شنبه 28 مهر 1403 - 02:58

کد خبر 84078

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 15:10:00


رؤیای دیرینه اجرای بازی‌های ویندوز روی مک با ابزار جدید اپل محقق می‌شود


زومیت/ به‌نظر می‌رسد اپل سرانجام اجرای بازی در macOS را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.
 
اگر امیدوار هستید بازی‌های ویندوزی بیشتری برای مک دردسترس قرار گیرند، این رؤیا احتمالاً به‌زودی محقق خواهد شد. اپل در کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان خود، خبرهای مهمی برای توسعه‌دهندگان بازی داشت زیرا به‌لطف ابزار جدید این شرکت که به Poroton شباهت دارد، امکان اجرای جدیدترین بازی‌های ویندوزی مبتنی‌بر DirectX 12 را روی macOS فراهم می‌کند.

اپل ابزار جدیدی برای پورت کردن بازی‌های ویندوزی برای مک توسعه داده که روش عملکرد آن مثل کاری است که Valve با Proton و کنسول دستی استم دک انجام داد. ابزار جدید اپل از کد منبع CrossOver بهره می‌برد؛ راهکار مبتنی‌بر Wine که برای اجرای بازی‌های ویندوز روی macOS مورداستفاده قرار می‌گیرد. ابزار مذکور بازی‌های ویندوزی را برای اجرا در macOS ترجمه می‌کند و توسعه‌دهندگان می‌توانند نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای از بازی ویندوزی موردنظرشان را روی مک اجرا کنند و بدین‌ترتیب قبل‌از انتقال کامل، عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهند.

اجرای بازی روی مک از گذشته میان جامعه‌ی گیمرهای ویندوزی دست‌مایه‌ی طنز قرار گرفته و البته بازی‌هایی مثل Resident Evil Village و No Man’s Sky در این میان استثنا هستند و تا حد زیادی نادیده گرفته شده‌اند.

آیشواریا سرینیواسان، مدیرپروژه‌ی مهندسی توضیح می‌دهد بازی ابزار جدید اپل، محیط شبیه‌سازی را برای اجرای بازی‌های ویندوزی اصلاح‌نشده در مک فراهم می‌کند. این راهکار برای درک سریع از تأثیر استفاده از ویژگی‌های گرافیکی و پتانسیل عملکرد بازی هنگام اجرا روی مک کاربرد دارد.
 
ابزار پورت بازی اپل، حتی از بازی‌های مبتنی‌بر DirectX 12 مثل The Medium پشتیبانی می‌کند و سرینیواسان روش اجرای بازی را ازطریق لایه‌ی ترجمه‌ی اپل، توضیح داده است. درست مثل راهکار ترکیب Wine و Poroton برای ایجاد لایه‌ی نرم‌افزاری ترجمه‌ی APIهای ویندوز به لینوکس، اپل در اقدامی مشابه، APIهای ویندوز را به APIهای Metal خود ترجمه می‌کند.

ابزار جدید اپل، دستورالعمل‌های x86 مبتنی‌بر اینتل و APIهای ویندوز را برای تراشه‌های اختصاصی اپل ترجمه می‌کند. APIهای مربوط به کیبورد، ماوس، ورودی کنترلر، پخش صدا، شبکه، فایل سیستم و Direct3D همگی به APIهای مرتبط در macOS ترجمه می‌شوند.

نتیجه‌ی استفاده از ابزار جدید اپل، اجرای بازی‌های ویندوزی روی macOS بدون نیاز به پورت یا تغییر است. غول فناوری اهل کوپرتینو می‌گوید ابزار موردبحث بیشتر برای ارزیابی بازی‌ها قبل‌از انتقال کامل به سیستم‌عامل مک طراحی شده اما هیچ مانعی برای نصب و استفاده از آن برای انتقال بازی‌ها روی مک وجود ندارد.

مسئله‌ی بزرگ، دقیقاً روش اجرای بازی‌های ویندوزی روی macOS با ابزار جدید اپل است. درواقع تا زمانی‌که توسعه‌دهندگان پورت‌های خود را نسازند، اکثر بازی‌ها برای اجرا در مک بهینه نمی‌شوند و بدین‌ترتیب مشکلاتی در عملکرد آن‌ها وجود خواهد داشت. کاربران ردیت قبلاً Cyberpunk 2077 را روی مک‌بوک پرو M1، بازی Diablo IV را روی مک‌بوک پرو M1 Max و Hogwarts Legacy را روی مک‌بوک پرو M2 Max اجرا کرده‌اند. نتایج اولیه‌ با وجود برخی محدودیت‌های آشکار در عملکرد، واقعاً امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند.

 CodeWeavers اوایل ماه جاری، خبر پشتیبانی CrossOver Mac از DirectX12 را اعلام کرد. البته این شرکت هشدار داد با وجود پیشرفت‌های متعدد، کلید واحدی برای پشتیبانی کامل از DirexctX12 روی macOS وجود ندارد.

مردیث جانسون، مدیرمحصول CrossOver در پستی وبلاگی توضیح داد: «برای اجرای Diablo II Resurrected مجبور شدیم بسیاری از اشکالات مربوط به MoltenVK و SPIRV-Cross را برطرف کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم این مورد برای سایر بازی‌های مبتنی‌بر DirectX12 نیز وجود داشته باشد. ما باید پشتیبانی را براساس هرعنوان اضافه کنیم و هر بازی احتمالاً چندین باگ خواهد داشت.»

به‌هر حال، ابزار جدید اپل همچنان جذاب به‌نظر می‌رسد. این شرکت اغلب از عملکرد قدرتمند هسته‌های گرافیکی تراشه‌های M1 و M2 صحبت کرده و در WWDC ۲۰۲۳ نیز تراشه‌ی M2 Ultra را با حداکثر ۷۶ هسته‌ی گرافیکی معرفی کرد که ۳۰ درصد نسبت‌به M1 Ultra سریع‌تر است. البته هنوز عملکرد این تراشه‌ی جدید را در اجرای بازی‌های مک مشاهده نکرده‌ایم.
ورج می‌نویسد، انتقال بازی‌های ویندوز به مک برای توسعه‌دهندگان فرآیند آسانی نیست و معمولاً بدین‌منظور باید مراحل پیچیده‌ای مثل کامپایل مجدد کد منبع، تبدیل شیدرهای سفارشی، پیاده‌سازی مجدد زیرسیستم گرافیکی، تبدیل صدا، ورودی و رند HDR را انجام دهند. اگر توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های متعدد را هدف قرار دهند، می‌توانند از موتور بازی‌سازی چندپلتفرمی استفاده کنند تا پیچیدگی‌های اجرای بازی روی مک کاهش یابد. البته حتی درصورت استفاده از این نوع موتورهای بازی‌سازی، اجرای بازی‌ها روی macOS نیازمند اشکال‌زدایی و بهینه‌سازی است.

ابزار جدید اپل به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بفهمند برای پورت کردن، رفع اشکالات و بهینه‌سازی بازی‌های خود برای macOS، چقدر کار نیاز است. این ابزار همچنین امکان تبدیل خودکار شیدهای پردازنده‌های گرافیکی به شیدرهای Metal را دارد و درنتیجه زمان پورت کردن بازی‌های ویندوزی برای مک را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نسخه‌ی سونوما macOS، اکنون حالت جدیدی برای بازی ارائه می‌دهد. ازطرفی بازی‌ساز معروف، هیدئو کوجیما در رویداد WWDC ۲۰۲۳ اعلام کرد Death Stranding Director’s Cut به macOS خواهد آمد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط