پنج‌شنبه 05 اردیبهشت 1404 - 00:53

کد خبر 880418

جمعه 06 اردیبهشت 1404 - 12:01:00


معرفی شاسی‌بلند برقی و هیبریدی مزدا EZ-60 با پلت‌فرم چانگان!


پدال/ مزدا EZ-60 که بر اساس چانگان دیپال S07 ساخته شده، با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتری و گزینه هیبریدی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر، رقیبی جدید برای تسلا مدل Y است.

مزدا EZ-60، در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ به‌طور رسمی معرفی شده است. این خودرو که پیش‌تر تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت وزارت صنعت چین منتشر شده بود، نتیجه همکاری مزدا با چانگان است و بر اساس چانگان دیپال S07 ساخته شده است. هرچند EZ-60 برای بازار چین طراحی شده ولی ممکن است با نام CX-6e به اروپا نیز راه یابد، هرچند مزدا هنوز این موضوع را تأیید نکرده است. EZ-60 که ابتدا سال گذشته در قالب کانسپت آرتا (Arata) معرفی شد، یک شاسی‌بلند الکتریکی است که با قوای محرکهٔ بردافزا هم عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی متمایز و فناوری‌های پیشرفته، رقیبی برای تسلا مدل Y محسوب می‌شود و از اواخر سال ۲۰۲۵ در چین به فروش خواهد رسید.

مزدا EZ-60 با طول ۴,۸۵۰ میلی‌متر، عرض ۱,۹۳۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱,۶۲۰ میلی‌متر، از تسلا مدل Y کشیده‌تر و عریض‌تر اما کمی کوتاه‌تر است. فاصله محوری خودرو نیز ۲,۹۰۰ میلی‌متر است که فضای داخلی جاداری را فراهم می‌کند. EZ-60 طراحی متفاوتی نسبت به دیپال S07 دارد و ابعاد بزرگ‌تری ارائه می‌دهد، بنابراین صرفاً یک مدل ری‌بج شده نیست. طراحی خارجی EZ-60 با خطوط تیز، جلوپنجره بسته و چراغ‌های LED باریک، نمایی مدرن و تهاجمی دارد. این خودرو روی رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار گرفته و از سیستم تعلیق عقب چند اتصالی و کمک‌فنرهای با کنترل الکترونیکی بهره می‌برد که سواری نرم و چابکی را تضمین می‌کند.

مزدا EZ-60 به‌صورت استاندارد یک شاسی‌بلند محرک عقب تمام الکتریکی است که بردی حدود ۶۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. اگرچه ظرفیت دقیق باتری اعلام نشده اما دیپال S07 از باتری ۸۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که احتمالاً در EZ-60 نیز به‌کار رفته است. این نسخه هیبریدی بردافزا از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار به‌عنوان ژنراتور استفاده می‌کند که باتری ۳۱.۷ کیلووات‌ ساعتی لیتیوم آهن فسفات ساخت CATL را شارژ می‌کند. این نسخه برد کلی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و برد برقی ۱۶۱ کیلومتر ارائه می‌دهد. موتور الکتریکی عقب در این مدل ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برخلاف کراس‌اوور کوچک‌تر MX-30 که از موتور وانکل استفاده می‌کند، EZ-60 به موتور بنزینی معمولی متکی است که البته هیچ ارتباط مکانیکی با چرخ‌ها ندارد.

کابین EZ-60 با الهام از سدان EZ-6 طراحی شده، اما ویژگی‌های متمایزی دارد. برجسته‌ترین عنصر داخلی، صفحه‌نمایش عظیم ۲۶.۴۵ اینچی 4K است که کل داشبورد را در برمی‌گیرد. این نمایشگر توسط دو صفحه‌نمایش کوچک متصل به دوربین‌های جانبی (به‌جای آینه‌های سنتی) و یک نمایشگر هدآپ سه‌بعدی تکمیل می‌شود. سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو، شامل بلندگوهای تعبیه‌شده در پشت‌سری‌های جلو، امکان پخش موسیقی متفاوت برای راننده و سرنشین را فراهم می‌کند. فرمان با نوشته “Mazda” به‌جای لوگوی سنتی تزئین شده و کابین با مواد باکیفیت و طراحی ساده، حس لوکسی را منتقل می‌کند. فناوری‌های اتصال و رانندگی نیمه‌خودکار نیز انتظار می‌رود که از پلتفرم‌های پیشرفته چانگان بهره ببرند.

مزدا EZ-60 از اواخر سال ۲۰۲۵ در چین به فروش می‌رسد، اما هنوز اطلاعاتی درباره عرضه در سایر بازارها، ازجمله اروپا منتشر نشده است. با توجه به عرضه سدان EZ-6 با نام 6e در اروپا، احتمال عرضه EZ-60 با نامی مانند CX-6e در بازارهای جهانی هم وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط