دوشنبه 19 فروردین 1404 - 07:58
مقایسه پژو 408X و کیا K5 توربو؛ رقابت دو خودرو جذاب و با اصالت

/ پژو 408X و کیا K5 توربو دو محصول جدید وارداتی هستند که به ترتیب توسط شرکت های ایران خودرو و کوشا خودرو عرضه می شوند.
شرکت ایرانخودرو پایه عمده محصولات خود را بر پلتفرمهای کمپانی پژو گذاشته که در حال حاضر نیز روی خط تولید قرار دارند. اما بعد از چندین سال قطع همکاری بین این دو، ظاهراً بهواسطه کمپانی دانگفنگ حالا قرار است یکی دیگر از محصولات پژو-سیتروئن با نام پژو 408X به ایرانخودرو برگردد که البته پلتفرم و ظاهر آن کاملاً بهروز بوده و هیچ ارتباطی با دیگر سازههای قدیمی ایرانخودرو ندارد.
این محصول از جهت جذابیت و رده قیمتی میتواند بازار سدانهای خانوادگی نظیر کیا K5 توربو را تحت تأثیر قرار دهد و بعضی از مشتریان این دسته از سدانهای سایز متوسط را بهسوی خود بکشاند. به همین دلیل هم ما به مقایسه پژو 408X و کیا K5 توربو میپردازیم تا بدانید خرید کدام یک از این دو خودروی خانوادگی میتواند منفعت بیشتر و دردسر کمتری برای مشتریان ایرانی به دنبال داشته باشد.
درباره پژو 408X و کیا K5 توربو
شرکت پژو-سیتروئن سالها بود که از جهت طراحی بیرونی محصولات خود میتوانست خودروهای جذابی تولید کند، اما طی چند سال گذشته این روند تغییر کرده و حالا زبانهای طراحی مهیج و بهمراتب جذابتر روی تولیدات این کمپانی بزرگ فرانسوی پیاده میشود. یکی از زیباترین تولیدات فعلی این خودروساز اروپایی، پژو 408X است که در رده کراساوورهای کوپه قرار میگیرد و طبق ادعای شرکت سازنده، ترکیبی از خودروهای سدان، کراساوور و هاچبک را به شما ارائه میدهد.
این محصول در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۲ رونمایی شد و نسخه ویژه بازار چین آن با پسوند X توسط کمپانی دانگفنگ مونتاژ میشود. ازآنجا که کمپانی دانگفنگ به خودروسازان ایرانی حتی در شرایط تحریمی هم نه نمیگوید، ایرانخودرو به سراغ این شریک چینی رفته و پژو 408X را برای عرضه به بازار ایران بهصورت مونتاژ داخل انتخاب کرده است.
اما کیا K5 توربو به یکی از قدیمیترین خانوادههای سدانهای کرهای یعنی کیا اپتیما تعلق دارد که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در قالب ۵ نسل به بازارهای مختلف عرضه شده است. کیا K5 در واقع نسل پنجم سدان محبوب اپتیما محسوب میشود که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و حالا با مدلهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در ایران توسط شرکت کوشا خودرو به فروش میرسد. این سدان سایز متوسط از نسل پنجم به بعد صرفاً با نام K5 در سراسر جهان عرضه میشود و دیگر نامهایی مثل اپتیما برای آن توسط شرکت کرهای انتخاب نخواهد شد.
ویدیوی معرفی پژو 408X
ویدیوی تست و بررسی کیا K5
مقایسه طراحی بدنه
شاید مقایسه طراحی این دو خودرو خیلی کار درستی نباشد، چراکه یکی در قالب بدنه کراساوور کوپه به بازار آمده و دیگری بهعنوان یک سدان خانوادگی سایز متوسط عرضه شده است. با این وجود، میتوان گفت که با توجه به خلاقیتهای بیشتری که در طراحی بدنه پژو 408X وجود دارد، این ماشین فرانسوی میتواند در حال حاضر جذابیت بیشتری برای افراد جوان و اسپرتپسند ایجاد کند. نوع خطوط خشن و اشکال هندسی با زوایای تندوتیز که در اطراف بدنه پژو 408X ، بهویژه در چراغهای جلو، جلوپنجره و قاب پنجرهها دیده میشود، جذابیت این ماشین را، بهویژه برای افرادی که به دنبال طرحهای مدرن و ستیزهجویانه هستند، بالا میبرد.
اما در طرف دیگر، کیا K5 توربو نیز ضمن ارائه یک ظاهر کلاسیک و تا حدودی اشرافیتر، از المانهای جوانپسندی مثل چراغهای دیلایت نبضمانند، سراگزوزهای کرومی و دیفیوزر اسپرت بهره میبرد که همین موضوع میتواند طیف وسیعی از مشتریان با سن و سالهای مختلف را بهسوی این ماشین کرهای جلب کند.
با این حال، میتوان گفت که استایل کیا K5 توربو کمی قدیمیتر از حریف حس میشود و شور و هیجان نمای بیرونی پژو 408X را به چشمان بیننده منتقل نمیکند. با این وجود، احتمالاً بسیاری از افراد کلاسیکپسند و مشتریانی که به دنبال خودروهای مجلل لیموزینمانند هستند، گرایش بیشتری به کیا K5 توربو خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی پژو 408X و کیا K5 توربو
هر دو خودرو با موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم وارد بازار ایران شدهاند. در این میان، پژو 408X ایرانخودرو به موتور ۱.۶ لیتری تزریق مستقیم مجهز شده و قدرتی نزدیک به ۱۷۵ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین ژاپن به محور جلو منتقل میکند.
اما موتور کیا K5 توربو از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم است که به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک متصل شده تا قدرتی نزدیک به ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتنمتر گشتاور را به چرخهای جلو برساند.
با وجود آنکه اختلاف وزن این دو خودرو زیاد نیست و توان موتورهای آنها نیز به هم نزدیک است، اما شتاب صفر تا صد کیا K5 توربو سریعتر بوده و برابر ۸.۸ ثانیه ارزیابی میشود. این در حالی است که شتاب پژو 408X ایرانخودرو حدود ۹.۵ ثانیه بوده و این اختلاف میتواند ناشی از نوع طراحی بدنه و ویژگیهای آیرودینامیکی آن به همراه عملکرد کندتر گیربکسهای سنتی باشد. با این وجود، استفاده از گیربکسهای AT میتواند هزینههای نگهداری از سیستم انتقال قدرت را پایین بیاورد و استهلاک جعبهدنده را در یک حد معقول نگه دارد، اما گیربکسهای دوکلاچه خشک بعد از حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر نیازمند تعویض سیستم کلاچ هستند که معمولاً هزینه بالایی به دنبال دارد.
میانگین مصرف سوخت این دو خودرو هم تقریباً به هم نزدیک است. با وجود آنکه در شرایط استاندارد، کیا K5 توربو مصرف کمتری در حد ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ارائه میدهد و این رقم برای پژو 408X معادل ۶.۳۵ لیتر است، اما احتمالاً در عمل میانگین مصرف سوخت ترکیبی این دو خودرو به هم نزدیک بوده و اختلاف آنها چندان برای کاربر محسوس نخواهد بود.
خودرو | پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو | کیا کی ۵ توربو |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDi | بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربو TGDi |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۷۵ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته AT اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۸.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۲۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم | ۱۴۷۲ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۶۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۰۲-۱۸۵۹-۴۷۰۵ میلیمتر | ۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۸۷ میلیمتر | ۲۸۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۴۵۳ لیتر |
در سیستم زیربندی این دو ماشین وارداتی، از تعلیق مستقل مکفرسون برای جلو که همان سیستم معمول اکثر خودروهای سواری است، استفاده شده اما تعلیق عقب آنها با هم تفاوت دارد. سیستم مستقل چنداتصالی برای بخش عقب کیا K5 توربو به کار رفته که در ارتقای پایداری و هندلینگ خودرو تأثیرگذار خواهد بود. اما سیستم تعلیق نیمهمستقل محور پیچشی برای پژو 408X انتخاب شده که به اندازه نمونههای چنداتصالی (مالتیلینک) نمیتواند به ارتقای هندلینگ خودرو کمک کند.
در مورد کیفیت سواری هم میتوان انتظار داشت که K5 عملکرد بهتری، بهویژه در صندلیهای ردیف دوم داشته باشد و سواری تقریباً نرمتری را از این جهت ارائه دهد.
مقایسه کابین و فضای داخلی
وقتی وارد کابین پژو 408X میشوید، دقیقاً همان چیزی را میبینید که انتظارش را دارید. با توجه به بهرهگیری از زوایای تندوتیز و المانهای هندسی غیرمنحنی در نمای بیرونی، کابین این خودرو هم به سبک مشابه طراحی شده و بهویژه طرح داشبورد آن سرشار از صفحات هندسی، زوایای تندوتیز و خطوط صاف و مستقیم است که یک فرم کاملاً تهاجمی و آماده نبرد را در ذهن ایجاد میکند.
این سبک طراحی که در گروه پژو ابداع شده و به آی-کاکپیت معروف است، حالا با طراحی نوگرا همراه بوده و جذابیتهایی مثل غربیلک فرمان دوشاخه زیبا، کیلومترشمار بالاتر از فرمان، کلیدهای پیانویی روی داشبورد، دریچههای تهویه سراسری و فضاهای ریز و درشت مختلف برای قرار دادن لوازم همراه را به شما ارائه میدهد.
این سبک طراحی با صندلیهای نسبتاً ارگونومیک و راحت همراه شده و فضای بسیار مناسبی هم برای حضور افراد در صندلیهای ردیف دوم ارائه میدهد.
اما خروج از پژو 408X و ورود به کابین کیا K5 توربو، مثل پیاده شدن از کابین یک جت جنگنده و سوار شدن به یک هواپیمای مسافربری است! این کابین تقریباً هیچ یک از آن ویژگیهای تهاجمی را به شما ارائه نمیدهد، اما فضای نسبتاً لوکس و مجللی را به نمایش میگذارد. سبک طراحی داخلی کیا K5 توربو با حضور نمایشگرهای به هم چسبیده یکپارچه، شیفتر دنده دایرهای و سایر المانهایی که طراحی آرامشبخشتری دارند، میتواند برای مشتریان مسنتر جذابیت بیشتری ایجاد کند و احتمالاً در بازار ایران هم برای مدت بیشتری روی بورس باقی بماند.
از لحاظ ظرفیت فضای داخلی، میتوان گفت که کابین کیا K5 توربو جادارتر است و صندلیهای ردیف عقب محیط دلبازتر و بزرگتری برای حضور سرنشینان بلندقد ایجاد میکند. میزان فضای صندوق عقب K5 توربو معادل ۴۵۳ لیتر است، اما حجم صندوق پژو 408X به ۵۳۶ لیتر میرسد و بنابراین، فضای بیشتری معادل یک چمدان کاملاً بزرگ نسبت به حریف ارائه میدهد.
مقایسه آپشنهای پژو 408X و کیا K5 توربو
هر دو خودرو امکانات مهم و مدرنی مثل کروز کنترل تطبیقی، رادار خط خوان، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، صندلیهای برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک و… سود میبرند.
اما در این بین پژو ۴۰۸ ایکس از امکاناتی مثل گرمکن صندلیهای جلو، سنسور پارک جلو، سنسور درب صندوق یا کیک سنسور سود میبرد که در کیا کی ۵ فعلاً موجود نیستند. اما سدان کرهای نیز دارای سقف پانورامای برقی و گرمکن فرمان است که در پژو ۴۰۸ ایران خودرو دیده نمیشود.
البته این نکته را به خاطر داشته باشید که تنوع تجهیزات خودروهای جدید معمولاً میتواند دستخوش تغییر شود و بنابراین احتمال اضافه یا حذف شدن برخی از آپشنها وجود دارد.
نتیجهگیری
به نظر میرسد مهمترین شاخصه در خرید یکی از این دو خودرو به نوع طراحی ظاهری و داخلی آنها برمیگردد؛ چرا که هر دوی آنها هم توان فنی مناسب و هم کابین نسبتاً جادار و قابلیتهای حرکتی مهیج به اضافه تنوع امکانات مناسبی دارند ولی از لحاظ طراحی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی پژو ۴۰۸ ایکس مناسب مشتریانی است که از طراحیهای فانتزی و مهیج کاملاً حمایت میکنند و میخواهند یک خودروی چند منظوره با ظاهری شبیه به کراس اوورها داشته باشند. پژو 408X دارای امکانات بیشتر، صندوق عقب بزرگتر و ظاهر هیجان انگیزتری است که روی سلایق جوانها کاملا تاثیر مثبت میگذارد و به عنوان یک خودروی مدرن خانوادگی میتواند بسیاری از خانوادهها را با خود جذب کند. ضمن آنکه گیربکس معمولی اتوماتیک ساخت آیسین خودرو نیز احتمالاً استهلاک پایین و هزینه نگهداری کمتری به دنبال خواهد داشت.
اما کیا K5 توربو ظاهر تشریفاتی و کلاسیکتری به خود گرفته است و میتواند مشتریان سنتی بازار را همچنان پایبند خود نگه دارد. این ماشین شتاب بهتر، مصرف سوخت کمی پایینتر، کابین بزرگتر و ظاهر تشریفاتی تری دارد که همچنان در بازار ایران میتواند پرمشتری باشد و بسیاری از متقاضیان را به سوی خود جلب کند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
کلیپ کوتاه «به رسم یادگار» با صدای محسن چاوشی
-
تغییر تعرفه خودروهای «هیبریدی و برقی» در سال جدید
-
متهمان فرار سرمایه از تولید
-
محبعلی: میشود با مذاکره جلوی درگیری نظامی را گرفت
-
حواشی جلسه دیروز مجلس؛ از تست قند خون تا اینستاگرام گردی آقای نماینده
-
ندیمی: مردم برای اینکه طلاهایی که قبلاً به جبهه جنگ میدادند را وارد بازار کار کنند نیاز به اعتماد دارند
-
واکنش متفاوت کوشکی به عزل دبیری توسط پزشکیان؛ روغن ریخته را نذر امام زاده کردند!
-
ورود سه رام قطار ملی مترو تا تیر ماه
-
مقام دولت روحانی: ایران باید «گذر زمان» و «ضرورت مذاکره مستقیم» را جدی بگیرد
-
مهم ترین اخبار ساعت 7 را از آخرین خبر بشنوید.
-
سی ان ان: حوثیها به شدت سرسخت هستند
-
صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه قدس دوشنبه ۱۸ فروردین
-
صفحه اول روزنامه اطلاعات دوشنبه ۱۸ فروردین
-
قطر گیت؛ پاشنه آشیل جدید نتانیاهو
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

متهمان فرار سرمایه از تولید
دوشنبه 19 فروردین 1404 - 07:54:05

مقاومت نمادهای کوچک در برابر فشار عرضه؛ تحلیلی از بورس در روزی که گذشت
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 22:20:37

بیمه مرکزی باز هم زیر حرفش زد
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 22:19:27

نگرانی فولادیها از خودکفایی برقی
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 21:45:00

نیلی: رفاه جامعه بدون رشد اقتصادی زودگذر است
یکشنبه 18 فروردین 1404 - 21:19:46