چهارشنبه 07 فروردین 1404 - 08:07

کد خبر 850239

چهارشنبه 14 فروردین 1404 - 09:01:00


لانگ بو 2025 معرفی شد؛ اسپرت برقی با وزن 995 کیلوگرم!


پدال/ یک شرکت انگلیسی موفق به ساخت خودروی برقی سبک‌وزن با توانایی‌های جذاب شده است. لانگ‌بو اسپیدستر ۱۱۰ هزار دلار و مدل رودستر ۸۴ هزار دلار قیمت دارد.  نام رودستر برا این خودرو در واقع طعنه‌ای به تسلا و ایلان ماسک است.

لانگ بو در دو نسخه‌ی سقف فلزی و اسپیدستر، توسط مغزهایی ساخته شده‌ است که قبلاً در تسلا، پولستار، لوسید، اوبر و BYD کار می‌کردند.

اسپیدستر (بدون سقف و شیشه جلو) با تیراژ تولید۱۵۰ دستگاه، وزن ۸۹۵ کیلوگرم و توان پیمایش  ۴۵۰ کیلومتر، ۱۱۰ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو دیفرانسیل عقب است و سازنده ادعا می‌کند در ۳/۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

برای کسانی که علاقه‌ای به خوردن زنبورها حین رانندگی ندارند، مدل رودستر به زودی عرضه می‌شود که در واقع یک کوپه دو در و دو صندلی با سقف ثابت است. این مدل نسبت به اسپیدستر، حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است، اما عملکرد فنی مشابه فراهم می‌کند. . قیمت لانگ بو  رودستر  ۸۴ هزار دلار خواهد بود.

لانگ‌بو موتورز حاصل ذهن مهندسان بریتانیایی دنیل دیوی و مارک تاپسکات است. پس از موفقیت در صنعت خودروهای برقی، آن‌ها تمام سرمایه خود را صرف ایجاد یک شرکت مخصوص سوپراسپورت برقی کردند. ظاهرا آن‌ها از این که هیچ شرکت دیگری به این موضوع توجهی نمی‌کرد، عصبانی بودند.

مارک توضیح می‌دهد:

من قبلاً طراحی و ساخت خودروهای لوتوس را انجام می‌دادم، اما متوجه شدم که آینده متعلق به خودروهای برقی است. چند روز پیش با مدیرعامل سابق لوتوس، فیل پوپهام، صحبت کردم و به او گفتم که این خودرویی است که چینی‌ها اجازه ساخت آن را به لوتوس نمی‌دهند.
دنیل ساده‌تر می‌گوید:

اگر می‌خواهید خودرو بفروشید، آن را ارزان قیمت بسازید. هرچه به شما بگویند، اگر فراری یا بوگاتی یا یک برند شناخته‌شده نیستید، اگر می‌خواهید خودرو بفروشید، آن را تا حد امکان مقرون‌به‌صرفه بسازید. این‌گونه است که می‌توانید حجم فروش را افزایش دهید. این درسی است که از تسلا و لوسید گرفته‌ایم.
موسسان لانگ بو، درس‌هایی  از خودروهای برقی قبلی آموخته‌اند. مثلا اینکه سعی نکنند همه چیز را خودشان بسازند. تجهیزات پیچیده‌ای مثل باتری‌ها، موتورها و ترمزها (که همه توسط نرم‌افزارهای ویژه به هم متصل می‌شوند) می‌توانند از جای دیگری تهیه شوند. پاسخ لانگ‌بو این است که از کتاب بازی موفق خودروهای اسپورت بریتانیایی الهام بگیرد. همه آن‌ها را به دیگران بسپارید. این روش برای کاترهام و آریل جواب داده است. برای الیزه نیز تقریباً سه دهه جواب داد.

دنیل می‌گوید:

گر با یک خودروی مبتنی بر نرم‌افزار شروع کنید، در واقع موتورها، باتری‌ها و اینورترها به صورت پلاگ اند پلی (plug-and-play) خواهند بود. اگر به دنبال صفر تا صد ۱.۹ ثانیه نیستید، مجبور نیستید هر ولت برق را از مواد شیمیایی داخل باتری بیرون بکشید. ما یک موتور ۲۴۰ کیلوواتی داریم: ۱۲ تا ۱۵ موتور برقی وجود دارند که می‌توانیم از بازار خریداری کنیم. ما به‌طور شخصی با همه شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان بزرگ نیمه‌دولتی چین روابط خوبی داریم.
در حال حاضر، قراراست از سلول‌های نیکل-کادمیوم ۲۱۷۰ برای تغذیه یک موتور ۲۴۰ کیلوواتی (۳۲۲ اسب بخار) استفاده شود، با این امکان که نسخه دو موتوره در آینده رونمایی باشد. طراحی ماژولار و قابل تعویض است: تغییر موتورها، نوع باتری یا قدرت خروجی نیاز به بازسازی اساسی ندارد — درست مانند کاترهام که موتورهای Rover K-Series را به فورد تغییر داد، یا آریل که از موتورهای طبیعی‌تنفس VTEC به موتورهای توربوشارژ هوندا مهاجرت کرد.

برای کنترل هزینه‌ها، هیچ ساختار کربنی فانتزی یا پنل‌های کربنی مثل مک‌لارن برای لانگ بو وجود ندارد. ساختار بدنه از آلومینیوم است که با پنل‌های کامپوزیتی سبک‌وزن پوشیده شده است. تیم با خوشحالی اشاره می‌کند که جزئیاتی مانند چراغ‌ها و آینه‌ها از قطعات موجود در بازار تأمین می‌شوند، زیرا به‌راحتی می‌توان چند میلیون دلار برای یک مجموعه چراغ خرج کرد، چیزی که مشتری به آن توجهی نمی‌کند و باعث نمی‌شود خودرو بهتر رانده شود.

شرایط رانندگی با لانگ بو به عمد ساده طراحی شده است. فرمان برقی و ترمزهای ضد قفل وجود دارد، اما لانگ‌بو برنامه‌ای برای تعویض دنده‌های پیشرفته مشابه هیوندای آیونیک ۵N یا صداهای فانتزی مثل Star Trek ندارد. دنیل اشاره می‌کند که کریستوفر نولان از صدای موتور تسلا رودستر به عنوان موسیقی پس‌زمینه برای موتورسیکلت بت‌پاد در فیلم شوالیه تاریکی استفاده کرد، بنابراین خودروهای برقی لزوماً نیازی ندارند که با صدای اگزوز مجازی در خیابان‌ها ظاهر شوند تا ترسناک به نظر برسند.

چالش این است که یک شرکت کاملاً جدید خودروی اسپرت برقی را قبل از این که آلپین و لوتوس به فکر جایگزینی A110 و امیرا با خودروهای برقی بیفتند یا پورشه بحث‌برانگیزترین خودروی سال (باکستر و کایمن برقی) را عرضه کند، به مشتری برساند. لانگ‌بو می‌گوید که تا سه ماه آینده، یک نمونه اولیه برای آزمایش کارشناسان خواهد داشت و خودروها را تا سال آینده به دست مالکان خواهد رسید.

چرا لانگ بو رودستر؟
تعریف لانگ‌بو (کمان بزرگ) ساده است: این نام اشاره‌ای به رابطه همزیستی بین یک کماندار و سلاح او دارد. هیچ‌کدام بدون دیگری مرگبار نیستند. این حس دقت و اتصال — هماهنگی بین انسان و ماشین —  الهام‌بخش فلسفه شرکت بوده است.
 
دلیل نام‌گذاری این خودروی اسپورت به نام «رودستر» احتمالا طعنه‌ای کاملاً آشکار به تسلا رودستر جدید است که هنوز به مرحله‌ی تولید نرسیده. دنیل می‌گوید:

بسیاری از مشتریان پیش‌پرداخت‌هایی برای یک رودستر انجام داده‌اند که نمی‌توانند آن را دریافت کنند. بنابراین فکر کردیم اولین رودستر برقی باشیم که پس از تسلا رودستر عرضه می‌شود. اگر مردم می‌خواهند پیش‌پرداخت خود را برای یک خودروی ۲۰۲۰ پس بگیرند و آن را در یک مدل بهتر سرمایه‌گذاری کنند، زودتر به دستشان می‌رسد. آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. رودستر ما خیلی زود به بازار می‌آید.
آیا لانگ‌بو می‌تواند در جایی که بسیاری از استارت‌آپ‌های برقی و سازندگان خودروهای اسپرت بریتانیایی شکست خورده‌اند، موفق شود؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط