یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 11:26

کد خبر 85222

جمعه 19 خرداد 1402 - 21:30:00


فیلم‌های مهم ایرانی که عروسی محور اصلی قصه است


فیلم نیوز/ در بسیاری از فیلم‌های سینمایی عروسی نقش محوری در پیشبرد درام دارد و مراسم عروسی محل ثقل داستان است. تعداد این فیلم‌ها خیلی بالاست و طبیعتا نمی‌توان روی همه آنها دست گذاشت اما به بهانه اکران فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی که با محوریت عروسی ساخته شده، مروری داریم بر مهم‌ترین فیلم‌های مهمی که عروسی در آنها نقش پررنگی دارد .
فیلم‌های مهم دیگری از جمله «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی، «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و … هم شاهد سکانس‌های مهم عروسی هستیم اما عروسی به محور اصلی فیلم تبدیل نشده‌اند.

عروس| بهروز افخمی| 1369
داستان فیلم درباره جوانی به نام حمید است که با تلاش موفق می‌شود با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند. شب عروسی، درحالیکه در راه سفر به ماه عسل هستند، تصادف می‌کنند و این حادثه باعث می‌شود تا رازهایی درباره گذشته حمید فاش شود. بخش‌های ابتدایی فیلم «عروس» در میان جشن و سرور و سرخوشی روایت می‌شود. بعد از آن روی دیگر ماجرا رخ می‌نماید. زمانی که حمید از مهلکه تصادف می‌گریزد و ترس و وحشت جای شور و شوق و هیجان عروسی را می‌گیرد. بهروز افخمی در فیلم عروس از برخی خطوط قرمز سینمای ایران عبور کرد و تصویری واقعی از یک عروس را در سینمای بعد از انقلاب به نمایش گذاشت. ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی، هردو به واسطه بازی در این فیلم، ستاره شدند.

مسافران | بهرام بیضایی | 1371
«مسافران» هشتمین فیلم بلند بهرام بیضایی، داستان مسافرانی است که یک آینه قدیمی را برای یک مجلس عروسی حمل می‌کنند و عده زیادی در تهران، منتظر آنها هستند. مسافران در تصادف اتومبیل می‌میرند. اما بزرگِ خانواده، مرگ آنها را باور ندارد. اما درنهایت مسافران با آینه سرمی‌رسند و عروسی برگزار می‌شود. بیضایی در «مسافران» نگاهی استعاری به مرگ و زندگی دارد. او شب عروسی و آینه‌ای را که در فرهنگ ما جایگاهی ثابت در مراسم عروسی دارد، نماد زندگی معرفی می‌کند. شکنندگی آینه هم نماد مرگ است که با تصادف رقم می‌خورد. در فیلم «مسافران» عروسی به سبک و سیاق مرسوم نمایش داده نمی‌شود اما کل داستان فیلم پیرامون عروسی جریان دارد. در جشنواره فجر بیست‌ویکم شش جایزه ازجمله جایزه ویژه هیئت داوران به این فیلم رسید.

لیلا | داریوش مهرجویی | 1375
مراسم عروسی فیلم «لیلا» یکی از تلخ‌ترین عروسی‌های سینمای ایران است. لیلا که توانایی بارداری ندارد، علی‌رغم خواست همسرش او را مجبور می‌کند به حرف خانواده‌اش گوش دهد و با دختری ازدواج کند و از او بچه بیاورد. لیلا که گمان می‌کند می‌تواند چنین شرایطی را تحمل کند، شب عروسی همسرش خانه را برای عروس و داماد آماده می‌کند اما دیگر نمی‌تواند بماند و همان شب بعد از اینکه شاهد مراسم عروسی است برای همیشه خانه را ترک می‌کند. این سکانس برخالف ظاهرش، شور و شوقی را منتقل نمی‌کند و بازتاب‌دهنده یک حس غمبار است. «لیلا» در جشنواره پانزدهم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و دیپلم افتخار نقش اول زن را به دست آورد و لیلا حاتمی بابت بازی در این فیلم به شهرت رسید.

عروس آتش | خسرو سینایی | 1378
«عروس آتش» نقدی است بر سنت‌های دست‌وپاگیر.داستان فیلم درباره دختری به نام احلام است که سال‌ها از روستای محل زندگی‌اش خارج شده و در دانشگاه به پسری علاقه‌مند است اما سنت‌های عشیره‌ای‌اش اجازه وصلت به او نمی‌دهد و مجبور می‌شود به زور با پسرعمویش ازدواج کند. او در تمام طول فیلم تلاش می‌کند جلوی این سنت اشتباه بایستد و از ازدواج با پسرعمو سر باز بزند اما تلاش‌هایش به جایی نمی‌رسد. در پایان فیلم درست وسط مراسم عروسی دست به خودکشی می‌زند. شورش عروس و انتحار او در حجله شوکی است که به مخاطب وارد شد و تاثیر فیلم را دوچندان کرد. حسن بزرگ فیلم این است که از تمام لحظات پیش و پس از جشن عروسی استفادهای دراماتیک درجهت حرف پایانی فیلم کرده است.فیلم «عروس آتش» در جشنواره هفدهم فجر صاحب سه سیمرغ شد که مهمترین آن جایزه بهترین فیلم تماشاگران بود.

ازدواج به سبک ایرانی | حسن فتحی | 1386
ماجرا درباره ازدواج دختر یک خانواده سنتی با پسری خارجی است. پدر خانواده با این ازدواج مخالفت می‌کند و نهایتا شروطی می‌گذارد که داماد بعد از انجام آنها بتواند به وصلت دختتر برسد. پدر شیرین تنها به این شرط با ازدواج او با دیوید موافقت می‌کند که دیوید مســلمان شــود و تمام مراسم عروسی، طبق آداب و رســوم ایرانی پیش رود. حسن فتحی قصد داشت در این فیلم، یک مراسم عروسی باشــکوه ایرانی را به تصویر بکشد اما از آنجایی که فیلم، بیشتر از اینکه یک اثر فاخر ایرانی باشد، یک فیلم کمدی تجاری است نمی‌تواند آنطور که باید اثرگذار باشد. البته بسیاری از منتقدان هم معتقد بودند، فتحی بیشتر از اینکه یک عروسی به سبک ایرانی بسازد، یک عروسی به سبک لات‌ها ساخته است.

یه حبه قند | رضا میرکریمی | 1389
داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که خانواده‌ای یزدی درحال آماده کردن مقدمات جشن عروسی پسند، دختر کوچک خانواده هستند. دایی اما دلش به این وصلت رضا نیست. او پسند را برای پسرش قاسم می‌خواهد و نهایتا مرگ او باعث بهم ریختن عروسی می‌شود. «یه حبه قند» در فضایی سرخوشانه شروع می‌شود؛ در میان شادی و رقص. همه درحال آویزان کردن ریسه و آرایش و پوشیدن لباس و … هستند اما دایی با یک حبه قند می‌میرد و عروسی تبدیل به عزا می‌شود. «یه حبه قند» با ظرافت، همنشینی مرگ و زندگی را به نمایش می‌گذارد. در نیمه اول شادی و سرخوشی بر فضا حکمفرما است و در نیمه دوم صدای شیون و عزا به گوش می‌رسد. فیلم در جشنواره بیست‌ونهم فجر با استقبال زیادی روبه‌رو بود اما فقط در چهار رشته نامزد سیمرغ شد.

نهنگ عنبر2 | سامان مقدم | 1397
در فصل اول «نهنگ عنبر» ارژنگ به عنوان مردی معرفی می‌شود که سال‌ها به پای عشق دختر مورد علاقه‌اش رویا مانده اما رویا هیچ‌وقت به او روی خوش نشان نداده است. در فصل دوم بالاخره رویا بعد از بارها ازدواج می‌پذیرد با ارژنگ عروسی کند. داستان در روز عروسی ارژنگ و رویا روایت می‌شود. آنها از تهران راه می‌افتند و به سمت شمال می‌روند. رویا تمام طول جاده لباس عروسی به تن دارد و هنگام گوش دادن به موسیقی‌های گلچین قدیمی خاطرات آن دوران را مرور می‌کنند. در ضمن سفر این زوج ما شاهد آماده شدن مراسم عروسی بسیار مفصل آنها هستیم. گرچه هیچ وقت مجال رسیدن به این عروسی را پیدا نمی‌کنند.

عروسی مردم | مجید توکلی | 1398
در فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید  توکلی محور اصلی همه ماجراها به علاقه یک زوج جوان به حضور در جشن‌های عروسی برمی‌گردد. آنها شوخی‌ شوخی وارد عروسی مردم می‌شوند و خودشان را یکی از فامیل‌ها جا می‌زنند و خوش می‌گذرانند. این خوش‌گذرانی اما دوام زیادی ندارد و اتفاقی که در یکی از این عروسی‌ها رخ می‌دهد، باعث می‌شود که زندگی‌شان زیر‌ورو شود. ابتدا تا انتهای فیلم مدام در عروسی‌های مختلف روایت می‌شود و از این جهت می‌توان آن را فیلمی خوش‌حال و پر از رقص و آواز معرفی کرد. مجید توکلی پیش از ساخت «عروسی مردم»، در فیلم اولش «متولد 65» هم دو جوان ماجراجو را در موقعیتی عجیب قرار داده بود.

برادران لیلا | سعید روستایی | 1400
در فیلم «برادران لیلا» ماجرای یک عروسی باعث بروز همه اختلاف‌ها می‌شود. پدر خانواده برای تبدیل شدن به بزرگ فامیل باید در مراسم عروسی یکی از بچه‌های فامیل چهل سکه هده بدهد و بچه‌ها که بدترین وضعیت مالی زندگی‌شان هستند با این اتفاق مخالفت می‌کنند. یکی از جذابترین سکانس‌های فیلم حضور برادران لیلا در تالار عروسی است. پدر خانواده به عنوان بزرگ فامیل جلوی چشم همه بالای جمع می‌رود و سیگار می‌کشد و بعد هم همگی در مراسم رقصی باشکوه شرکت می‌کنند. شور و هیجانی که دیری نمی‌پاید و پدر به خاطر نبود سکه‌ها مجبور می‌شود جایگاهش را ترک کند. این ماجرا باعث بروز اختلاف‌های گسترده بعدی در فیلم می‌شود.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط