز به این نوع صندلی‌ها در سال ۱۹۳۹ عرضه شدند هرچند در بریتانیا تا یک دهه دیگر هم دوام آوردند.

سپرهای کرومی بزرگ

برخی ویژگی خودروهای قدیمی دو بار ممنوع شده‌اند. سپرهای کرومی زمانی جزو عناصر طراحی وسایل نقلیه بودند اما این سپرها علیرغم زیبایی خود حفاظت کمی از خودرو به عمل می‌آوردند. در دهه ۷۰ میلادی بود که قوانین ایمنی جدیدی برای استحکام سپرها در زمان برخورد با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت تعیین گردید. سپرها باید منعطف‌تر می‌شدند و حفاظت بیشتری را ایجاد می‌کردند و به همین خاطر سپرهای کرومی جای خود را به متریال جدیدی دادند. البته بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا، خودروهای تولیدی در این قاره نباید از پوشش کرومی برای هیچ‌یک از قطعات خود استفاده کنند. دلیل آن هم به سمیت کروم و آلایندگی‌های موجود مربوط می‌شود چراکه در درازمدت می‌تواند باعث سرطان ریه شود. قرار است در آمریکا نیز استفاده از این ماده تا سال ۲۰۳۹ ممنوع شود.

آینه‌های روی گلگیر

آینه‌ها عنصر حیاتی ایمنی خودرو هستند و به افزایش میدان دید کمک می‌کنند اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بتوانید آن‌ها را با توجه به موقعیت خود روی صندلی تنظیم کنید. اکثر آینه‌های جانبی در گوشه شیشه‌های جلو نصب می‌شوند اما در برهه‌ای از زمان شاهد نصب این آینه‌ها روی گلگیر و در فاصله‌ای بیشتر از راننده بودیم. اگرچه با چنین طراحی‌ای نقاط کور آینه‌ها کاهش می‌یافت اما قانون‌گذاران به گونه دیگری فکر می‌کردند. بر اساس قوانین این کشور، آینه‌های جانبی باید قابلیت تنظیم مستقیم از صندلی راننده و در چپ و راست و بالا و پایین را داشته باشند.

جاسیگاری و فندک

هرچقدر زمان می‌گذرد افراد بیشتری به خطرات سیگار کشیدن پی می‌برند. اگرچه کشیدن سیگار برای افراد بزرگ‌سال ممنوع نیست اما قوانین زیادی برای تشویق افراد به ترک این ماده مضر تصویب شده است. در برخی خودروهای قدیمی جاسیگاری و فندک جزو ویژگی‌های پیش‌فرض بود اما هم‌اکنون استفاده از آن‌ها در خودروها منسوخ شده است. در برخی ایالت‌های آمریکا کشیدن سیگار در خودرویی که کودک درون آن نشسته ممنوع است و در برخی ایالت‌ها نیز استعمال دخانیات در خودروهای دولتی و شرکتی منع قانونی دارد. به منظور کاهش مصرف دخانیات، جاسیگاری و فندک در بسیاری از خودروهای امروزی نصب نمی‌شود.

تلفن فابریک خودرو

پرت شدن حواس راننده حین رانندگی بسیار خطرناک است و راه‌های زیادی نیز وجود دارد که به این موضوع دامن می‌زند. صحبت کردن با سرنشینان دیگر و حتی افراد خارج از خودرو جزو خطرناک‌ترین راه‌های پرت شدن حواس است. تلفن نقش زیادی در ارتباط افراد با یکدیگر دارد و در چند دهه گذشته شاهد نصب تلفن فابریک در کابین برخی خودروها بوده‌ایم. با ظهور تلفن همراه استفاده از تلفن داخل کابین منسوخ شد هرچند قوانینی نیز برای ممنوعیت نصب این ویژگی در خودروها وجود دارد چراکه باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود.

مانیتور روی پشت‌سری

راز تاریک رانندگی این است که پس از مدتی و به ویژه در سفرهای طولانی خسته‌کننده می‌شود. شما به‌طور مداوم باید به جاده نگاه کنید و حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند باعث بروز حادثه شود. کمی سرگرمی می‌تواند حال شما را بهتر کند اما این کار شاید به قیمت جانتان تمام شود. بسیاری از خودروها دارای مانیتورهای پشت‌سری بوده‌اند اما این تجهیزات دیگر در خودروهای مدرن دیده نمی‌شوند. دلیل اصلی این امر به منسوخ شدن آن‌ها بازمی‌گردد چراکه گوشی‌های هوشمند به عنوان یک دستگاه سرگرمی پرتابل عمل می‌کنند و بسیاری از سرویس‌ها را در خود دارند. دلیل مهم بعدی هم ایمنی راننده و سرنشینان بوده چراکه می‌تواند حواس‌پرتی راننده را در پی داشته باشد.

ستون‌های A نازک

همه خودروها دارای ستون‌هایی هستند که سقف را جای خود نگه می‌دارد. دو ستون جلویی که شیشه جلو را احاطه کرده‌اند ستون A نام دارند و طبیعی است که استحکام بالای آن‌ها برای حفظ انسجام ساختاری خودرو حیاتی خواهد بود. ستون A گران‌ترین بخش بدنه است و علاوه بر حفظ موقعیت سقف از درها و سایر بخش‌های خودرو پشتیبانی می‌کند. این ستون‌ها باید از مواد بادوام و مقاوم ساخته شوند اما در برهه‌ای از زمان بسیار کم‌عرض و نازک بودند و اگرچه طراحی زیباتری را به ارمغان می‌آوردند و میدان دید راننده را بیشتر می‌کردند اما تغییر در قوانین تصادفات باعث شد خودروسازان مجبور به افزایش پهنای ستون‌های A شوند. البته خودروسازان مجبور هستند توازنی بین میدان دید بهینه راننده و پهنای ستون A ایجاد کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط