دوشنبه 26 فروردین 1404 - 22:31

کد خبر 868650

دوشنبه 26 فروردین 1404 - 19:01:00


قابل اعتماد ترین نسل‌های تویوتا کمری؛ نماد بی‌ همتای قابلیت اطمینان


/ تویوتا کمری سال‌هاست که به عنوان نماد خودروهای مطمئن شناخته می‌شود؛ شهرتی که سازنده ژاپنی با عملکرد درخشان خود در زمینه کیفیت و دوام به دست آورده است. این سدان نه‌تنها در زمینه قابلیت اطمینان خوش درخشیده، بلکه همواره از امتیازات ایمنی عالی نیز بهره مند بوده است. با این حال، مانند هر خودروی دیگری، کمری هم در طول سال‌ها با چالش‌های محدودی در زمینه اعتمادپذیری روبرو بوده است.
 
تحلیل قابلیت اطمینان بر اساس نسل‌ها
در این بررسی، به جای تمرکز بر مدل‌های سال‌ به‌ سال، قابلیت اطمینان هر نسل از تویوتا کمری را از بدترین به بهترین رتبه‌بندی کرده‌ایم. این تحلیل شامل داده‌های مدل‌های پس از ۲۰۲۱ نمی‌شود، چرا که زمان کافی برای ارزیابی دقیق عملکرد بلندمدت آن‌ها سپری نشده است.

برای نسل‌های قدیمی‌تر (از ۱۹۹۲ به بعد)، از منابع معتبر خودرویی استفاده کرده‌ایم و شکایت‌های مصرف‌کنندگان و فراخوان‌های ایمنی را نیز در نظر گرفته‌ایم. دلیل انتخاب سال ۱۹۹۲، پوشش کامل نسل سوم کمری و در عین حال، اجتناب از مدل‌های قدیمی‌تر با داده‌های ناکافی است.

 نسل۳نسل ۴نسل ۵نسل ۶نسل ۷نسل ۸
سال‌های تولید۱۹۹۲-۱۹۹۶۱۹۹۷-۲۰۰۱۲۰۰۲-۲۰۰۶۲۰۰۷-۲۰۱۱۲۰۱۲-۲۰۱۷۲۰۱۸-۲۰۲۴
پیشرانه‌ها۲.2L I4, 3.0L V6۲.2L I4, 3.0L V6۲.2L I4, 3.0L V6۲.4L I4, 2.5L I4, 3.5L V6, 2.5L I4 Hybrid۲.5L I4, 3.5L V6, 2.5L I4 Hybrid۲.5L I4, 3.5L V6, 2.5L I4 Hybrid
جعبه دنده4AT, 5MT4AT, 5MT4AT, 5MT5AT, 5MT, 6AT, 6MT, CVT6AT, CVT8AT, CVT
سیستم انتقال قدرتFWDFWDFWDFWDFWDFWD, AWD

نسل ششم؛ از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱

مشکلات رایج در نسل ششم تویوتا کمری (۲۰۱۱-۲۰۰۷)

نسل ششم تویوتا کمری که اوج محبوبیت و شناخت را در بازارکشورمان تجربه کرد و تا سال‌ها پرفروش‌ترین مدل تویوتا در کشورمان بود با وجود امتیاز نسبتاً خوب در رتبه‌بندی‌های J.D. Power (امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ برای مدل ۲۰۱۱)، با برخی مشکلات جدی همراه بوده است. البته باید توجه داشت که این امتیازها فقط **کیفیت اولیه** را اندازه‌گیری می‌کنند و مشکلات بلندمدت را پوشش نمی‌دهند. 

آمار نگران‌کننده از سازمان NHTSA
– ۱۱ فراخوان ایمنی برای مدل ۲۰۰۷ 
– ۳۵۹۸ شکایت ثبت‌شده توسط مالکین (بیشترین مربوط به مدل ۲۰۰۷) 

مشکلات شاخص این نسل:
دفرمه شدن داشبورد

مصرف بالای روغن موتور (به‌ویژه در مدل‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸) 

خرابی ناگهانی موتور

کدام مدل‌ها مشکل‌سازتر بودند؟

– مدل ۲۰۰۷: بیشترین شکایات را به خود اختصاص داد، عمدتاً به دلیل مصرف بیش از حد روغن. 

– مدل ۲۰۰۸: اگرچه شکایات کمتری داشت، اما هزینه تعمیرات آن بسیار بالاتر بود (مثلاً هزینه ۲۷۰۰ دلاری برای رفع مشکل مصرف روغن). 

فراخوان‌های مهم:
از سیم‌کشی‌های ذوب‌شده گرفته تا **مشکلات پدال گاز و ترمز**، این نسل از کمری چالش‌های فنی متعددی داشت. البته در سال‌های پایانی تولید این نسل (۲۰۱۰ و ۲۰۱۱)، تعداد فراخوان‌ها به ۵ مورد و شکایات به ۵۹۹ مورد کاهش یافت. 

نتیجه‌گیری:
اگرچه نسل ششم کمری از نظر رتبه‌بندی اولیه قابل قبول است، اما مدل‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به دلیل هزینه‌های تعمیر بالا و مشکلات مزمن موتور، گزینه‌های چندان مناسبی برای خرید دست‌دوم محسوب نمی‌شوند. 

پیشنهاد ما: اگر قصد خرید کمری نسل ششم را دارید، مدل‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را در اولویت قرار دهید، چون مشکلات فنی کمتری دارند.

نسل سوم از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶

مشکلات رایج: نسل سوم کمری 
لرزش در حالت خلاص، خرابی پمپ روغن، عدم تغییر دنده از موقعیت پارک، و شتاب‌های ناگهانی غیرمنتظره.

هنگام بررسی قابلیت اطمینان نسل سوم تویوتا کمری، هیچ گزارشی از سوی J.D. Powerبرای ارزیابی وجود ندارد. با این حال، در طول پنج سال تولید این نسل، شاهد افزایش مداوم شکایات مالکان و فراخوان‌های ایمنی توسط **NHTSA** بوده‌ایم. به‌طور معمول، با گذشت زمان و رفع مشکلات اولیه، هر نسل جدید خودرو باید قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد؛ اما متاسفانه این موضوع در مورد کمری نسل سوم صدق نمی‌کند.

یکی از مشکلات برجسته که مالکان اشاره کرده‌اند، شتاب‌های ناگهانی و خودبه‌خودی موتور است که حتی زمانی رخ می‌دهد که پای راننده روی ترمز قرار دارد. این مشکل توسط یکی از مالکان تویوتا کمری ۱۹۹۲در وب‌سایت NHTSA گزارش شده است.یکی از فراخوان‌های مهم در سال ۱۹۹۵ که بیش از ۵۴۰,۰۰۰ خودرو را تحت تأثیر قرار داد، مربوط به فلکس‌روب شل بود که در صورت عدم رفع، می‌توانست از ستون فرمان جدا شود و خطرناک باشد. علاوه بر این، مشکل خرابی موتور نیز در وب‌سایت Car Complaints ذکر شده است که هزینه معمول تعمیر آن به ۲,۵۰۰ دلار (معادل حدود ۱۱۰ میلیون ریال با نرخ ارز فعلی) می‌رسد.

نسل پنجم؛ از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶

مشکلات رایج: نسل پنجم کمری 

شتاب‌های ناگهانی غیرمنتظره، بدنه گاز معیوب، عملکرد ناقص سیستم ترمز

یکی از نخستین مدل‌های کمری که در کشورمان به محبوبیت و معروف شدن رسید همین نسل بود که با نام گرند و با موتورهای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر اتوماتیک و دنده‌ای در دو خلال سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ توسط ایرتویا به کشور وارد شد. در ارزیابی قابلیت اطمینان نسل پنجم تویوتا کمری، شاهد وضعیتی دوگانه هستیم. از یک سو، تعداد فراخوان‌های ایمنی (مانند پنج فراخوان در سال ۲۰۰۶) نسبتاً پایین بوده است؛ اما از سوی دیگر، تعداد مشکلات گزارش‌شده در وب‌سایت Car Complaints برای مدل‌های سال ۲۰۰۲ به حدود۱۹۳ مورد رسیده است. یکی از فراخوان‌های مکرر NHTSA مربوط به برچسب‌های ظرفیت بارگیری نادرست است که تأثیری مستقیم بر قابلیت اطمینان خودرو ندارد. با این حال، مدل ۲۰۰۵ کمری با فراخوانی جدی مواجه شده است که به مشکل در پولی میل‌لنگ مربوط می‌شود و بیش از ۴۰۰,۰۰۰ خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.

نگرانی‌هایی درباره عملکرد ناقص سیستم ترمز و شتاب‌های غیرمنتظره وجود دارد که البته از نظر هزینه تعمیر و فراوانی وقوع، به اندازه‌ای جدی نیستند که باعث کاهش چشمگیر موقعیت این نسل در رتبه‌بندی‌های قابلیت اطمینان شوند. با این حال، این موضوعات برای خریداران بالقوه همچنان سؤال‌برانگیز باقی می‌مانند.

نسل چهارم؛ از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱

مشکلات رایج:

دشواری در تعویض دنده، خرابی دستگیره درب داخلی، روشن شدن چراغ چک موتور

تویوتا کمری سال ۲۰۰۱، که بخشی از نسل چهارم این خودرو است، به دلیل دو نوع موتور قدرتمند و بادوام – شامل موتور ۲٫۲ لیتری چهار سیلندر خطی و موتور ۳ لیتری V6 یکی از مدل‌های منتخب ما برای قابلیت اطمینان بالا است. این موتورها به‌خاطر عملکرد نرم و پایداری شناخته شده‌اند. از دیگر نکات مثبت این مدل، گزارش برخی مالکان است که از این خودرو بیش از ۳۲۰,۰۰۰ کیلومتر (معادل ۲۰۰,۰۰۰ مایل) استفاده کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا این خودروهای قدیمی‌تر گزینه‌ای عالی برای افرادی با بودجه محدود باشند.

داده‌های NHTSA نیز این موضوع را تأیید می‌کند؛ فراخوان‌های موجود بیشتر مربوط به مشکلاتی هستند که ارتباطی با قابلیت اطمینان خودرو ندارند، مانند مجموعه‌چراغ‌های جلوی غیراصلی معیوب. البته، مانند هر خودروی دیگری، در این نسل نیز مشکلاتی مانند خاموش شدن ناگهانی موتور گزارش شده است، اما به‌طور کلی این خودروها به‌عنوان گزینه‌هایی اقتصادی و قابل اعتماد شناخته می‌شوند.

نسل هشتم؛ از سال ۲۰۱۸ تاکنون

مشکلات رایج: نسل هشتم کمری 

تعویض دنده‌ای ناهموار، لرزش‌های داخلی، صدای اسکریپ ترمزها

این نسل که به تازگی و همزمان با آغاز دور جدید واردات خودرو به کشورمان  در سامانه جانبازان عرضع شده بر اساس گزارش‌ها، با رتبه قابلیت اطمینان ۸۸ از ۱۰۰ (مدل ۲۰۲۳) در رتبه‌بندی J.D. Power قرار دارد. یکی دیگر از انتخاب‌های برتر ما برای قابلیت اطمینان است. وجود موتور V6 پرقدرت و کم‌خرابی و همچنین تعداد اندک فراخوان‌ها، تنها چند دلیل از محبوبیت این نسل است. البته که متاسفانه بنا به محدودیت‌های قیمتی موجود برای واردات خودرو به کشورمان نمونه‌های لوآپشن این خودرو به کشورمان رسیده و با قیمت‌های نجومی و غیر منطقی آگهی می‌شوند.

هرچند هنوز داده‌های کافی برای ارزیابی عملکرد مدل‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ وجود ندارد، اما مدل ۲۰۲۱ کمری تنها یک فراخوان از سوی NHTSA و تنها سه مشکل گزارش‌شده در وب‌سایت Car Complaints دارد. از جمله مشکلات متداول می‌توان به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی اشاره کرد که مالکان آن را آزاردهنده می‌دانند و همچنین لرزش‌های تزئینات داخلی کابین. این موارد بدون شک می‌توانند ناخوشایند باشند، اما هیچ‌کدام تأثیری بر قابلیت اطمینان این نسل از کمری ندارند.

نسل هفتم؛ از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷

مشکلات رایج: نسل هفتم کمری 

بوی عجیب از سیستم تهویه، ارگونومی نه‌ چندان مناسب صندلی‌ها، کیفیت ضعیف رنگ

قابل اعتماد ترین کمری موجود که در تعداد قابل توجهی نیز به کشورمان وارد شد همین نسل است، که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تولید و به کشورمان وارد شد، به‌ عنوان قابل‌ اتکا‌ترین نسل در میان تمام نسل‌های کمری شناخته می‌شود. در طول این دوره، این خودرو هرگز بیش از سه فراخوان از سوی NHTSA نداشته و مشکلات گزارش‌شده در وب‌سایت Car Complaints عمدتاً مربوط به موضوعاتی است که ارتباطی با قابلیت اطمینان ندارند، مانند طراحی نامناسب پشت سزی صندلی‌‌ها.

علاوه بر این، مدل ۲۰۱۳ کمری در فهرست ما از مدل‌های سال قابل اعتماد قرار دارد و به‌خاطر صرفه‌جویی عالی در مصرف سوخت و سفر راحت ستایش شده است. این نسل تنها کمری است که دو سال مدل با امتیاز قابلیت اطمینان J.D. Power برابر یا بالای ۹۰ از ۱۰۰ داشته است. سال پایانی تولید این نسل، یعنی ۲۰۱۷، تنها سه فراخوان از سوی NHTSA و ۲۸ مشکل در خلاصه گزارش‌های Car Complaints ثبت شده است.

جمع‌بندی :
همان‌طور که در بسیاری از موارد دیده می‌شود، یافتن شکایات درباره خودرویی محبوب مانند تویوتا کمری کار ساده‌ای است، چیزی که با توجه به فروش میلیون‌ها دستگاه از این سدان محبوب در بیش از ۲۰ سال گذشته، تقویت شده است. اما این موضوع نباید از این حقیقت که بسیاری از مدل‌ها و نسل‌های کمری، قابلیت اطمینان عالی، قیمت منطقی، گستره‌ای از موتورهای مطلوب و سفری راحت را ارائه می‌دهند، غافل شویم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط