پنج‌شنبه 22 فروردین 1404 - 19:32

کد خبر 861732

سه‌شنبه 20 فروردین 1404 - 12:01:00


معرفی مشخصات فنی یاماها R25


/ یاماها R25 یکی از موتور سیکلت های جذاب این نشان ژاپنی است که در ایران طرفداران زیادی دارد و ما به بررسی آن می پردازیم.

یاماها برندی نام آشنا است که در زمینه ساخت موتورهای زیبا و قوی سر رشته زیادی دارد و تاکنون محصولات مختلفی را به بازار ایران و دیگر کشورها عرضه کرده که موتورسیکلت یاماها r25 نیز یکی از محصولات جذاب این کمپانی است. به دلیل محدودیت‌ حجمی برخی از کشورها، نسخه کم حجم‌تر موتورسیکلت یاماها R25 توسط یاماها اندونزی تولید می‌شود  اما نسخه اصلی و پرقدرت‌تر این نسخه توسط کمپانی اصلی یاماها ژاپن ساخته می‌شود. یاماها R25 موجود در ایران نیز ساخت اندونزی است و به نمایندگی نیرو موتور در کشور ما عرضه می‌شود. این موتورسیکلت از کلاس ریس بوده و موتوری جذاب محسوب می‌شود که به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌های مثبت و مهم، مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به بررسی طراحی و ظاهر موتورسیکلت یاماها r25 و مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

طراحی و ظاهر یاماها R25
موتورسیکلت یاماها آر ۲۵ نسبت به نسخه‌های قبلی تفاوت چندان زیادی نداشته و بیشترین تغییرات آن در قسمت جلو موتور است. این محصول از سبک اسپرت یا ریس بوده و در رنگ‌‌های مختلفی از جمله مشکی مات و براق، زرشکی و آبی عرضه شده است. نور پایین و بالای این موتورسیکلت به صورت مجزا در دو طرف فلاپ‌ها قرار گرفته‌اند که اندازه نسبتا بزرگی دارند و به صورت تهاجمی هستند‌. این چراغ‌ها از نوع LED بوده و  روشنایی مناسبی در شرایط نوری مختلف دارند اما چراغ‌های راهنما که پایین‌تر از آن‌ها قرار دارند، نور معمولی هستند. در بین دو چراغ جلو این موتورسیکلت نیز ورودی هوا قرار دارد که به خنک شدن انجین کمک می‌کند. فرمان یاماها r25 مانند اکثر موتورهای ریس ارتفاع کمی دارد و باعث خم شدن راننده به جلو می‌شود.

در سمت راست این موتور اسپرت کلید‌های قطع و وصل برق و استارت موتور و کلید چراغ‌ها وجود دارد و در سمت چپ آن نیز کلیدهای بوق، تعویض نور پایین به بالا، نور پلیس و راهنما قرار گرفته‌اند. کیلومتر موتورسیکلت یاماها R25 تماما دیجیتال است و اطلاعاتی کامل را با وضوح مناسب در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین با استفاده از کیلومتر این موتورسیکلت می‌توان تنظیمات جالبی مانند تغییر کات آف موتور را انجام داد. زین یاماها r25 دو تیکه است و فضا و نرمی مناسبی در قسمت راننده دارد اما زین آن در قسمت ترک‌نشین چندان جادار و راحت نیست. ارتفاع زین این موتور ۷۸ سانتی‌متر بوده و  برای افرادی که قد متوسط یا بلند دارند مناسب است و آن‌ها را با مشکل مواجه نمی‌کند. در قسمت عقب R25 برای کنترل ترک‌نشین هیچ دستگیره‌ای تعبیه  نشده است اما یک بند در وسط زین قرار داده شده که چندان کاربردی نیست. اگزوز این موتور با اندازه‌ای جمع‌وجور در سمت راست آن قرار گرفته که صدای لذت‌بخشی نیز ایجاد می‌کند. در قسمت عقب این موتورسیکلت نیز شاهد چراغی با طرای Y شکل هستیم و دو راهنما با شکل و شمایلی هماهنگ با راهنماهای جلو در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. وزن این موتور با احتساب مایعات ۱۶۶ کیلوگرم است.

ابعاد موتورسیکلت یاماها R25 نیز به شرح زیر هستند :
طول ۲۱۰ سانتی‌متر – عرض ۷۰ سانتی‌متر – ارتفاع ۱۴۳ سانتی‌متر

مشخصات فنی یاماها R25
موتورسیکلت یاماها R25 یکی از قوی‌ترین ریس‌های موجود در بازار ایران است که این قدرت و عملکرد مطلوب را مدیون مشخصات فنی است. انجین این محصول ۲۴۹ سی‌سی دو سیلندر چهار زمانه ۸ سوپاپ آب خنک است که سوپاپ‌ها نیز با آرایش DOHC قرار گرفته‌اند. حداکثر قدرتی که پیشرانه این موتورسیکلت می‌تواند تولید کند، ۳۵.۵۴ اسب بخار در ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه است و گشتاور آن نیز ۲۲.۶ نیوتن‌متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است. قدرت این موتور توسط یک گیربکس ۶ سرعته و به همکاری زنجیر به چرخ عقب آن منتقل می‌شود. در ساخت انجین این موتور از پیستون‌های فورج که تکنولوژی بالایی دارند استفاده شده است. همچنین سر سیلندر انجین این موتور خیلی سریع به دورهای بالا می‌رسد و هنگام رسیدن به ۱۴ هزار دور محو می‌شود. 

حجم مخزن سوخت این موتور ۱۴.۵ لیتر بوده و ظرفیت روغن آن ۲.۵ لیتر است. سیستم سوخت رسانی یاماها آر ۲۵ از نوع انژکتور برقی بوده و مصرف سوخت آن نیز در هر صد کیلومتر حدودا ۴ لیتر است. نسبت تراکم این موتور ریس ۱۱.۶ به یک است و به همین دلیل به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد. بدنه و شاسی این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که وزن آن به‌صورت مساوی در چرخ‌های جلو و عقب تقسیم می‌شود. همچنین شاسی این موتورسیکلت از نوع الماسی یا Dimond بوده که تاثیر بسزایی در تعادل موتور دارد. در قسمت جلو یاماها آر ۲۵ یک جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس به رنگ طلایی وجود دارد و در قسمت عقب آن نیز تک کمک گازی استفاده شده است که قابلیت تنظیم در چند حالت مختلف را دارد. کمک فنرهای این موتور کیفیت و عملکرد مطلوبی دارند و ضربات را به خوبی دفع می‌کنند. ترمزهای جلو و عقب این مدل از یاماها از نوع دیسکی بوده و مجهز به سیستم ضد قفل یا ABS هستند‌‌. قطر دیسک جلو این موتور ۲۹۸ میلی‌متر و دو پستون بوده و قطر دیسک عقب آن نیز ۲۲۰ میلی‌متر و تک پیستون است. لاستیک‌های این موتور اسپرت از برند شناخته شده ژاپنی IRC هستند که سایز لاستیک جلو آن ۱۱۰.۷۰ بوده و سایز لاستیک عقب ۱۴۰.۷۰ است که هر دو این لاستیک‌ها نیز روی رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار شده‌اند. رینگ‌های این محصول آلومینیومی و از نوع پره‌ای هستند که علاوه‌بر جلوه و ظاهر زیبا، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

تجربه سواری و رانندگی
در بین موتورهای ریس وارد شده در ایران، یاماها R25 از نظر سواری یکی از بهترین گزینه‌ها است و تجربه رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند. فرمان این موتورسیکلت طراحی و ارتفاع مناسبی دارد و فشار زیادی به مچ دست و کمر وارد نمی‌کند. همچنین ارتفاع استاندارد زین این موتور و نرم بودن آن باعث می‌شود که راننده احساس راحتی کند و به پاهای آن فشار وارد نشود. البته همانطور که گفته شد زین این محصول در قسمت ترک‌نشین چندان جادار و راحت نیست. با این موتور می‌توان تا سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت نیز رانندگی کرد و هنگام توقف به ۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر به صد برسد. به دلیل سیستم تعلیق مناسبی که این موتور دارد سواری نرمی را به ارمغان خواهد آورد‌. همچنین به دلیل وجود ترمز‌های دیسکی و وجود سیستم ضد قفل، این موتورسیکلت ترمزگیری باکیفیتی دارد و می‌توان آن را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر کنترل کرد‌. بنابراین با انتخاب این موتورسیکلت می‌توان رانندگی و سواری لذت‌بخشی را در جاده‌های شهری و هنگام تفریح و گشت‌وگذار تجربه کرد.

رقبای یاماها R25
موتورسیکلت یاماها آر ۲۵ با داشتن مشخصات فنی مطلوب و ظاهر جذاب توانسته است رضایت موتور سواران زیادی را جلب کند و محصولات زیادی توانایی رقابت با آن را ندارند. اما دو رقیب اصلی این موتورسیکلت، CBR 250RR و کاوازاکی نینجا ۲۵۰ هستند که علاوه‌بر حجم موتور از نظر دیگر مشخصات فنی نیز مشابه به یکدیگر هستند. این سه موتورسیکلت جزء قوی‌ترین‌های بازار محسوب می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاصی برای انتخاب دارند و یاماها r25 نیز طرفداران خاص خود را دارد. اما علاوه‌بر این دو رقیب محصولات دیگری مانند هیوسانک GT 250 R و سوزوکی GSX 250R نیز رقبایی برای یاماها r25 محسوب می‌شوند. البته علاوه‌بر حجم انجین و کلاس موتور، این محصول از نظر قیمتی نیز رقبای مختلف دیگری در بازار دارد. یاماها R25 از نظر قدرت قوی‌تر از CBR 300 است همچنین با وجود اینکه از نینجا ۳۰۰ قدرت کم‌تری دارد اما وزن آن ۱۲ پوند سبک‌تر از این موتورسیکلت است.

نقاط ضعف، قوت و جمع بندی
مزایا : طراحی و ظاهر جذاب – سرعت و شتاب مناسب – کیفیت بالای سیستم تعلیق و ترمز -کیفیت بالای ساخت
معایب : راحت نبودن زین در قسمت ترک‌نشین – نیاز به سوخت باکیفیت بالا – دشوار بودن دسترسی به برخی از قطعات – قیمت گران قطعات

در پایان باید بگوییم در بین موتورسیکلت‌های مختلف کلاس ریس، یاماها r25 یکی از گزینه‌های مناسب و کاربردی است که طراحی و ظاهر جذابی دارد و کیفیت و مشخصات فنی آن رضایت‌بخش هستند‌. این موتورسیکلت اسپرت از نظر سرعت و شتاب وضعیت مناسبی نسبت به بسیاری دیگر از محصولات مشابه بازار دارد و می‌توان سواری لذت‌بخشی را با آن تجربه کرد. یاماها r25 به عنوان یک موتور اسپرت و ریس با ویژگی‌های مثبت بسیار، همراهی مناسب برای رفت‌وآمد‌های عادی روزانه یا گشت‌وگذار و تفریح است.

نظر شما درمورد موتورسیکلت یاماها r25 چیست؟ به نظر شما این موتور ارزش خرید دارد؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط