جمعه 30 فروردین 1404 - 09:11

کد خبر 865170

جمعه 23 فروردین 1404 - 10:01:00


داستان فراری F40 کونیگ؛ تولید 1990 با قدرت هزار اسب بخار!


پدال/ یک فراری کلاسیک ساخت دهه ۸۰ میلادی، به تنهایی شاهکار مهندسی است؛ اما تقویت آن برای رسیدن به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار، به محصولی بسیار خاص تبدیل می‌شود.

فراری F40 سال ۱۹۸۷ رونمایی شد. این خودروی خیابانی -مسابقه‌ای خالص، با مهندسی نیکولا ماتزارِزی و طراحی پینین‌فارینا،امروزه به یک اسطوره تبدیل شده و ۱/۵ تا ۲ میلون دلار قیمت دارد.

شروع کار F40 (تصویر بالا) در سال ۱۹۸۷ چندان ایده‌آل نبود؛ بیشتر مالکان اولیه آن را نه به‌عنوان یک خودروی قابل رانندگی، بلکه به چشم یک سرمایه‌گذاری پرسود می‌دیدند. طبق آمار، تا سال ۱۹۹۰ تنها حدود ۱۰ درصد از صاحبان F40 واقعاً از آن استفاده کردند و بقیه ترجیح دادند آن را صفر کیلومتر نگهداری کنند تا در فرصتی مناسب فروخته شود.

سال ۱۹۹۰ یک شرکت تیونینگ آلمانی به نام کونیگ وارد ماجرا شد. آنها فراری تستاروسای معمولی را به خودرویی تبدیل کردند که نه تنها از نظر ظاهری شبیه F40 بود، بلکه قدرت آن را دوبرابر می‌کرد.

ویلی کونیگ، مالک شرکت و یک راننده آماتور بااستعداد، در سال ۱۹۶۲ با فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا قهرمانی رالی کوهستانی آلمان را جشن گرفت. این موفقیت باعث شد انزو فرار، کونیگ را به مراسمی ویژه در مارانلو دعوت کند. کونیگ در سالهای بعد با خودروهایی مانند فراری ۳۶۵ مسابقه داد و آن را برای رقابت‌های خیابانی و مسابقه‌ای تقویت کرد. کم‌کم مشتریان ثروتمند از او درخواست کردند خودروهای سفارشی برایشان بسازد و این آغاز راه کونیگ اسپشیالز بود.

اواخر دهه ۸۰، با معرفی فراری F40 ، کونیگ تصمیم گرفت خودرویی خلق کند که حتی از سوپرکار پرچمدار فراری هم فراتر برود. نتیجه «فراری تستاروسا کونیگ اسپشالز کامپتیشن اِوُلوشن ۲» بود؛ یک غول ۱۰۰۰ اسب بخار با حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت!

نامTestarossa Koenig Specials Competition Evolution II
موتورتخت ۱۲ سیلندر ۴.۹ لیتری با دو توربوشارژر KKK و اینترکولر
قدرت خروجی۱۰۰۰ اسب‌بخار (قابل تنظیم: ۶۰۰، ۷۵۰، ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ اسب)
گیربکس۵ دنده دستی با دیفرانسیل لغزش محدود
سیستم تعلیقکمک‌فنرهای سفارشی از برند Koni با فنرهای H&R
ترمزهادیسک‌های ترمز AP Racing
رینگ و تایررینگ‌های ۱۷ اینچی سفارشی با لاستیک‌های پرفورمنس
بدنهکیت فایبرگلاس با طراحی الهام‌گرفته از فراری F40
سرعت نهایی۳۷۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومترحدود ۳.۵ ثانیه
وزن۱۵۰۰ کیلوگرم
تعداد تولید۲۰ دستگاه
قیمت اولیه (۱۹۸۶)معادل ۱.۵ میلیون دلار
قیمت امروز (۲۰۲۴)حدود ۵۲۵ هزار دلار

اگر رنگ قرمز را دوست ندارید، در کابین کامپتیشن اِوُلوشن ۲ احساس راحتی نخواهید کرد. چون همه چیز قرمز است! از آستر سقف و فرش‌ها گرفته تا صندلی‌ها، کمربندهای ایمنی، پنل پشت فرمان و حتی پوشش بلندگوهای داخل در، همه با سایه‌های قرمز پوشیده شده‌اند.

این فضای کاملاً قرمز رنگ به یک سیستم صوتی ۱۶ بلندگویی ۱۰۰۰ واتی مجهز بود که در سال ۱۹۹۰ پیشرفته‌ترین فناوری صوتی محسوب می‌شد. حتی یک پخش نوار کاست هم داشت!

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کابین، دکمه کنترل «بوست» است که در کنسول مرکزی قرمز رنگ، بین صندلی‌های قرمز و پشت اهرم دنده دروازه‌ای قرار گرفته. این کنترل بوست چهار تنظیم مختلف دارد: ۶۰۰ اسب بخار، ۷۵۰ اسب بخار، ۹۰۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ اسب بخار.
 
کونیگ Evolution II زمانی تولید شد که شرکت‌های تیونینگ، جسارت لازم برای تولید ابرخودروها را نداشتند. این شرکت آلمانی، محصولی از فراری را تقویت کرد و به قیمت ۲/۵ میلیون دلار فروخت. البته پس از ۳۰ سال، امروزه برای فراری F40 کونیگ که در اصل، تستاروسا محسوب می‌شود، ارزش کلکسیونی ۵۰۰ هزار دلار وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط