شنبه 31 فروردین 1404 - 04:04
دوج داکوتا R/T، پیکاپ عضلانی جذابی که فراموش شد
پدال/ در دهه ۹۰ میلادی، دوج داکوتا R/T با پیشرانهٔ V8 پرفورمنس، تلاش کرد خود را بهعنوان یک ماسل کار متفاوت در بازار مطرح کند ولی هرگز به جایگاهی که شایستهاش بود نرسید.
در اواخر دهه ۹۰ میلادی، دوج با معرفی داکوتا R/T، تلاش کرد تا پرفورمنس خیابانی را به سگمنت پیکاپهای جمعوجور تزریق کند. این خودرو با استایل تهاجمی، سیستم تعلیق اسپرت و صدای اگزوزی که بهراحتی با چلنجر اشتباه گرفته میشد، وارد بازار شد اما با وجود عملکرد چشمگیری که داشت، هرگز به جایگاه افسانهای ماسل کارهای آن دوران دست نیافت.
دوج داکوتا R/T، اشتیاق یک پیکاپ برای تبدیل شدن به ماسل کار
دوج داکوتا R/T که در سال ۱۹۹۸ معرفی و تا اوایل دهه ۲۰۰۰ تولید شد، یکی از هیجانانگیزترین پیکاپهای سایز متوسط در آستانه قرن جدید بود که عملکرد ماسل کار را در قالب پیکاپی جمعوجور ارائه میداد. زیر کاپوت این ماشین یک موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 قرار داشت که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و در کنار یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قرار میگرفت. این ترکیب، داکوتا R/T را به یکی از سریعترین پیکاپهای زمان خود تبدیل کرد که میتوانست در حدود ۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور بزرگ V8 یک ارتقاء قابلتوجه نسبت به موتور V6 استاندارد داکوتا یا حتی موتور ۴.۷ لیتری V8 پاورتک موجود بود.
برخلاف سایر داکوتاها، مدل R/T فقط بهصورت دیفرانسیل عقب و با اتاق بار ۱.۹۸ متری تولید میشد و از سیستم تعلیق اسپرت و پایینتر، دیفرانسیل لغزش محدود و اگزوز ارتقا یافته بهره میبرد. رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی با لاستیکهای خیابانی گودیر ۲۵۵ هم یکی دیگر از ویژگیهای این پیکاپ اسپرت بود. این خودرو که در نسخههای تک کابین و یکونیم کابین تولید میشد، با فاصلهٔ کمتر از زمین، گلگیرهای پهن و نشان R/T، از داکوتاهای معمولی متمایز و تهاجمیتر به نظر میرسید.
موتور مگنوم V8
موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 که در سینهٔ دوج داکوتا R/T قرار گرفته بود، در اوایل دهه ۹۰ قبل از عرضه این پیکاپ خیابانی معرفی شد. این موتور، نسخه بهروزرسانی شدهای از موتور V8 سری LA بلوک کوچک کرایسلر بود که از سرسیلندرهای جریان بالا، منیفولد هوای جدید و سیستم انژکتوری چندنقطهای بهره میبرد. این تغییرات افزایش قدرت قابلتوجهی را نسبت به مدلهای قبلی موتور مذکور به همراه داشت و حدود ۲۴۵ تا ۲۵۰ اسب بخار قدرت و تا ۴۴۷ نیوتن متر گشتاور را در پیکاپها و شاسیبلندهای کرایسلر مثل رم ۱۵۰۰ و جیپ گرند چروکی تولید میکرد. این موتور در کنار یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قرار میگرفت و گشتاور چشمگیری را در دورهای پایین ارائه میکرد.
یک دوج داکوتا خیابانی دیگر قبل از داکوتا R/T
تقریباً یک دهه قبل از اینکه دوج داکوتا R/T راهی خیابانها شود، دوج با کارول شلبی همکاری کرد تا یکی از اولین پیکاپهای عملکردی واقعی را خلق کند. این خودرو دوج شلبی داکوتا نام داشت که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. در آن زمان، داکوتا فقط با موتورهای ۴ سیلندر و V6 در دسترس بود، اما شلبی تصمیم گرفت با یک موتور ۵.۲ لیتری V8 که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد، مقداری قدرت را به پیکاپ سایز متوسط دوج تزریق کند. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه شد. از شلبی داکوتا فقط ۱,۵۰۰ دستگاه صرفاً در رنگهای قرمز یا سفید با تریم خاکستری تولید شد. این پیکاپ از دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق اسپرت و عناصر بیرونی و داخلی منحصربهفرد مانند گرافیکهای خاص، بادگیر جلو و کابینی با نشان شلبی بهره میبرد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
صفحه اول روزنامه دنیای اقتصاد شنبه ۳۰ فروردین
-
کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان
-
کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان
-
کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان
-
کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال
-
واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند
-
واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی
-
علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی ۳-۲ نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم
-
علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستارههای تیم ملی برسانیم
-
علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان میشود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست
-
وبسایت آمریکایی مطرح کرد: مذاکراتی فراتر از قاب تلویزیونها
-
علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد
-
ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمیزند!
-
سکانس دوم مذاکره از نگاه «فعال اصلاحطلب»
-
دفاعیه یحیی درباره وقتکُشی: بلد نیستیم
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
رئیس کمیسیون اجتماعی: یارانه خانوار نباید به دلیل درآمد فرزندان قطع شود
جمعه 30 فروردین 1404 - 23:04:29
پیش بینی قیمت طلا و سکه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
جمعه 30 فروردین 1404 - 22:20:00
هفته حبس نفسها در بازار دلار و طلا
جمعه 30 فروردین 1404 - 22:00:00
پیش بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین
جمعه 30 فروردین 1404 - 21:30:00
رشد آلت کوینها در ۲۰۲۵
جمعه 30 فروردین 1404 - 21:00:00