شنبه 28 مهر 1403 - 13:06

کد خبر 85011

جمعه 19 خرداد 1402 - 15:01:40


بازار کارت‌های گرافیک دسکتاپ در سرازیری سقوط


شهر سخت افزار/ موسسه Jon Peddie Research به تازگی گزارش خود در مورد میزان فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ در سه ماهه نخست از سال 2023 میلادی را منتشر کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در این مدت کمترین میزان فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ در دهه‌های اخیر به ثبت رسیده است و شرکت انویدیا نیز هم اکنون سهم 84 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

بنا به گزارش منتشر شده از سوی Tomshardware و به نقل از موسسه Jon Peddie Research، میزان فروش کارت‌های گرافیک رده دسکتاپ و عرضه شده برای سیستم‌های خانگی در سه ماهه نخست از سال 2023 میلادی همچنان رو به کاهش بوده است و میزان کارت‌های به فروش رفته را می‌توان در دهه‌های اخیر به عنوان کمترین میزان معرفی کرد. در گزارش این موسسه، استفاده تولید کنندگان سیستم‌های خانگی و خرده فروشی‌ها از انبار موجودی خود و همچنین توقف عرضه بسیاری از محصولات توسط انویدیا و AMD به عنوان مهم‌ترین دلایل این اتفاق مطرح شده است.

براساس اطلاعاتی که ساعاتی پیش از سوی موسسه Jon Peddie Research یا JPR منتشر شد، میزان فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ در سه ماهه اول از سال 2023 چیزی در حدود 6.3 میلیون واحد بوده است که نسبت به سه ماهه آخر از سال 2022 میلادی کاهش 12.6 درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 38.2 درصدی را نشان می‌دهد. داده‌های تاریخی و جمع آوری شده توسط این موسسه نشان می‌دهد که 6.3 میلیون کارت گرافیک فروخته شده در این سه ماهه کمترین میزان در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

در این گزارش اعلام شده است که کاهش فروش سیستم‌های خانگی به دلیل نگرانی از تورم و اخراج قابل توجه نیروهای کار و همچنین خرید محصولات نسل قبل توسط کاربران به دلیل کاهش عرضه محصولات نسل جدید توسط تولید کنندگان سبب شده است که میزان فروش کارت‌های گرافیک به میزان قابل توجهی کم شود.

این موسسه ادامه کاهش فروش کارت‌های گرافیک در سه ماهه دوم از سال 2023 را پیش‌بینی و اعلام کرده است که تا سه ماهه سوم انتظار ندارد وضعیت این بازار بهبود پیدا کند. البته این موسسه وضعیت بازار کارت‌های گرافیک دسکتاپ در سال 2023 را هم چندان مطلوب توصیف نکرده اما اعلام کرده است که آنطور که پیش‌بینی می‌شد این وضعیت نامناسب نیست.

در بخش دیگری از این گزارش به سهم سه شرکت انویدیا، AMD و اینتل از بازار کارت‌های گرافیک دسکتاپ اشاره شده است. براساس این گزارش انویدیا هم اکنون با سهم 84 درصدی از این بازار، بزرگ‌ترین تولید کننده کارت‌های گرافیک دسکتاپ محسوب می‌شود. این شرکت در سه ماهه نخست امسال چیزی در حدود 5.29 میلیون کارت گرافیک را برای سیستم‌های خانگی فروخته است. این میزان نیز در ماه‌های اخیر یکی از کمترین‌ها محسوب می‌شود.

AMD نیز با فاصله فراوان از انویدیا، دومین تولید کننده بزرگ کارت‌های گرافیک دسکتاپ در دنیا نام دارد. این شرکت در سه ماهه اول از سال 2023 چیزی در حدود 0.76 میلیون کارت گرافیک را تولید و به فروش رسانده است و سهم 12 درصدی از این بازار را در اختیار دارد. این گزارش سهم اینتل از این بازار را هم 4 درصد توصیف کرده است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط