سه‌شنبه 06 فروردین 1404 - 01:30

کد خبر 849330

یک‌شنبه 04 فروردین 1404 - 15:01:00


رشد فروش فورد ماستنگ Mach-E نسبت به نسخه بنزینی


خودرو نویس/ نسخه الکتریکی ماستنگ Mach-E نزدیک به هشت هزار دستگاه بیشتر از نسخه بنزینی فروخته است. فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی فورد افزایش یافت، اما رشد خودروهای بنزینی تقریبا ثابت بود.

با توجه به توقف تولید دو مدل دوج چلنجر و شورولت کامارو، فورد ماستنگ آخرین خودروی عضلانی واقعی خط تولید فورد تنها مانده است. شاید تصور کنید که این وضعیت باید باعث افزایش فروش ماستنگ شده باشد. به هر حال، این خودرو اکنون تنها گزینه موجود در بازار خود است، اما برخلاف این انتظار، ماستنگ در سال اخیر بدترین سال فروش خود را تجربه کرده است.

نفس‌های آخر فورد ماستنگ بنزینی!
نکته ناراحت‌کننده برای علاقه‌مندان مدل کلاسیک این مدل، نسخه تمام الکتریکی ماستنگ Mach-E فروش بیشتری نسبت به خودروی کلاسیک اسپرت ماستنگ داشت و رسما به پرفروش‌ترین خودرو با نام «ماستنگ» تبدیل شد. البته که از دید همین علاقه‌مندان و عشاق خودروهای عضلانی بنزینی، این نسخه یک ماستنگ واقعی نیست.

فروش فورد ماستنگ در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. در سال ۲۰۲۲، خودروی عضلانی فورد به پایین‌ترین حد فروش خود رسید و فقط ۴۷ هزار و ۵۶۶ دستگاه فروش داشت. این میزان فروش به راحتی از شورولت کامارو بیشتر بود، اما همچنان در مقایسه با دوج چلنجر قدیمی‌تر کمی عقب بود. در سال ۲۰۲۳، فورد تاج فروش خودروهای عضلانی را با فروش  ۴۸ هزار و ۶۰۵ دستگاه پس گرفت. اکنون، اوضاع دوباره به طور جدی در جهت نادرست حرکت می‌کند.

برای کل سال ۲۰۲۴، فورد فقط ۴۴ هزار و ۳ دستگاه از نسخه بنزینی ماستنگ فروخت که نشان‌دهنده کاهش ۹.۵ درصدی نسبت به سال قبل است. به طور صریح‌تر، دو سال از بدترین سال‌های فروش ماستنگ در تاریخ در سه سال گذشته رخ داده است. فورد هیچ برنامه واضحی برای معکوس کردن این روند ارائه نکرده است، اما اگر بخواهد میراث ماستنگ را زنده نگه دارد، باید سریعا اقدام کند.

ماستنگ برقی وارد می شود
فصل چهارم سال، مشکل بزرگی برای فروش فورد ماستنگ بوده و شبیه به آخرین فصل فروش شورولت کامارو به نظر می‌رسد. این ممکن است یک مسئله جدی باشد، اما خوشبختانه در حال حاضر، نسخه الکتریکی و کراس‌اوور ماستنگ Mach-E به حفظ و تقویت خط تولید برند کمک می‌کند.

در سال ۲۰۲۳ فورد ۴۰ هزار و ۷۷۱ دستگاه از ماستنگ Mach-E را فروخت. با گذشت زمان به سال ۲۰۲۴، فروش به ۲۶.۹ درصد افزایش یافت و به ۵۱ هزار و ۷۴۵ دستگاه واحد رسید. مشوق‌های سخاوتمندانه فورد احتمالا نقش بزرگی در این افزایش داشته‌اند، اما همچنان این میزان فروش یک دستاورد چشمگیر محسوب می‌شود.

موفقیت ماستنگ Mach-E حتی از مدل‌های دیگر محبوب فورد مانند فورد رنجر (با فروش ۴۶ هزار و ۲۰۵۵ دستگاه و افزایش ۴۲.۹ درصد) و فورد F-150 Lightning (با فروش ۳۳ هزار و ۵۱۰ دستگاه و افزایش ۳۸.۷ درصد) نیز فراتر رفت. همچنین، این محصول از هر مدل لینکلن نیز بیشتر فروخته شد. هرچه که درباره نام ماستنگ Mach-E بگویند یا آن را یک محصول واقعی فورد ندانند، افزایش فروش این نسخه نشان‌دهنده یک منبع موفقیت برای فورد است.

ماستنگ Mach-E و نقطه‌ای درخشان در خط تولید فورد
ماستنگ Mach-E تنها مدل فورد نبود که رشد قابل توجه داشت. فورد اکسپولرر همچنان به عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند سه‌ردیفی آمریکا با ۱۹۴ هزار و ۹۴ دستگاه واحد فروخته شده به سلطنت خود ادامه داد که افزایشی متعادل، اما ثابت یعنی ۳.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ داشته است. مدل محبوب و مقاوم فورد برانکو نیز با ۱۰۹ هزار و ۱۷۲ دستگاه، افزایش فروش ۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته است. مدل پیکاپ ماوریک با فروش برجسته ۱۳۱ هزار و ۱۴۲ دستگاه و رشد چشمگیر ۳۹.۴ درصد نیز سال فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد.

در میان تمامی مدل‌های فورد، خودروهای الکتریکی و هیبریدی بیشترین افزایش فروش سالانه را ثبت کردند. فروش خودروهای الکتریکی ۳۴.۸ درصد افزایش یافت، خودروهای هیبریدی (فورد و لینکلن) ۴۰ درصد رشد کردند، اما خودروهای با موتور احتراق داخلی (فورد و لینکلن) فقط ۰.۲ درصد افزایش فروش داشتند.

در مجموع، برند فورد در سال ۲۰۲۴ افزایش فروش نسبتا متعادلی به میزان ۳.۱ درصد را ثبت کرد و از یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۹۴ دستگاه تحویل داده شده در سال ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۹۷۴ هزار و ۹ دستگاه در سال ۲۰۲۴ رسید.

با وجود این رشد نسبی، افزایش فروش چشمگیر فورد ماستنگ Mach-E باعث خبرساز شدن این برند شد. دستاوردی که برای اولین بار در تاریخ رخ می‌دهد و نسخه کراس‌اوور الکتریکی این مدل عضلانی را بیش از پیش در تیتر خبرها خواهد آورد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط