پنج‌شنبه 05 اردیبهشت 1404 - 18:57

کد خبر 880976

پنج‌شنبه 05 اردیبهشت 1404 - 11:15:52


قوی ترین ب ام و معرفی شد


/ این کانسپت که ب ام و VDX (برگرفته از عبارت Vision Driving Experience) نام دارد، از یک پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند بهره می‌برد. کمپانی آلمانی ب ام و خود را برای عرضه یک سوپر اتومبیل برقی با نشان M آماده می‌کند. برای استقبال از این مدل، باواریایی‌ها کانسپتی جذاب را به نمایشگاه خودروی شانگهای آورده‌اند. این کانسپت که ب ام و VDX (برگرفته از عبارت Vision Driving Experience) نام دارد، از یک پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند بهره می‌برد و طراحی کاملاً مدرن و آینده‌نگرانه‌ای دارد.
در حال حاضر شرکت پرشیا خودرو مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش ب ام و در ایران را دارد. این شرکت محصولات مختلفی از جمله ب ام و iX1 را برای بازار ایرا انتخاب کرده و برنامه دارد تا از چند هفته آینده این خودرو را به جاده های کشور بفرستد. در بخش زیر ویدیوی معرفی این خودرو در آخرین خودرو قرار دارد:


پیشرانه‌ای با قدرتی فراتر از تصور
مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، زیرا حرف‌های جالبی برای گفتن وجود دارد! خودروی مفهومی ب ام و VDX به چهار موتور الکتریکی مجهز شده که در مجموع بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ یعنی معادل ۹۷۰ تا ۱۲۶۷ کیلووات! حتماً می‌دانید این میزان خروجی فراتر از قدرت بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت موجود حال حاضر بازار می‌باشد! گشتاور تولیدی VDX نیز به عدد شگفت‌انگیز ۱۸۰۰۰ نیوتن متر در چرخ‌ها می‌رسد! در سیستم ترمزگیری VDX تا ۹۸ درصد انرژی ترمزها بازیابی می‌شود که حدود ۲۵ درصد کارآمدتر از پلتفرم‌های فعلی کمپانی ب ام و است. به واسطه این ویژگی مصرف انرژی کاهش یافته و ترمزگیری‌ها نرم‌تر و پایدارتر می‌شوند.
بدنه‌ای که در شب می‌درخشد!
کانسپت ب ام و VDX در نمایشگاه شانگهای برای نخستین بار بدون پوشش استتاری و با رنگی خاص و درخشان در معرض دید عموم قرار گرفته است. این رنگ ذرات ریزی دارد که در طول روز انرژی نور را ذخیره کرده و در شب به رنگ‌های سفید تا زرد نئونی می‌درخشند. در بخش عقب خودرو نیز از یک پوشش ویژه به نام «ورقه جادویی» استفاده شده که در برابر نور فرابنفش، طیف رنگی زرد، نارنجی و صورتی ایجاد کرده و حس کشیدگی بصری از عقب به جلو را القا می‌کند.
طراحی تهاجمی با المان‌های آینده‌نگرانه
کانسپت ب ام و VDX از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به مفهومی ویژن نئو کلاس که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، دارد. اما این کانسپت جدید از بدنه‌ای عضلانی‌تر و خشن‌تر برخوردار است. گلگیرهای برجسته، کیت بدنه خاص و آینه‌های جانبی سنتی که جایگزین دوربین‌های مفهومی شده‌اند، از ویژگی‌های اصلی نمای بیرونی هستند. در کنار این باید گفت دستگیره‌های درها طراحی نوآورانه‌ای دارند. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم درهای جلو از طریق بالچه‌های موجود روی ستون B و درهای عقب از طریق اهرم مخصوص نصب‌شده روی المان معروف به Hofmeister Kink (خمیدگی خاص محل تلاقی شیشه جانبی عقب و ستون C) باز می‌شوند. 
در داخل کابین کانسپت ب ام و VDX، صندلی‌های موسوم به سطلی با کمربند مسابقه‌ای، ترمز دستی عمودی و یک نمایشگر مرکزی بزرگ دیده می‌شود. این نمایشگر بخشی از نسل اخیر سیستم iDrive ب ام و بوده و با سیستم هداپ دیسپلی جدید کمپانی یعنی پانورامیک ویژن ترکیب شده است. بد نیست اشاره کنیم در سیستم هداپ دیسپلی جدید، از کل عرض شیشه جلو برای نمایش داده‌ها استفاده می‌شود.
فناوری پیشرفته «قلب شادی» برای مدل‌های آینده
یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های کانسپت ب ام و VDX، واحد کنترل موسوم به «قلب شادی» (Heart of Joy) است که به‌طور کامل توسط خود کمپانی توسعه یافته؛ این سیستم نسبت به سامانه‌های فعلی ده برابر سریع‌تر داده‌ها را پردازش می‌کند؛ همچنین قادر است کنترل کامل گشتاور عظیم پیشرانه را در دست بگیرد. ب ام و تأیید کرده محصولات بعدی کمپانی با این واحد کنترلی تولید خواهند شد. شایان ذکر است در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کانسپت VDX تا شیب ۵۵ درجه بالا رفته و برای لحظاتی آنجا بدون بدون توقف باقی می‌ماند. انجام این مانور به لطف آیرودینامیک پیشرفته و فن‌های قدرتمند موجود در شاسی میسر شده است؛ درست مثل آن چیزی که در خودروی پر سر و صدای مک مورتری اسپیرلینگ شاهد هستیم.
با اتکا به آیرودینامیک پیشرفته، کانسپت ب ام و VDX تا ۱.۲ تن نیروی داون فورس (رو به پایین) تولید کند. همچنین این خودرو می‌تواند شتاب جانبی 3G را تحمل نماید. چنین ارقامی در حد خودروهای فرمول یک و بسیار فراتر از استانداردهای اتومبیل‌های خیابانی هستند!
علی‌رغم جذابیت‌های زیاد، ب ام و گفته کانسپت VDX وارد فاز تولید انبوه نشده و در حد یک بستر برای ایده‌های نوین و انجام آزمایش‌های پیشرفته باقی خواهد ماند. با وجود این، فناوری‌های به کار رفته در آن در خودروهای آتی، از جمله نسخه الکتریکی M3 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
آینده‌ای الکتریکی برای خانواده M
نسخه تمام برقی M3 که هنوز چند سال با معرفی رسمی آن فاصله داریم، در حال پشت سر گذاشتن آزمایش‌ها در نقاط مختلف از جمله پیست نوربرگ رینگ است. انتظار می‌رود این مدل نسبت به کانسپت VDX طراحی محافظه‌کارانه‌تری داشته باشد، اما به هر حال میراث الکتریکی و تکنولوژی آن از دل همین خودروهای مفهومی بیرون خواهد آمد. ناگفته نماند ب ام و قصد ندارد مدل‌های درون‌سوز M را کنار بگذارد، چرا که نسل جدید M3 با موتور شش سیلندر خطی تا پایان این دهه عرضه خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط